خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت نیرو از ابلاغ پیش‌نویس رعایت حریم کیفی منابع آب کشور خبر داد. تقی‌عبادی در خصوص منابع آلوده‌‌کننده آب گفت: در زمینه مدیریت کیفی آب در رودخانه‌ها و حوضه‌ها نسبت به خیلی از کشورها ضعیف هستیم و باید یک اقدام جدی در این زمینه انجام دهیم.


این مقام مسوول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال قبل استاندارد حریم کیفی تدوین و ابلاغ شد، اظهار کرد: در گذشته یکسری مصوبات را از شورای امنیت ملی در خصوص رودخانه‌هایی که با آب شرب در تماس هستند یا درباره استانداردهای خاصی همچون عدم ورود فاضلاب به حریم رودخانه اخذ کردیم و با منابع آلوده‌کننده به‌ شدت برخورد شد، اما تاکنون در سطح کشور ضوابطی که برای مدیریت کیفی آب حوضه‌ها و رودخانه‌ها داشته باشیم، به نحو مطلوبی اجرایی نشده است. عبادی ضمن اظهار امیدواری از اینکه در بلندمدت کارهای اصولی‌تری انجام گیرد، گفت: پیش‌نویس استاندارد رعایت حریم کیفی منابع آب تدوین شده و به بیشتر شرکت‌ها ابلاغ شده است که به‌ زودی در کل کشور عملیاتی خواهد شد.


وی در خصوص استفاده مجدد از آب مصرف شده در کشاورزی، فاضلاب صنعتی، فاضلاب شهری و فاضلاب‌های خانگی نیز بیان کرد: در برخی کشورها از برگشت پساب در فلاش تانک‌ها استفاده می‌کنند و برای اینکه این پساب از آب دارای کیفیت قابل تشخیص باشد، معمولا یک ماده رنگی نیز به آن اضافه می‌کنند. این مقام مسوول در وزارت نیرو ادامه داد: در استاندارد تاسیسات ساختمانی زمان حمام کردن، وقتی شیر آبگرم را باز می‌کنید، ابتدا مقداری آب سرد هدر می‌رود تا آب گرم به دوش برسد، تجهیزاتی هست که این آب سرد را به شبکه بازمی‌گرداند تا زمانی که آب گرم شود و به دوش برسد، اما این از مواردی است که در ساختمان‌ها انجام نمی شود.


عبادی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، از تصفیه فاضلاب برای دستشویی‌ها استفاده می‌کنند و فلاش تانک‌ها و بقیه مصارف را با پکیج‌های تصفیه خانگی استفاده کنند، افزود: این پکیج‌ها پساب داخل ساختمان‌ها و مجتمع‌ها را تبدیل می‌کنند و از آنها با استاندارد مشخصی برای فضای سبز مجتمع‌ها استفاده می‌کنند. وی درباره اجباری نبودن استاندارد در تاسیسات ساختمانی گفت: استاندارد تاسیسات ساختمانی در تمام دنیا وجود دارد، ولی در ایران نظام مهندسی و قانون مهندسی ساختمان، این مورد را هنوز اجباری نکرده که باید به مرور این استاندارد جایگاه جدی خود را در ساختمان‌ها پیدا کند. این مقام مسوول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه هم‌ اکنون امکان استفاده از دو سامانه آبرسانی در کشور وجود دارد تا از یک سامانه برای شرب و از سامانه دیگر برای استحمام و سایر مصارف استفاده کرد، گفت: وجود سامانه دوم به معنای دو شبکه آبرسانی مجزا نیست، چراکه ممکن است مانند خیلی از کشورها آب شرب را توسط بطری تامین کنیم و این خودش یک سامانه محسوب می‌شود.