سناریوی ویژه برقی‌ برای تابستان

گروه صنعت و معدن: طرح کابل‌کشی و انتقال برق نیروگاه سیاه‌بیشه به مهم‌ترین سناریوی ویژه و اولویت‌دار صنعت برق برای کاهش دامنه خاموشی‌های تابستانی مشترکان پایتخت‌نشین تبدیل شده است.

کسری حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاواتی برق برای تابستان سال جاری قطعی شده است و به‌نظر نمی‌رسد تا یک ماه آینده واحدهای جدید و بزرگ نیروگاهی هم به منظور افزایش ظرفیت تولید برق کشور در مدار بهره‌برداری قرار بگیرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر زنگ خطر خاموشی‌های تابستانی در حالی از مدت‌ها قبل به‌صدا درآمده است که مسوولان صنعت برق با اجرای یک طرح ضربتی انتقال برق از سیاه‌بیشه به تهران سعی می‌کنند دامنه خاموشی‌های تابستانی در پایتخت را به حداقل کاهش دهند.

در شرایط فعلی احداث شبکه انتقال برق از نیروگاه سیاه‌بیشه به تهران به مهم‌ترین و اولویت‌دارترین پروژه صنعت برق در طول روزهای اخیر تبدیل شده و مسوولان پیش‌بینی می‌کنند این طرح برقی تا خرداد ماه سال جاری به منظور تعادل‌بخشی به نظام عرضه و تقاضای برق در تهران راه‌اندازی شود.

آرش کردی با اشاره به برنامه‌ریزی به منظور انتقال برق تولیدی نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه به تهران به ویژه برای تامین پایدار برق تابستانی مشترکان پایتخت، گفت: خط انتقال نیروگاه سیاه بیشه-‌وردآورد، در مجموع به طول ۶۷ کیلومتر مراحل پایانی احداث و راه‌اندازی را پشت‌سر می‌گذارد.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود این خط جدید انتقال برق تهران تا خرداد ماه سال جاری در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد، تصریح کرد: انتقال برق این نیروگاه می‌تواند پایداری شبکه برق در سطح شهر تهران برای روزهای گرم و پرمصرف تابستانی را افزایش دهد.

کردی با یادآوری اینکه با توجه به محدودیت‌های صنعت برق در تابستان پیش‌رو، به‌تازگی تعرفه‌های خرید برق از مولدهای مقیاس کوچک مستقر در صنایع نیز تدوین شده است، اظهار کرد: چهار واحد نیروگاه سیاه‌بیشه با ظرفیت تولید یک‌هزار و ۴۰ مگاوات برق در ساعت‌های پربار مصرف (پیک‌بار) می‌تواند تعادل تولید و مصرف برق در تهران را برقرار کند.

سیدزمان حسینی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران نیز در خصوص خط انتقال سیاه بیشه- وردآورد گفت: عملیات مربوط به احداث، خدمات مهندسی، نظارت بر خطوط، تامین تجهیزات و عملیات اجرایی این پروژه توسط شرکت‌های داخلی انجام و بودجه مورد نیاز از محل اعتبارات شرکت برق منطقه‌ای تهران تامین شده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه درحال حاضر این پروژه بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: هم‌اکنون عملیات نصب دکل آن در حال اتمام بوده و به‌زودی سیم‌کشی خط انتقال، در یک قطعه آغاز می‌شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران با یادآوری اینکه نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه برق به‌شمار می‌رود، گفت: برق تولیدی آن از طریق سه خط ۴۰۰ کیلوولت سیاه بیشه- زیاران، سیاه بیشه- حسن کیف و سیاه‌بیشه- وردآورد به شبکه سراسری برق انتقال می‌یابد.

حسینی با اعلام اینکه با برقدار شدن این خط انتقال تا پایان خرداد ماه، برق تولیدی نیروگاه سیاه بیشه به‌طور کامل به شبکه منتقل خواهد شد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با انتقال برق به تهران تا پیش از آغاز فصل گرما پایداری شبکه برق پایتخت تقویت شود.

صنایع به تعطیلات تابستانی می‌روند

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران همچنین با بیان اینکه مصرف برق در تهران تابستان امسال با ۵/ ۵ درصد رشد روبه‌رو خواهد شد گفت: به همین منظور برای مدیریت مصرف انرژی طرح تعطیلات تابستانه صنایع با هدف کاهش پیک مصرف اجرا می‌شود.

حسینی در این خصوص به «ایرنا» گفت: بحث همکاری صنایع بزرگ با تعطیلات تابستانه همانند سال‌های گذشته به منظور کاهش پیک بار مصرف انرژی تابستان در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: این طرح از اواخر خرداد ماه سال جاری با کمک صاحبان صنایع بزرگ در تهران کلید خواهد خورد و در آن صنایع تعمیرات مورد نیاز را در بازه زمانی اواخر خرداد ماه تا اوایل شهریور ماه انجام خواهند داد.

حسینی افزود: صاحبان صنایعی که در این طرح نهایت همکاری را با شرکت برق منطقه‌ای انجام دهند مورد تشویق‌های تسهیلاتی قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با بیان اینکه سال گذشته بیشترین پیک مصرف برق در تهران ۹ هزار مگاوات بود گفت: گام‌های عملیاتی با هدف افزایش آمادگی برای پشت سرنهادن تابستان ۹۴ از هم اکنون برداشته شده تا با کمترین چالش این دوره پشت سرگذاشته شود.

وی افزود: ارزیابی‌های دوره‌ای از عملکرد نیروگاه‌های زیرپوشش شرکت برق منطقه‌ای آغاز شده و برنامه تعمیرات آنها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه در این منطقه ۹ نیروگاه حرارتی و ۵ نیروگاه برق آبی، انرژی الکتریکی مورد نیاز را تولید می‌کند تاکید کرد: شبکه‌های انتقال و فوق توزیع برق نیز با هدف افزایش آمادگی برای تابستان مورد بازبینی و عیب‌یابی قرار گرفته‌اند.

وی گفت: پروژه‌های شرکت برای پشت سرنهادن تابستانی بدون خاموشی اولویت‌بندی شده و پروژه‌هایی که باید در مدار قرارگیرند آماده‌سازی شده‌اند.

حسینی مهم‌ترین گام برای پشت سرنهادن تابستانی بدون خاموشی را مدیریت مصرف دانست و افزود: هرچه میزان مصرف برق مدیریت شود چالش‌های این صنعت کمتر شده، برق پایدارتری تامین خواهد شد.

شرکت برق منطقه‌ای تهران کار تامین برق پایدار برای استان‌های البرز، تهران و قم را بر عهده دارد.