مشوق‌های «نیرو» برای توازن برقی

گروه صنعت و معدن: احتمال منفی شدن تراز تولید و مصرف برق در تابستان ۹۴ در حالی است که متولیان حوزه برق، این روزها سیاست‌های جدید تشویقی را برای مشترکان در بخش‌های مختلف به منظور مدیریت مصرف در زمان پیک اعلام می‌کنند. بعد از اعلام ارائه تسهیلات تا سقف ۵۰ درصد برای استفاده از صفحه‌های انرژی خورشیدی به مشترکان خانگی، وزارت نیرو مشوق‌هایی را نیز برای مدیریت مصرف در بخش‌های صنعت و کشاورزی در نظر گرفته‌ است؛ براساس تصمیمات جدید این وزارتخانه در صورتی که کشاورزان روزانه ۴ساعت و در ساعات اوج گرما، موتورهای آب را خاموش کنند در بقیه ساعات، استفاده از برق برای آنها مجانی خواهد بود. همچنین در صورتی که بخش‌های مختلف صنعت، تعمیرات اساسی واحدهای صنعتی را در فصل تابستان و در پیک مصرف انجام دهند، از امتیازات مطلوبی برخوردار خواهند شد.

اگر چه ظرفیت اسمی تولید برق کشور ۷۳ هزار مگاوات برآورد می‌شود، اما به دلیل راندمان پایین نیروگاه ها، امکان تامین حدود ۵۰ هزار مگاوات برق در زمان پیک مصرف وجود دارد. در این میان در صورتی که پیک بار بیش از این میزان باشد، ضرورت مدیریت بار به منظور برقراری توازن بین تولید و مصرف وجود دارد.

در این میان وزیر نیرو روز گذشته در دو برنامه جداگانه در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و شریف با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف برق اعلام کرد: میزان خاموشی در شبکه، طبق استانداردهای جهانی در طول سال ۱۱ دقیقه است، در حالی که در ایران به بیش از ۵۰۰ دقیقه می‌رسد.

ساماندهی اقتصاد برق

حمید چیت‌چیان با بیان اینکه متوسط قیمت فروش برق در ایران تا ابتدای اسفند ماه ۹۳ معادل ۴۹۲ ریال بود و از ابتدای اسفندماه سال گذشته این رقم به ۵۶۰ ریال رسیده است، افزود: بیش از ۱۰۲ ریال از فروش هر کیلووات‌ساعت برق به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود، بنابراین دریافتی وزارت نیرو بابت فروش هر کیلووات‌ساعت برق کمتر از ۴۶۰ ریال یعنی معادل ۴/ ۱ سنت است، درحالی که در هیچ جای جهان برق را کمتر از پنج سنت نمی‌فروشند.

وی افزود: ساماندهی اقتصاد برق از مسائل اساسی محسوب می‌شود و چنانچه نسبت به این مهم بی‌توجهی صورت گیرد؛ مانع توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت برق خواهد شد.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اولویت‌های صنعت برق، گفت: کاهش اتلاف برق، احداث نیروگاه‌های جدید گازی، تولید توربین‌های گازی کلاس F، توجه به تولید پراکنده و توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر از اولویت‌های صنعت برق در آینده است. وی گفت: سال ۲۰۲۰میلادی کشورهایی که انتشار کربن نیروگاه‌های آنها از حد تعیین شده بیشتر باشد، جریمه خواهند شد؛ بنابراین ضروری است به فکر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش انتشار کربن باشیم.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی تولید برق کشور ۷۳ هزار مگاوات است، تاکید کرد: برق به‌عنوان مهم‌ترین زیرساخت توسعه اقتصادی کشور از مولفه‌های ارتقای کیفیت زندگی مردم است و همواره باید به اصول ضروری تامین مطلوب برق توجه کنیم که یکی از این اصول، اصلاح ساختار اقتصادی این صنعت است. وی ادامه داد: اکنون تجهیزات مورد نیاز پست‌های برق ۴۰۰ کیلوولت در داخل کشور تولید می‌شود و ایران به کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان برق صادر می‌کند و با کشورهای ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان تبادل انرژی دارد.

چیت‌چیان با بیان اینکه ایران یکی از هفت کشور جهان محسوب می‌شود که توانایی ساخت نیروگاه گازی را دارد، گفت: صنعت برق در حرکت به سوی تامین نیازهای مردم و خوداتکایی کشور تاکنون گام‌های اساسی برداشته و فرصت‌های قابل‌توجهی در صنعت برق کسب شده که با نگاهی به آینده باید توجه داشت که اقدامات آتی طولانی‌تر از راه‌های پیموده شده خواهد بود.

وزیر نیرو در ادامه اظهار کرد: در برخی کشورها اتلاف برق به کمتر از ۵ درصد رسیده و این در حالی است که از سال گذشته اتلاف شبکه توزیع ایران از ۱۵ به ۸/ ۱۲ درصد کاهش یافته و تا پایان امسال به کمتر از ۱۰ درصد خواهد رسید.

