شاتا: وزیر صنعت، معدن و تجارت از احیای 8 هزار واحد صنعتی نیمه‌تعطیل و تعطیل از ابتدای فعالیت دولت یازدهم خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده در نوزدهمین سفر هیات دولت به خراسان شمالی در جلسه شورای اداری شهرستان گرمه اظهار کرد: در سال 91 در بخش صنعت 36 درصد رشد منفی وجود داشت ولی در سال 93 در این بخش بیش از 5 درصد رشد مثبت ایجاد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، پتروشیمی را بزرگ‌ترین صنعت کشور پس از نفت دانست و افزود: این صنعت می‌تواند بخش مهمی از درآمد، سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور را فراهم کند اما برای پیشرفت آن نیاز داریم تا با رفع تحریم‌ها دستمان بازتر شود.

وی با اشاره به وجود صنایع سنگ مرمریت سفید در شهرستان گرمه از فعالان صنعتی برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان دعوت به‌عمل آورد و گفت: از سرمایه‌گذاران این بخش حمایت خواهیم کرد.

نعمت‌زاده وجود دو معدن سنگ مرمریت در شهرستان گرمه را نقطه قوتی برای منطقه برشمرد و اظهار کرد: همه باید کمک کنیم تا ضمن استقبال صنعتگران از شهرک صنعتی این شهرستان، سنگبری‌هایی نیز در این شهرک فعال شوند تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.

وی از فعالان صنعتی برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان دعوت به‌عمل آورد و گفت: باید با سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع تبدیلی ضمن افزایش بهره‌وری به تولید اشتغال نیز کمک کنیم و وزارت صنعت نیز از سرمایه‌گذاران در این شهرستان حمایت خواهد کرد.

نعمت‌زاده که عصر یکشنبه به نمایندگی از رئیس‌جمهوری در نشست شورای اداری شهرستان جاجرم شرکت کرده بود، با بیان اینکه یکی از علل عقب‌ماندگی صنایع و تکنولوژی کشور، به محدودیت‌ها و فشارهای ناشی از تحریم‌ها برمی‌گردد، افزود: خوشبختانه توانسته‌ایم با درایت تیم هسته‌ای، تحریم‌ها را در بخش صنعت و بانک‌ها بی‌اثر کنیم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید فعالیت خود را بر سه محور اساسی متمرکز کرده است، گفت: ساماندهی اقتصاد کشور، تعامل با جهان و رساندن روابط بین‌الملل به شرایط عادی و تقویت اخلاق در جامعه از محورهای کار دولت یازدهم است. وی در خصوص کارخانه شمش آلومینای جاجرم نیز افزود: باوجود محدودیت‌های بودجه‌ای که وجود دارد، قول می‌دهیم که این واحد صنعتی را تکمیل و تولید شمش را در این واحد به ۱۰۰ هزار تن افزایش دهیم.

وی گفت: همچنین تمامی معادن بوکسیت شهرهای بزرگ کشور از قبیل یزد و کرمان در اختیار شمش آلومینای جاجرم قرار خواهد گرفت. وی علت عقب‌افتادگی ساخت کارخانه شمش آلومینای جاجرم را وجود تحریم‌ها دانست و تاکید کرد: این واحد صنعتی در استان خراسان شمالی تا یک سال دیگر راه‌اندازی خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واگذاری فرودگاه مجتمع آلومینای جاجرم به سازمان هواپیمایی نیز گفت: این وزارتخانه در این‌باره مشکلی ندارد.