گروه بازرگانی: رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با معاون وزیر صنایع هند با تاکید بر اینکه انعقاد توافق‌نامه ترجیحی باید در دستور کار هر دو دولت قرار گیرد و با ابراز نارضایتی از حجم فعلی تجارت بین دو کشور، اظهار کرد: با انعقاد توافق ترجیحی در مورد برخی اقلام کالایی که مورد توافق دو طرف است، افزایش حجم تجارت دو کشور هدف‌گذاری می‌شود. در همین راستا تقاضا داریم که واردات اقلام کشاورزی ایران به هند با تعرفه کمتری همراه شود تا صادرکنندگان ایرانی راحت‌تر کالاهایی از جمله زعفران، پسته، خرما، کیوی، سیب و انار را به بازار هند عرضه کنند. ولی‌الله افخمی‌راد در خصوص انجام مبادلات تجاری دو کشور با پول ملی بیان کرد: این موضوع در حیطه وظایف بانک مرکزی ایران است که ما از آنها می‌خواهیم این مورد را بررسی و نتیجه را اعلام کنند اما ۸ بانک ایرانی نیز وجود دارند که در فهرست تحریم‌ها قرار ندارند، می‌توان با همکاری این بانک‌ها و یوکو بانک هند مبادلات تجاری دو کشور را راحت‌تر به انجام رساند. وی بر ضرورت برگزاری کمیته مشترک بازرگانی بین ایران و هند تاکید کرد و گفت: تشکیل کمیته مشترک ایران و هند به هدفمند شدن مناسبات تجاری دو کشور کمک می‌کند، از طریق این کمیته می‌توان مشکلات تجاری دو کشور را شناسایی و برای حل آنها چاره‌جویی کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های هند در تولید چای یادآور شد: بخش عمده‌ای از کشاورزی استان گیلان به کاشت چای اختصاص دارد، اما در دهه‌های گذشته میزان تولید چای در کشور کاهش یافته است. از شرکت‌های هندی می‌خواهیم که با تکنولوژی خود به افزایش تولید، عمل‌آوری و کیفیت چای در ایران کمک کنند.

در ادامه این نشست راجانی رانجان راشمی، معاون وزیر صنایع هند با تاکید لزوم اعمال ترجیحات تعرفه‌ای بین دو کشور گفت: هند آماده است تا در این مورد مذاکراتی را با ایران ترتیب دهد و با تبادل لیست کالایی، تجارت ترجیحی را عملیاتی سازد. در این راستا مکانیزم‌هایی بین دو کشور وجود دارد که در مورد آنها باید تصمیم‌گیری شده و روابط موجود دو کشور ارتقا یابد.

معاون وزیر صنایع هند درباره سرمایه‌گذاری دولت هند در بندر چابهار نیز خاطرنشان کرد: ما به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت در بندر چابهار هستیم که این تفاهم‌نامه به مراحل پایانی خود رسیده و با نهایی‌شدن آن به زودی به اجرا درخواهد آمد.