وزیر صنعت در نشست پایش طرح‌های معدنی مطرح کرد

گروه صنعت و معدن: «به‌کارگیری تکنولوژی، صرفه‌جویی، بهره‌وری، استفاده از نیروی انسانی متخصص، راه‌اندازی سیستم حمل و نقل مناسب و مدیریت صحیح» را می‌توان از جمله راهکارهایی دانست که وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است به‌کارگرفتن آنها می‌تواند به پیشرفت طرح‌های فولادی کمک بسیاری کند. وجود ۳ میلیارد تن ذخایر قطعی و انواع سنگ‌آهن موجب شده تا ایران جزو ۱۱ کشور برتر دارنده ذخایر سنگ‌آهن در جهان قرار گیرد؛ مزیتی که به دلیل کمبود سرمایه از یکسو و شدت گرفتن تحریم‌ها از سوی دیگر موجب شده تا نتوان از این مزیت به خوبی بهره برد. عدم توازن توسعه در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد، به‌خصوص فاصله سرمایه‌گذاری صورت گرفته در استخراج سنگ‌آهن، تولید کنسانتره و گندله، همچنین عدم آزاد‌سازی قیمت سنگ‌آهن در داخل کشور از دیگر مشکلاتی است که به گفته فعالان این بخش موجب شده تا ظرفیت تولید کنسانتره و گندله کمتر از ظرفیت تولید و استخراج سنگ‌آهن شود.

با وجود مشکلات مذکور و اینکه هنوز راهکاری برای گذر از آن در نظر گرفته نشده است، محمدرضا نعمت‌زاده معتقد است در صورت رفع موانع و چالش‌های این بخش، شرایط برای رقابت در بازارهای جهانی فراهم خواهد شد. براساس آخرین آماری که چندی پیش از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس ارائه شد، ظرفیت موجود تولید فولاد خام در کشور در حال حاضر ۲۴ میلیون تن است که با اجرای بخشی از طرح‌های در دست اجرا، این ظرفیت تا سال ۱۳۹۵ با احتساب طرح‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی به ۳۵ میلیون تن خواهد رسید که برای تکمیل این طرح‌ها به ۶/۱میلیارد دلار منابع نیاز است. از سوی دیگر، در حال حاضر ۲۶ میلیون تن طرح با احتساب طرح‌های بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش فولاد خام در دست اجرا است.

براساس این آمار ظرفیت تولید آهن اسفنجی نیز در کشور برابر با ۱۸ میلیون تن است که این ظرفیت با اجرای طرح‌های در دست اجرا تا سال ۱۳۹۵ با احتساب طرح‌های بالای ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید. برای رسیدن به رشد پیش‌بینی شده به یک میلیارد دلار منابع مالی نیاز است. در حال حاضر ۱۹ میلیون تن ظرفیت در دست اجرا با احتساب طرح‌های بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در این بخش در حال اجرا است که با اجرایی شدن آن، سهم تولید آهن اسفنجی از مرز ۳۰ میلیون تن نیز فراتر خواهد رفت.

در گزارش ارائه شده از سوی نعمت‌زاده ظرفیت موجود تولید گندله نیز ۲۲ میلیون تن ذکر شده که برای این بخش نیز ۲۶ میلیون تن ظرفیت در دست اجرا با احتساب طرح‌های بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی پیش‌بینی شده است. همچنین برآورد این وزارتخانه برای سال ۱۳۹۵ این بخش رسیدن به ظرفیت ۳۸ میلیون تن با احتساب طرح‌های دارای بیش‌از ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی است که برای تحقق این امر نیز به ۵/۱ میلیارد دلار منابع نیاز است.

اما در بخش تولید کنسانتره سنگ‌آهن نیز ظرفیت موجود در کشور ۲۸ میلیون تن برآورد شده است. طرح‌های در دست اجرای این بخش ۳۵ میلیون تن با احتساب طرح‌های بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی است. همچنین برای این بخش رسیدن به ظرفیت ۴۶ میلیون تن تا سال ۱۳۹۵ پیش‌بینی شده که برای رسیدن به این رشد به ۸/۱میلیارد دلار منابع نیاز است.