وی همچنین افزود: توربین‌های گازی تولید شده در جهان دارای بازدهی بالای ۶۰ درصد است و آنچه در داخل کشور تولید می‌شود، دارای بازدهی ۵۱ درصد است که برای کاهش این فاصله باید تلاش شود.

توجه به بازارهای خارجی

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به بازارهای خارجی، تاکید کرد: توسعه صادرات باید در صدر موضوعات قرار گیرد و قابلیت‌های مجموعه دانشگاه و صنعت باید نگاه صرف به بازار داخلی نباشد و باید به خروج از رکود و رشد کشور با ورود بیشتر به بازارهای خارجی نیز توجه شود.

چیت‌چیان افزود: در سه دهه قبل بیش از ۹۰‌درصد تولیدات و فناوری‌های صنعت آب و برق توسط شرکت‌های خارجی تامین می‌شد، ولی در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از محصولات این بخش در داخل کشور تولید می‌شود. وی افزود: کشور اکنون قادر به ساخت نیروگاه‌های حرارتی، توربین‌های گازی، ژنراتور، سیستم‌های کنترل نیروگاهی، نیروگاه برق‌آبی، سدها و هیدرومکانیک سدها در داخل کشور است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در شرایطی که در تحریم بودیم، اگر این توانمندی نبود کشورهای دیگر از دادن یک واحد نیروگاهی به ما دریغ می‌کردند، گفت: بالا بودن توانمندی دانشجویان، دانشمندان و صنعتگران سبب شده برای ارتقای ظرفیت‌های موجود کشور تلاش کنیم. وی افزود: همین توانمندی در سایر بخش‌ها هم وجود دارد، پس باید خود را باور داشته باشیم زیرا مهندسان ایرانی قادر به انجام کارهای بزرگتر نیز هستند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولات فنی- مهندسی صنعت آب و برق به ۴۰ کشور دنیا عرضه می‌شود، گفت: براساس آمارهای اعلامی سال گذشته ۸۱ درصد صادرات خدمات فنی -مهندسی کشور متعلق به وزارت نیرو بوده است. وی افزود: ارتقای کیفیت و استاندارد از اولویت‌های آینده صنعت کشور است و کاهش هزینه‌ها از جمله مسائلی است که برای بقا در صنعت نیازمند توجه به آن هستیم. وزیر نیرو با بیان اینکه نیازمند نوآوری در تمامی بخش‌ها هستیم، گفت: به‌عنوان مثال سهم انرژی‌های نو در سبد انرژی کشور اندک است که باید افزایش یابد. وی ادامه داد: در مسائل آب نیز نیازمند ارتقای سیستم‌های آبیاری و توجه بیشتر به افزایش بهره‌وری در استفاده از آب هستیم.

مشوق‌های وزارت نیرو برای مشترکان

وزیر نیرو در حاشیه این کنفرانس در جمع خبرنگاران با اشاره به مشوق‌های وزارت نیرو برای مشترکان به منظور کاهش مصرف برق، گفت: برای فصل تابستان مشوق‌هایی را برای مدیریت مصرف در بخش‌های صنعت و کشاورزی در نظر گرفته‌ایم. چیت‌چیان ادامه داد: در صورتی که کشاورزان روزانه ۴ ساعت و در ساعات اوج گرما، موتورهای آب را خاموش کنند در بقیه ساعات استفاده از برق برای آنها مجانی خواهد بود.

این عضو کابینه دولت اظهار کرد: همچنین در صورتی که بخش‌های مختلف صنعت، تعمیرات اساسی واحدهای صنعتی را در فصل تابستان و پیک مصرف انجام دهند، از امتیازات مطلوبی برخوردار خواهند شد.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم ساماندهی هر چه سریع‌تر اقتصاد برق، گفت: وزارت نیرو پیشنهادی را برای ساماندهی اقتصاد صنعت برق به هیات دولت ارائه داده و امیدواریم با حل این مشکل، شاهد پویایی و با کیفیت‌تر شدن صنعت برق باشیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درخصوص تعیین تکلیف مصوبه ارسالی به هیات دولت در زمینه قطع آب مشترکان پرمصرف نیز گفت: این مصوبه در دستور کار هیات دولت قرار دارد.

چیت‌چیان اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به کاهش بارندگی‌ها منابع آب تجدیدپذیر کاهش یافته و به‌رغم فعالیت‌های صورت گرفته برای استحصال آب به منظور جلوگیری از قطعی آب نیازمند مدیریت مصرف از سوی مردم هستیم. وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌هایی را برای مدیریت آب در تابستان امسال در نظر داریم، افزود: همواره مردم مهم‌ترین مولفه در جهت مدیریت مصرف آب هستند.