خبرگزاری مهر: مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با اعلام ذخایر موجود در پشت سدهای تهران و بیان کاهش 103 میلیون مترمکعبی آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: روند خشکسالی و کاهش بارندگی در پاییز امسال نیز ادامه خواهد داشت.

خسرو ارتقایی گفت: در حال حاضر کمتر از یک ماه به پایان سال آبی ۹۳-۹۲ باقی مانده است، وضعیت مطلوبی در ذخیره آب سدها نداریم و این در حالی است که پیش‌‌‌بینی می‌شود این روند در پاییز امسال نیز ادامه یابد و با کاهش بارش‌‌ها مواجه باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: برای نخستین بار، در سه ماه متوالی دمای هوا به‌ طور متوسط ۳۷ درجه سانتی‌گراد به بالا بوده و البته بیش از ۲۰ روز این دما به بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید و در نتیجه همین موضوع افزایش مصرف آب را در تهران تا حدود دو درصد رقم زده است.

ارتقایی افزود: پیش‌‌بینی این شرکت از وضعیت بارش‌های سال آبی آینده، از ادامه روند خشکسالی و کاهش بارندگی در پاییز امسال خبر می‌دهد. وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در ایجاد خشکسالی در سطح استان تهران موثر بوده است، گفت: کاهش بارندگی عامل اصلی خشکسالی و تداوم آن است به شکلی که دو سال است استان تهران با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی بارش در مقایسه با سال پیش از آن مواجه بوده و این موضوع موجب شده تا روان‌آب‌ها یا میزان ورودی آب به مخازن سدها نیز با ۲۰ درصد کاهش روبه‌رو شود. این مقام مسوول در وزارت نیرو میزان بارش‌های سال آبی ۹۳-۹۲ را ۲۴۳ میلی‌متر ذکر کرد و افزود: این میزان حدود ۱۰۰ میلی‌متر کمتر از دوره بلندمدت است.

ارتقایی در ادامه از کاهش ۱۰۳ میلیون مترمکعبی آب مخازن سدهای پنج‌گانه تهران در مقایسه با سال پیش از آن خبر داد و گفت: در حال حاضر در سد امیرکبیر ۱۲۵ میلیون مترمکعب، لتیان ۴۸ میلیون مترمکعب، لار ۴۷ میلیون مترمکعب، طالقان ۱۸۵ میلیون مترمکعب و ماملو ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است. به عبارت دیگر در مجموع ۵۰۵ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای تهران ذخیره شده و این در شرایطی است که سال گذشته در مجموع ۶۰۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای تهران ذخیره شده بود. مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: عامل مهم دیگر در پدیده خشکسالی و وضعیت نامطلوب کنونی افزایش دما است که اگر مقایسه‌ای در همین زمینه در ایستگاه‌های موجود حوضه آبریز سدها داشته باشیم، متوسط دما با حدود دو تا سه درجه سانتی‌گراد افزایش ثبت شده، ضمن آنکه در بعضی ایستگاه‌ها تا ۱۰ درجه تغییر و افزایش دما نیز به چشم می‌خورد.

ارتقایی ادامه داد: آب منطقه‌ای تهران در مهر ماه ۹۲ به این جمع‌بندی رسید که خشکسالی سال آبی گذشته همچنان ادامه خواهد یافت و به همین دلیل مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار گرفت. وی با بیان اینکه رژیم بارش‌ها در سال‌های مختلف به‌ ویژه در دو سال اخیر تغییر کرده است، اضافه کرد: پیش‌‌بینی ما از وضعیت بارش‌ها ادامه وضعیت خشکسالی برای پاییز است و ما باید ذخیره راهبردی در پایان شهریورماه و آغاز فصل آبی بعدی و همچنین ذخیره‌ای برای پایان زمستان داشته باشیم.

ارتقایی افزود: متاسفانه شرایط به‌‌گونه‌ای است که ذخایر آب در سامانه شرق کمتر از میزان پیش‌‎بینی شده است. در دو سال اخیر، بارش‌ها در ۴ فصل سال با کاهش مواجه بوده در حالی که در سال‌ های گذشته و پیش از آن بارش‌ها در فصل‌های مختلف جا‌به‌جا می‌شد و این میزان کاهش نمی‌یافت. وی سپس استفاده از روش‌های ارزان تامین آب را مورد تاکید قرار داد و گفت: شاید یکی از ابزارهای مناسبی که می‌تواند در شرایط بحران و خشکسالی به کمک تامین آب تهران بیاید، ایجاد کارخانه‌های آب معدنی در اطراف تهران باشد.