جزئیات مصرف انرژی در معادن

ایسنا: نتایج آمارگیری از مقدار مصرف حامل‌های انرژی در معادن در حال بهره برداری کشور در سال ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که کل انرژی مصرفی معادن در حال بهره‌برداری در این سال هشت میلیون و ۱۲۳ هزار بشکه معادل نفت خام بوده است. تعداد معادن در حال فعالیت در سال ۱۳۹۱ درمجموع ۳۷۱۷ معدن بوده که دراین میان معدن استخراج سنگ تزئینی بیشترین درصد معادن را به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش، از مجموع معادن در حال فعالیت در سال ۱۳۹۱ تعداد ۷۹۷ معدن مربوط به استخراج سنگ تزئینی، ۷۷۷ معدن استخراج سنگ لاشه، ۶۸۵ معدن استخراج سنگ آهک، ۲۸۶ معدن استخراج سنگ گچ، ۱۸۶ معدن استخراج کائولن و خاک نسوز، ۱۲۲ معدن استخراج سنگ آهن، ۱۰۸ معدن استخراج سنگ سیلیس و ۷۵۴ معدن مربوط به استخراج سایر مواد معدنی بوده است. همچنین توزیع استانی تعداد معادن نشان می‌دهد که استان‌های اصفهان، مرکزی و خراسان رضوی در سال ۱۳۹۱ به ترتیب با ۳۲۷، ۲۹۴ و ۲۹۱ معدن بیشترین تعداد معادن در حال بهره‌برداری را داشته‌اند.

براساس آمار ارائه شده، بررسی مقدار انرژی مصرفی معادن براساس نوع فعالیت آنها نشان می‌دهد که گروه‌های استخراج سنگ مس، استخراج سنگ آهن و استخراج سنگ‌های تزئینی به ترتیب با ۲ میلیون و ۴۲۶ هزار، یک میلیون و ۹۲۱ هزار و یک میلیون و ۲۱۴ هزار بشکه معادل نفت خام بیشترین مقدار انرژی را در میان گروه‌ها مصرف کرده‌اند که به ترتیب سهمی معادل ۹/۲۹، ۶/۲۳ و ۹/۱۴ درصد از کل انرژی مصرفی را داشته‌اند.

براساس این گزارش، کمترین مصرف انرژی نیز در این سال در گروه استخراج سنگ کبالت، آنتیموان و تیتانیوم بوده که مصرفی به اندازه ۴۹۵ بشکه معادل نفت خام داشته‌اند.

بر همین اساس انرژی مصرفی معادن در حال بهره‌برداری در استان‌های کرمان و یزد بیشترین و به ترتیب برابر سه میلیون و ۴۰۷ هزار و ۹۱۷ هزار بشکه معادل نفت خام و برای استان‌های کهکیلویه و بویراحمد و البرز کمترین و به ترتیب ۱۰ و ۱۱ هزار بشکه معادل نفت خام بوده است.

همچنین سرانه مصرف انرژی در معادن کشور در سال ۱۳۹۱ برابر ۲۱۸۵ بشکه معادل نفت خام است که از سوی دیگر سرانه مصرف گازوئیل ۹۹۱ و سرانه مصرف برق ۴۱۹ بشکه معادل نفت خام بوده است.

بررسی مقدار مصرف حامل‌های انرژی نیز به تفکیک نوع حامل نشان می‌دهد گازوئیل، برق و نفت کوره بیش از سایر حامل‌های انرژی در معادن مصرف شده‌اند که در این میان سهم مصرف گازوئیل با ۳/۴۵ درصد از بقیه حامل‌های انرژی بیشتر بوده است.