گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بزرگ‌ترین کارخانه تولید قهوه خاورمیانه در ایران با تاکید بر رویکرد این شرکت به تولید صادرات محور گفت: برای حفظ زنجیره صادرات و حضور پررنگ‌تر در بازارهای صادراتی نیازمند همراهی دولت هستیم.

سیدرضا حسینی در جریان بازدید خبرنگاران از خطوط تولید قهوه‌ فوری در این کارخانه افزود: صنایع قهوه پارت‌سازان با برند مولتی‌کافه از سال 88 با تولید انبوه و با هدف حضور در بازارهای صادراتی آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه تعداد کارخانه‌هایی که توان تولید انواع محصولات قهوه را داشته باشند اندک است، تاکید کرد: از ابتدا سعی کردیم مجموعه کاملی از محصولات قهوه را با بهترین مواد اولیه داشته باشیم و به این ترتیب در بازارهای مختلف از جمله اروپا و کشورهای منطقه استقبال خوبی از محصولات ما داشتند؛ اما از پایان سال 91 روند صادرات با مشکلات ناشی از تحریم‌ها و نقل و انتقال پول با مشکلات فراوانی همراه شد. وی با تاکید بر اینکه هنوز روند صادرات این شرکت ادامه دارد، افزود: ظرفیت اسمی تولید در کارخانه صنایع قهوه پارت‌سازان معادل 6500 تن انواع محصولات است؛ اما به دلیل کاهش صادرات طی دو سال گذشته در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت تولید فعالیت می‌کنیم؛ هر چند هنوز مشتریان ثابتی را در کشورهایی نظیر لهستان و سنگال داریم. حسینی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال حدود 950 تن دانه قهوه از سوی این شرکت وارد کشور شده است، تاکید کرد: تولید انواع محصولات قهوه موجب شد کارخانه های صنعتی مختلف، مواد اولیه خود را از شرکت ما تهیه کنند و به این طریق از خروج ارز برای خرید انواع محصولات قهوه جلوگیری شود. در همین حال ظرفیت بازار داخلی بسیار زیاد است و هدف‌گذاری ما برای فروش 1200 تن قهوه فوری میان مصرف‌کنندگان جزء و تولیدکنندگان صنعتی داخلی است. حسینی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید برند جانبی را علاوه بر مولتی کافه با نام aura به ثبت رسانده‌ایم و از این طریق محصولات را با قیمت کمتر وارد بازار خواهیم کرد. در همین حال سامان شفیعی، مدیر صادرات صنایع قهوه پارت‌سازان خواستار بازنگری در فهرست تعرفه‌های ترجیحی ایران و ترکیه شد و ادامه داد: مقامات ترکیه‌ای مشتاق واردات قهوه تولیدی از کشور ما هستند و قبل از اعلام لیست تعرفه‌ها با تخفیفات خوبی کالای ما را وارد می‌کردند؛ اما قرار نگرفتن قهوه در فهرست کالای ترجیحی روند صادرات ما به ترکیه را به دلیل اعمال تعرفه با مشکل مواجه کرده است. این مقام مسوول افزود: با توجه به ارقام صادراتی که به ترکیه داشتیم اگر حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد، دوباره می‌توانیم به جایگاه قبلی بازگردیم. وی با بیان اینکه در گذشته فرصت‌های تاریخی را با سهل‌انگاری از دست دادیم، تاکید کرد: در دوران پساتحریم باید با کار کارشناسی و اصولی و مشارکت بخش خصوصی از فرصت‌های جدید استفاده کنیم. شفیعی تاکید کرد: اگر قرار است در دوران پساتحریم رقیبان خارجی در بازار ما حضور داشته باشند، امیدواریم در جهت حمایت از تولید داخلی تعرفه واردات محصولات کم نشود؛ هر چند این تعرفه‌ها قاچاق کالا را به همراه دارد اما انتظار تولیدکنندگان بستن راه‌های قاچاق کالا است نه برداشتن تعرفه‌ها. در همین حال حمایت‌های تعرفه‌ای باعث می‌شود تا حتی تولیدکنندگان خارجی اقدام به راه‌اندازی خطوط تولید در کشور ما کنند تا علاوه بر اشتغال‌زایی، رقابت ما با کالاهای با اصالت خارجی صورت گیرد.