تکمیل پروژه‌های فولادی با سرعت بیشتر

کندی در روند پیشرفت طرح‌های فولادی و معدنی موجب شد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه نشست پایش طرح‌های فولادی (کنسانتره؛ گندله‌ آهن، آهن اسفنجی و شمش) به‌کارگیری تکنولوژی، صرفه‌جویی، بهره‌وری، استفاده از نیروی انسانی متخصص، راه‌اندازی سیستم حمل و نقل مناسب و مدیریت صحیح را از عمده راهکارهای شتاب‌دهی به این طرح‌ها اعلام کند.

نعمت‌زاده با بیان این مطلب افزود: واحدهای فولادی با به‌کارگیری تکنولوژی و توجه به فرآیند تولید و بازدهی امکانات می‌توانند با رقبای خود در خارج از کشور رقابت کرده و محصولات صادراتی تولید کنند. به گفته نعمت‌زاده، خوشبختانه شرکت‌هایی نظیر فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه با تلاش روزافزون خود توانسته‌اند شمش و مقاطع مختلف فولادی را به کشورهای هدف صادر کرده و در این میان به رشد ۶۰ درصدی نایل شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: مشکل حمل و نقل و گرانی انرژی مورد نیاز صنعت فولاد از جمله برق و گاز از مواردی است که همواره نگرانی‌هایی برای این واحدها به وجود می‌آورد که با مدیریت صحیح و تلاش دستگاه‌ها می‌توان آن را مدیریت کرده و هزینه‌های تولید را کاهش داد. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: راه‌اندازی واحد تحقیقاتی R&D در کنار واحدهای فولادی و معدنی می‌تواند در سرعت‌بخشی به تکمیل پروژه‌ها، راه‌اندازی فازهای مختلف طرح‌های توسعه آنها و بهره‌گیری از دانش فنی روز دنیا و الگوگیری مناسب مفید عمل واقع شود.

نعمت‌زاده با بیان اینکه در شرایط امروز کشور کار کردن، سرمایه‌گذاری، تولید و گشایش اعتبار در پروژه‌ها دشوار است، افزود: این‌گونه کارهای بزرگ و سخت همواره توسط مردان و زنان بزرگ که به فکر توسعه کشور هستند، محقق می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تعامل با صندوق توسعه ملی نیز در راه‌اندازی به موقع طرح‌های صنعتی و معدنی راهگشا است، یادآور شد: با کمک از صندوق توسعه ملی به طور متوسط روزانه ۷ تا ۸ مصوبه، همچنین ۴ و ۵ پروژه صنعتی و معدنی سرمایه در گردش تصویب می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در شرایط اقتصادی کشور با اتخاذ رویکرد توسعه، تولید، صادرات می‌توان کشور را از وضع موجود کنونی خارج کرد.

نعمت‌زاده خطاب به صاحبان طرح‌های فولادی نیز یادآور شد: صاحبان صنایع باید در طرح‌های معدنی یکدیگر را در جریان پیشرفت طرح‌های در دست اجرا مطلع کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان سنجش پیشرفت فیزیکی طرح‌های فولادی باید بر مبنای واقعیات موجود در کشور نظیر مسائل اداری، ساخت داخل، توان فنی، تامین ارز مورد نیاز و سایر معیارها و استانداردهای پذیرفته شده جهان صورت گیرد.

وی در راه‌اندازی سریع پروژه‌های فولادی برای آن دسته از طرح‌هایی که از توان فنی و مالی کمتری برخوردار هستند نیز گفت: با استمداد از توان مالی صندوق‌های مختلف نظیر صندوق بیمه روستاییان، صندوق حمایت و بازنشستگی فولاد، صندوق‌های تعاونی و مشاوره ایمیدرو می‌توان در راه‌اندازی به موقع پروژه‌ها کمک گرفت.

وی با بیان اینکه هیچ پروژه‌ فولادی نباید متوقف شود، تاکید کرد: هرگونه سهل‌انگاری و کوتاهی نادیده گرفته نشده و معاونان ستادی در وزارتخانه با حضور در پروژه‌ها، باید آنها را هدایت کنند؛ در غیر این صورت پروژه‌ها باید واگذار شود. در این نشست بالغ بر ۱۹ طرح گندله، ۱۵ طرح کنسانتره همچنین ۲۰ طرح آهن اسفنجی و ۲۳ طرح شمش فولادی بررسی شد.