خبرگزاری فارس: دو دانشمند آمریکایی با نظرخواهی از ۱۲۰۰ کارشناس آب از ۸۰ کشور جهان ۱۹ روش برای مقابله با بحران آب را اعلام کردند که معتقدند به‌ کارگیری آنها نسخه شفابخش خواهد بود.


با جهانی شدن بحران آب که اخیرا ایالت کالیفرنیا هم به شدت درگیر این مساله شده است،‌ دو دانشمند آمریکایی به دنبال این هستند که یک نسخه جهانی برای مقابله با این وضعیت پیدا کنند.

بر اساس این نظرسنجی تغییر در نحوه مصرف آب می‌تواند در کنترل بحران آب مؤثر باشد. بیشتر مناطق در هند، استرالیا و جنوب غربی آمریکا با مشکل بحران آب مواجه هستند؛ فهم مساله بحران آب و نحوه مصرف مقابله با بحران آب را راحت‌تر خواهد کرد.

بر اساس اعلام سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، افزایش قیمت آب به کاهش تلفات آب و آلودگی‌هایی که به واسطه آب ایجاد می‌شوند کمک خواهد کرد با این وجود قیمت آب در بسیاری کشورها از جمله آمریکا بسیار ارزان است و این روش باید اصلاح شود.

از سوی دیگر، از کارخانه‌های نمک‌زدایی آب دریا در مناطقی مانند خاورمیانه که منابع انرژی زیادی دارند می‌توان استفاده کرد. اصولا شورزدایی آب دریا بسیار انرژی‌بر است ولی از این روش می‌توان در کشورهایی که درجه حرارت زیاد و مدت زمان روزهای آفتابی بالا است برای تامین انرژی استفاده کرد، به عنوان مثال، اخیرا عربستان می‌خواهد از انرژی خورشیدی برای نمک‌زدایی آب دریا استفاده کند.

در حالی کمبود آب به دلیل افزایش روزافزون جمعیت و بالا رفتن مصرف آب روزبه روز بیشتر می‌شود که باید تکنولوژی جدیدی برای کاهش هدررفت آب و مصرف این انرژی به عنوان یک دغدغه مهم اختراع شود. بر اساس این گزارش، برخی کشورها مانند سنگاپور تلاش می‌کنند تا پساب‌ها را به چرخه مصرف آب وارد کنند در شرق آسیا هم از این روش استفاده مؤثری برای آوردن آب سالم و تمیز و نوشیدنی به چرخه آب می‌شود. از سوی دیگر، حدود 70 درصد آب سالم جهان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، بهبود روش آبیاری می‌تواند فاصله بین تقاضا و مصرف را بسیار کمتر کند. در بسیاری موارد نبود آب کافی توانایی کشاورزان را برای تولید کاهش داده است.

به طور مثال در ایالتی در استرالیا، آسیا و جنوب غربی آمریکا کمبود آب به شدت کشاورزان را در مضیقه قرار داده است. از آبیاری بارانی و قطره‌ای به عنوان روش مدرن یاد می‌شود، اما هنوز تعداد بسیار کمی از کشاورزان از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

در کشورهایی مانند پاکستان و هند که بدترین شرایط را به دلیل تغییرات آب و هوایی دارند استفاده از سیستم‌هایی برای استفاده حداکثری از آب باران می‌تواند مفید باشد. آنها تلاش می‌کنند تا کنترل بهتری بر منابع آبی داشته باشند.

طبیعی است که ملزم شدن همه بخش‌ها و نهادها به کنترل مصرف آب می‌تواند کارسازتر باشد. آب در همه بخش‌ها استفاده می‌شود و نظارت جزیر‌ه‌ای بر مصرف آب کارآیی لازم را نخواهد داشت باید همه نهادها در این زمینه همکاری کنند. در عین حال، دولت‌ها نیاز دارند تا با تصویب قوانین مناسب همه نهادها را به کنترل مصرف آب ملزم کنند. دولت آمریکا چنین قوانینی را تصویب کرده است و روسیه هم برای کاهش آلودگی آب‌ها در دریای بالکان قانونی تصویب کرده است. همچنین بیشتر مردم بر این باورند که دولت‌ها می‌توانند دسترسی مردم را به آب سالم تسهیل کنند.

