گروه صنعت و معدن: بررسی‌های صورت گرفته در ۷ ماه منتهی به مهر ماه امسال بیانگر چرخش نرم سرمایه‌گذاران به بخش صنعت است، چرخشی که سال‌ها است بخش تولید چشم انتظار آن است. آمار اعلام شده درخصوص صدور جواز تاسیس و پروانه‌های‌ بهره‌برداری بیانگر تغییر گرایش سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری خرد به کلان است رخدادی که از ابتدای سال جاری آغاز شده و روند آن همچنان ادامه دارد. این آمار هچنین بیانگر کاهش تعداد سرمایه‌گذاران بوده اما گرایش به سمت سرمایه‌گذاری کلان موجب شده تا شاهد رشد سرمایه‌گذاری باشیم.

بررسی روند سرمایه‌گذاری صنعتی پیش‌بینی شده یا جواز تاسیس در دوره مورد بررسی نشان می‌دهد که اگرچه روند صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی سیر نزولی داشته است؛ اما سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در مدت زمان مورد بررسی با رشد ۸/۱۷ درصدی همراه بوده و با این شرایط می‌توان گفت آمار مذکور بیانگر بهبود انگیزه سرمایه‌گذاری صنعتی در ۷ ماه منتهی به مهر ماه است.

براساس آمارهای اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع ۹ هزار و ۵۲۸ جواز تاسیس صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از افت ۸/۹ درصدی حکایت دارد، افت صورت گرفته در صدور جواز تاسیس در مهر ماه سال‌جاری نسبت به شهریور ماه امسال نیز رخ داده؛ به طوری که تعداد جواز صادر شده در این مدت نیز افتی ۴/۱۹درصدی داشته، اما سرمایه پیش‌بینی شده در مجوز‌های صادرشده در مهر ماه برابر با ۱۱۸۴۰۰ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سرمایه پیش‌بینی شده در ماه ماقبل آن (شهریور ماه) رشدی ۷/۱۰۱درصدی داشته است.

افت در جواز تاسیس در ۷ ماه منتهی به مهر ماه در حالی است که پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی در این مدت رشد را تجربه کرده است؛ به طوری که در این مدت در مجموع ۱۷۱۵ پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی در کشور صادر شده که در مدت مشابه سال قبل از رشد ۷/۲۸ درصدی حکایت دارد. این آمار اگرچه از رشد در هفت ماه منتهی به مهرماه حکایت دارد اما آمار مهر ماه پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی صادره نسبت به شهریور ماه با افت ۱۵ درصدی همراه بوده است.

از سوی دیگر، اگرچه صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی رشد داشته اما در سرمایه پیش‌بینی شده با افت مواجه بوده است؛ به طوری که در این مدت در مجموع ۴۲۲۹۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای این بخش پیش‌بینی شده که این میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۹/۳ درصدی داشته است.

جواز تاسیس در اشتغال مجوزهای صادر شده نیز در هفت ماه منتهی به مهرماه با افت همراه بوده؛ به طوری که در مجموع برای این بخش اشتغال ۲۳۵ هزار و ۹۱۰ نفری در نظر گرفته شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل می‌توان گفت افتی ۳/۱۱ درصدی داشته است. اما پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی نیز در این بخش رشدی اندک داشته؛ به طوری که اشتغال پیش‌بینی شده برای این بخش برابر با ۲۶ هزار و ۵۸۲ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی ۴/۲ درصدی داشته است.

استان‌های اول در صدور جواز

بررسی‌های صورت گرفته بیانگر آن است که در ۷ ماه منتهی به مهر ماه سال ۹۳ از میان ۹ هزار و ۵۲۸ جواز تاسیس صادر شده بیشترین تعداد مربوط به استان آذربایجان شرقی با هزار و ۱۲۲ جواز بوده و پس از آن استان فارس با هزار و ۱۲ جواز صادره در جایگاه دوم قرار گرفته و جایگاه سوم نیز با ۷۲۰ جواز صادره به استان یزد رسیده است.

در مدت زمان مورد بررسی، همچنین از مجموع ۶/۷۰۶۵۱۹ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در استان چهارمحال و بختیاری صورت گرفته و استان اردبیل نیز با سهم ۵/۹ درصدی در رتبه دوم قرار داشته است.

از سوی دیگر، براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی بیشترین جواز تاسیس صادر شده به «محصولات از توتون و تنباکو» با رشد ۲/۲۰۴درصد اختصاص داشته است و ابزار «پزشکی، اپتیکی، دقیق و ساعت» با رشد ۶/۶۲ درصدی نیز در جایگاه دوم قرار گفت، اما جایگاه سوم با رشد ۴۷ درصدی در اختیار «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» است. از سوی دیگر، آمار اعلام شده بیانگر آن است که در ۷ ماه منتهی به مهر ماه امسال «گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی» با هزار و ۶۲۳ واحد بیشترین تعداد واحد جدید راه‌اندازی شده را در اختیار داشته است. بیشترین سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده نیز با ارزش ۵/۱۴۸۳۲۳میلیارد ریال به «گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی» اختصاص داشته است. بیشترین اشتغال نیز با ۴۵ هزار و ۸۹۶ در اختیار «گروه محصولات غذایی و آشامیدنی» است. در خصوص پروانه بهره‌برداری نیز در مدت زمان مورد بررسی هزار و ۷۱۵ پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده که از این تعداد بیشترین واحد به بهره‌برداری رسیده در رشته فعالیت «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با ۲۴۸ پروانه بهره‌برداری اختصاص داشته است.

دو پیام متفاوت از سرمایه‌گذاری صنعتی

دو پیام متفاوت از سرمایه‌گذاری صنعتی

دو پیام متفاوت از سرمایه‌گذاری صنعتی