گروه بنگاه‌های اقتصادی : با رفع موانع انتقال ارز و اراده دوسویه کشورهای ایران و روسیه تجارت این دو کشور تحولات جدیدی را شاهد خواهد بود. در جلسات هیات اعزامی تجاری- بازرگانی به مسکو اهم موضوعات تجارت کشورهای ایران و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه از امکان انتقالات بانکی بین ایران و روسیه خبر داد و گفت: با مشارکت میر بیزینس بانک و صرافی بانک ملی امکان انتقال ارزی بین ایران و روسیه دوباره برقرار شده است.

همچنین نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این جلسه اهم موضوعات و مشکلات تجاری فی مابین را مطرح کرد و گفت: شرایط اقتصاد جهانی به‌گونه‌ای است که فصل جدیدی در تجارت ایران و روسیه آغاز شده و ما باید از این فرصت برای تقویت روابط تجاری بیشترین بهره را ببریم.

قدیر قیافه افزود: تقویت روابط تجاری دو کشور مستلزم اصلاح پاره‌ای از موارد مانند صدور روادید، مسیر انتقالات پولی- بانکی، اصلاح نظام تعرفه‌ای و اعمال تعرفه‌های ترجیحی در گمرکات روسیه است. وی عدم شناخت از بازار و ظرفیت‌های دو کشور را یکی از اصلی ترین دلایل پایین بودن سطح روابط تجاری ایران و روسیه دانست و گفت: یکی از نقاط ضعف تجارت این دو کشور عدم شناخت ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و همچنین نبود یک مرجع اطلاعاتی است که تمام این موارد را در خود داشته باشد، به همین دلیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در نظر دارد، بانک اطلاعاتی تجاری جامعی را درخصوص ظرفیت‌های تجاری ایران تهیه و منتشرکند. در این جلسه مقرر شد که قراردادی بین اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه منعقد شود که بر مبنای این قرارداد نمایندگان یا کسانی که معرفی نامه اتاق را ارائه دهند، از خدمات و تسهیلات ویژه برخوردار شوند.