از آنجا که آب در اکوسیستم جاری است برای کنترل مصرف آب باید در همه بخش‌ها اقدام کرد.

مثال بهتر در این مورد استفاده از پساب بخش کشاورزی و انسانی برای تولید آب سالم و تولید کود کشاورزی و همچنین تولید سوخت‌های زیستی از این پساب‌ها است.

بهبود وضعیت زیرساخت‌های توزیع آب یکی دیگر از روش های مطرح شده در این نظرسنجی است.

شرایط بد زیرساخت‌های توزیع آب علاوه بر اینکه به اقتصاد و سلامتی مردم آسیب‌ می‌رساند هزینه‌ها را بسیار افزایش داده و کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، عملکرد محصولات تولیدی به ازای مصرف آب سنجیده شود.

22 درصد مصرف آب در بخش صنعت است، بسیاری از این محصولات مصرف آب بالایی دارند که با تغییر روش‌های تولید می‌توان میزان مصرف آب را کم کرد. همچنین در بخش کشاورزی نیز بسیاری محصولات آب‌بر هستند و می‌توان با جایگزینی کشت مناسب و کم‌مصرف، آب را کنترل کرد.

در عین حال، باید قوانین بین‌المللی خاصی برای مقابله با بحران آب وضع شود. استفاده از آب‌های مرزی یکی از این نمونه‌ها است. اخیرا سازمان ملل اهداف توسعه هزاره آب قابل مصرف را تعیین کرده است که به استراتژی جهانی در این زمینه تاکید دارد، چنین قوانینی باید بیشتر شود. کنترل کیفیت آب برای سلامتی انسان‌ها بسیار ضروری است و لازم است که یک مسیر جهانی برای کنترل کیفیت آب و کاهش آلودگی‌ها وضع شود.

برخی کشورها مانند شیلی تلاش می‌کنند تا قوانین آب را تغییر دهند. در آمریکا هم سیاستمداران به دنبال ترجمه قوانین درباره محافظت از دریاچه میشیگان هستند.

از سوی دیگر، دسترسی به آب در جهانی که با بحران مواجه است نیازمند کارهای پژوهشی گسترده در این باره است. به عنوان مثال برخی شهرها از پساب انرژی سالم، پول کشاورزی و سوخت زیستی تولید می‌کنند.

تغییرات آب و هوایی در کمبود آب در برخی کشورها عواقب بسیار ناگواری داشته است. به عنوان مثال در شمال غربی هند و صحرای آفریقا بحران آب بسیار جدی است.

یک راه‌حل این است که برای مقابله با شرایط خشکی تکنولوژی‌های جدید به این مناطق منتقل شود؛ اگر چه به دلیل اینکه چنین مناطق خشک که اقتصاد ضعیفی هم دارند اجرای چنین پروژه‌هایی گول زننده به نظر می‌رسد، اما با مهارت‌های لازم و استفاده از جوامع محلی می‌توان بسیاری از این مشکلات را تسهیل کرد.

از انرژی‌های تجدیدپذیر هم می‌توان به‌عنوان جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی استفاده کرد. در حال حاضر انرژی‌های فسیلی عاملی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییرات شرایط آب و هوایی هستند. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فشار تغییرات آب و هوایی را کمتر می‌کند و بحران آب در آینده را کاهش خواهد داد.

به دلیل افزایش جمعیت در بخش‌هایی از جهان شکاف بین تقاضا و مصرف تا 15 سال دیگر 65 درصد افزایش می‌یابد. در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در جهان دسترسی به آب سالم ندارند؛ این در حالی است که 70 درصد آب سالم جهان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.