آغاز نظارت برکالاهای پرمصرف در رمضان
گروه صنعت و معدن: مدیرکل استاندارد استان تهران از طرح ویژه نظارتی بر کالاهای پرمصرف در ماه رمضان خبرداد و گفت: انواع خرما، روغن و برخی انواع لبنیات مشمول بازرسی در ماه رمضان قرار می‌گیرند.

در این طرح که از سوی سازمان ملی استاندارد ایران به همه ادارات تابعه محول شده است، برخی از پرمصرف‌ترین اقلام در این ماه، به صورت ویژه، کنترل می‌شود.

در این طرح که با هدف حفظ سلامت شهروندان در ماه رمضان اجرا می‌شود، چند فرآورده شامل انواع خرما مضافتی بسته‌بندی شده، لبنیات شامل شیر، پنیر وکشک، روغن شامل سرخ کردنی و خوراکی مصرف خانوار، زعفران و شکر در واحدهای تولیدی، توزیعی و تمرکز نظارت می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر،شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، اطلاعات و شکایات خود را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۷،به اداره کل استاندارد استان تهران اطلاع دهند. از سوی دیگر سازمان ملی استاندارد ایران نیز در آستانه فرا رسیدن ماه رمضان، در اطلاعیه‌ای به تولیدکنندگان زولبیا و بامیه نسبت به هرگونه تولیدات غیراستاندارد در این محصولات هشدار داد.

براساس این گزارش، تولیدکنندگان موظفند برای تولید این محصول از روغن‌های خوراکی دارای نشان استاندارد و مخصوص سرخ کردن که در مقابل حرارت دارای مقاومت بالایی است استفاده کنند در غیراین‌صورت، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. سازمان ملی استاندارد ایران در این اطلاعیه همچنین ضمن اخطار به تولیدکنندگان غیرمجاز، خواستار استفاده از روغن‌های دارای نشان استاندارد برای تولید زولبیا و بامیه شد. در این گزارش آمده زولبیا و بامیه و محصولات مشابه، پس از تولید در محیط خنک و در ظروف دارای درپوش برای جلوگیری از آلودگی ثانویه (حشرات، گرد و خاک و...) نگهداری شود. همچنین برای اطمینان از علامت استاندارد انواع روغن‌ها، شماره ۱۰رقمی ذیل علامت استاندارد درج شده روی محصول را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنید.