گروه صنعت و معدن: براساس آمار منتشرشده از سوی گمرک در ۸ ماه منتهی به آبان ماه سال جاری محصولات کشاورزی از جمله «دانه گندم سخت» و «برنج» توانستند صدر جدول ۱۰ قلم عمده کالای وارداتی را به خود اختصاص دهند. اختصاص رتبه دوم واردات به برنج در حالی صورت گرفته که از ابتدای سال جاری، مسوولان از توقف واردات برنج به کشور خبر داده بودند. واردات بیش از نیاز برنج به کشور عمده دلیلی بود که موجب شد تا مسوولان دولتی نیز چندی پیش از توقف واردات برنج به کشور خبر دهد. خبری که ظاهرا هنوز به مرحله اجرا نرسیده و این محصول کشاورزی هنوز درصدر جدول وارداتی‌ها قرار دارد. از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده صدر جدول کالای صادراتی نیز در اختیار محصولات با پایه نفتی قرار داشته به طوری که پروپان مایع شده و متانول بیشترین حجم صادرات کالاهای غیرنفتی به جز میعانات گازی را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.

۱۰ قلم عمده وارداتی

در فهرست منتشر شده ازسوی گمرک، «دانه گندم سخت» به ارزش یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۹/۳ درصد، «برنج» به ارزش یک میلیارد و ۲۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳درصد، «وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه‌ای- احتراقی با حجم سیلندر بیشتر از ۱۵۰۰ سانتی‌مترمکعب که از ۳هزار ساتنی‌متر مکعب بیشتر نباشد» به ارزش ۹۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۳/۲درصد، «کنجاله سویا» به ارزش ۸۸۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶/۲ درصد و «دانه ذرت دامی» به ارزش ۷۱۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۷/۲ درصد به ترتیب در رتبه اول تا پنجم واردات در ۸ ماه منتهی به آبان ماه امسال قرار داشته‌اند.

براساس آمار اعلام شده، «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نوردشده به شکل طومار» با جهشی ۱۲ پله‌ای در ۸ ماه سال جاری جایگاه ششم جدول واردات امسال را به خود اختصاص داد. براساس آمار اعلام شده ارزش این کالا به کشور برابر با ۴۷۰ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن نیز برابر با ۳۷/۱ درصد است.

دانه گندم به جز گندم دامی نیز در ۸ ماه منتهی به آبان ماه برابر با ۴۳۴ میلیون دلار بوده که سهمی ۲۷/۱ درصدی را در جدول ۱۰ قلم عمده وارداتی به خود اختصاص داده است.

اما «ماژول نمایشگر متشکل از LCD یا LED پلاسما فقط دارای برد آدرس‌دهی» نیز در این مدت جهشی ۲ پله‌ای را تجربه کرد و توانست در جدول صادراتی جایگاه هشتم را به خود اختصاص دهد ارزش این کالا به کشور برابر با ۴۱۸ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن نیز برابر با ۲۲/۱ درصد است.

براساس فهرست اعلام شده «دستگاه‌های گیرنده، فرستنده تلفن همراه به استثنای (BTS ۱+۱+۱)» در جایگاه نهم قرار گرفته است. ارزش این کالای وارداتی در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۳۵۷ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن نیز ۰۴/۱ درصد است.

اما جایگاه دهم جدول ۱۰ قلم عمده واردات در ۸ ماه منتهی به آبان ماه نیز در فهرست اعلام شده از سوی گمرک به «شکر تصفیه نشده» اختصاص دارد. ارزش «شکر تصفیه نشده» برابر با ۳۴۵ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن نیز برابر با ۰۱/۱ درصد است.

حذف شده‌ها از جدول

حذف «روغن خام سویا»، «شکر تصفیه نشده»، «حتی صمغ گرفته»، «پالم اولئین» و «مکمل‌های دارویی برای خرده‌فروشی که تولید داخلی مشابه ندارند» را می‌توان از نکات جالب توجه جدول ۱۰ قلم عمده وارداتی دانست. محصولاتی که در سال گذشته به ترتیب جایگاه ۶،۷، ۸ و ۹ را در میان اقلام وارداتی به خود اختصاص داده بودند.

بیشترین تغییر درمیان وارداتی‌ها

اختصاص رتبه اول در لیست کالاهای وارداتی به دانه گندم سخت در آمار اعلام شده در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، رتبه اول به «برنج» اختصاص داشته است و «کنجاله سویا» و «دانه گندم سخت» به عنوان کالاهای اساسی رتبه دوم و سوم واردات را دراختیار داشتند. «دانه ذرت دامی» نیز در رتبه چهارم فهرست ۱۰ قلم عمده وارداتی سال گذشته قرار داشته است. اما براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در هشت ماه منتهی به آبان ماه بیشترین جهش در میان کالاهای وارداتی به «دستگاه‌های گیرنده و فرستنده تلفن همراه به استثنای (BTS ۱+۱+۱)» با ۱۳۹ پله جابه‌جایی اختصاص داشته است. آمار اعلام شده بیانگر آن است که ارزش این کالا به کشور برابر با ۳۵۷ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن نیز برابر با ۰۴/۱ درصد است.

۱۰ قلم عمده صادراتی

از سوی دیگر و بر اساس گزارش گمرک، در هشت ماه منتهی به آبان ماه عمده محصولات صادراتی عبارتند از: «پروپان مایع شده» به ارزش یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۵/۶ درصد، «متانول» به ارزش ۹۷۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۹/۴ درصد، «پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری» به ارزش ۹۲۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۷/۴ درصد، «بوتان مایع شده» به ارزش ۹۲۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۷/۴ درصد، «قیر نفت» به ارزش ۸۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۴/۳ درصد که در رتبه اول تا پنجم قرار دارند.

از سوی دیگر «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، به صورت طومار» به ارزش ۵۶۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵/۲ درصد، «سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی» به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۵/۲ درصد، «اوره حتی به صورت محلول در آب» به ارزش ۴۶۰ میلیون دلار به سهم ارزش ۰۲/۲ درصد، «سیمان سفید پورتلند به جز رنگ شده به‌طور مصنوعی» به ارزش ۴۱۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۳/۱ درصد و «پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیرپودر با وزن مخصوص ۹۴ درصد یا بیشتر» به ارزش ۴۰۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۷/۱ درصد در رتبه ششم تا دهم صادراتی در ۸ ماه امسال قرار دارند.

براساس آمار اعلام شده می‌توان گفت در ۷ ماه منتهی به مهر ماه بیشترین تغییر در میان ۱۰ قلم کالای صادراتی به «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، به صورت طومار» تعلق داشته به طوری که این محصول با جهشی ۸ پله‌ای در مدت زمان مورد بررسی توانسته رتبه ششم را به خود اختصاص دهد. «پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیرپودر با وزن مخصوص ۹۴ درصد» یا بیشتر نیز با جهشی یک پله‌ای توانست در جایگاه دهم جدول صادراتی کشور قرار گیرد. با این شرایط می‌توان گفت این محصول در ماه‌های گذشته در لیست ۱۰ قلم عمده کالای صادراتی قرار نداشته است. «پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به‌جز نوع پودری» نیز با جهشی ۵ پله‌ای توانست در هشت ماه منتهی به آبان ماه جایگاه سوم جدول ۱۰ قلم محصول عمده صادراتی را از آن خود کند.

سهم اقلام عمده در جدول تجارت