پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: تمام چاه‌های غیرمجاز آب در دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان باید تا پایان سال مسدود شود. وزیر نیرو در نشست شورای برنامه‌ریزی حوضه آبریز زاینده‌رود که با موضوع برنامه‌ریزی منابع و مصارف سد زاینده رود در سال آبی ۹۴-۹۳ برگزار شد با بیان این خبر بر لزوم کنترل برداشت‌های غیرمجاز آب در این دو استان نیز تاکید کرد. حمید چیت چیان اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کم آبی شدید این منطقه، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز به مدیریت مصرف، منضبط شدن مصرف‌کنندگان، حفظ و تقویت منابع آب حوضه و در نهایت احیای زاینده‌رود منتهی خواهدشد.

وی با تاکید بر توزیع عادلانه آب در حوضه زاینده رود، گفت: طرح ساماندهی برداشت از رودخانه در این استان‌ها باید اجرایی شود و تمام برداشت‌های اضافه از منابع آب سطحی و زیرزمینی و همچنین برداشت‌های مازاد بر پروانه بهره‌برداری تا پایان مهرماه باید شناسایی و ساماندهی شود. چیت‌چیان بر لزوم تجهیز منابع آب استان به دستگاه‌های اندازه‌گیری تاکید کرد و افزود: نصب تجهیزات کنترل و اندازه‌گیری در چاه‌ها و محل تحویل آب به بخش کشاورزی از ضرورت‌ها است و با همراهی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری اعتبار اجرای طرح در بودجه سال ۹۴ باید دیده شود.

احمدعلی کیخا، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه به خشکسالی و کم‌آبی حاکم بر استان اصفهان اشاره کرد و گفت: محیط‌زیست در حوضه زاینده رود به ویژه تالاب گاوخونی براثر کاهش ۵۰ درصدی آورد رودخانه‌ها آسیب فراوانی دیده و در صورتی وضعیت در این حوضه سامان می‌یابد که مصرف بخش‌های مختلف کنترل شود.

وی افزود: تغییر الگوی کشت محصولات صیفی و همچنین برنامه‌ریزی برای رهاسازی بخشی از آب زاینده رود در تابستان می‌تواند موثر باشد. سیدرحیم سجادی، معاون آب و خاک و صنایع جهادکشاورزی نیز اظهار کرد: در حال حاضر فقط ۵۰ درصد نیاز کشاورزی منطقه آب در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به کمبود شدید آب الگوی کشت استان را باید به سمت تولید گلخانه پیش ببریم که برای نمونه یکی از کشاورزان استان از روش گلخانه ۳۵۰ تن در هکتار یعنی ۶ برابر کشت در زمین کشاورزی گوجه فرنگی برداشت کرده است. رسول زرگر استاندار اصفهان نیز با بیان اینکه ۹۵ درصد برآوردهای وزارت نیرو در سال‌های آبی گذشته عملی شده، گفت: در بهره‌برداری از سد زاینده‌رود باید دو مورد پایداری سد و ضریب اطمینان آب شرب مدنظر باشد، حداقل میزان پایداری سد ۱۶۰ میلیون مترمکعب است و برای داشتن ضریب اطمینان آب بالای ۹۰ درصد و به مدت ۵/۱ سال باید ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد باقی بماند. وی با اشاره به پیگیری استانداری برای تغییر الگوی کشت اصفهان، افزود: در چند سال گذشته کشت برنج در استان با ۸۰ درصد کاهش از ۲۰هزار هکتار به ۳۵۰۰ هکتار رسیده، اما به هر حال حتی اگر نوع کشت نیز عوض شود، باز هم باید حقابه کشاورزان منطقه را تامین کنیم.