گروه صنعت و معدن: از تعدیل نیروی کار در قطعه‌سازی تا تعطیلی 800 واحد طلا و جواهر مهم‌ترین محورهای خبری نهمین نشست کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق تهران بود.


محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران، با بیان اینکه وضعیت قطعه‌سازی کشور بحرانی است، اعلام کرد: بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند. نجفی‌منش افزود: در حال حاضر واحدهای قطعه‌سازی فعال کشور بیش از 10 درصد نیروی کار خود را تعدیل کرده‌اند و اگر روند مشکلات ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک میزان تعدیل نیروی کار در واحدهای قطعه‌سازی کشور به بیش از 100 هزار نفر خواهد رسید. وی با اشاره به جلسه اخیر فعالان اقتصادی بخش قطعه‌سازی با بانک‌ها و نیز بانک مرکزی، افزود: در این جلسه، نمایندگان بانک مرکزی از بالا بودن نرخ‌های سود دفاع می‌کردند و معتقد بودند که اگر این نرخ‌ها کاهش یابد، مردم حساب‌های خود را نزد بانک‌ها خواهند بست. وی با بیان اینکه یکی از راهکارها و پیشنهادهای مطرح شده در این نشست، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بود، ادامه داد: مساله دیگر حق بیمه واحدهای تولیدی و صنعتی است و بنابراین این پیشنهاد مطرح شد که حق بیمه واحدهای مشکل‌دار با تاخیر از آنها دریافت شود تا این واحدها اجازه تنفس بیابند. نجفی‌منش همچنین تاخیر در پرداخت ارقام مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از راهکارها و خواسته‌های فعالان بخش خصوصی عنوان کرد. وی یکی دیگر از راهکارهای مطرح شده در این جلسه را راه‌اندازی خطوط ری‌فاینانس یکساله و نیز راه‌اندازی یوزانس 6 ماهه مطرح کرد و گفت: پرداخت بخشی از مطالبات دولت یکی دیگر از راهکارهای مطرح شده در این نشست بود.


به گفته نجفی‌منش، علاوه بر راه‌حل‌های مطرح شده در این نشست، بخش خصوصی روی حذف قیمت‌گذاری‌ها و نیز اجازه برای افزایش سرمایه لیزینگ‌ها تاکید کرد. در ادامه کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در خصوص راهکارهایی برای رفع مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان، به تقویت بازاریابی برای این بخش اشاره کرد و گفت: روی توسعه بازار محصولات باید به طور جدی فعالیت کرد و به فکر انتقال آن به خارج از کشور به ویژه کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان بود. دستورکار بعدی کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران، مبحث پیچیده مالیات بر ارزش افزوده بود. نجفی‌منش در این زمینه از ارسال نامه‌ای از طرف اتاق تهران به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر اقتصاد و نیز رئیس کل بانک مرکزی خبر داد که بر اساس آن پیشنهادهایی از سوی اتاق بازرگانی تهران مطرح شده است. به گفته نجفی‌منش، در این نامه به موضوعاتی از جمله تعویق سهم حق بیمه کارفرمایان به میزان ۶ تا ۹ ماه و نیز تعویق حداقل یک سال دریافت مالیات بر ارزش افزوده اشاره شده است. در همین زمینه، نایب رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران با اشاره به عواقب ناشی از مالیات بر ارزش افزوده بر عملکرد واحدهای این صنف، از تعطیلی واحدهای فعال صنف طلا و جواهر در تهران خبر داد. به گفته طاهری، روند تعطیلی واحدهای صنفی عضو این اتحادیه بسیار سرعت گرفته است در حال حاضر تعداد واحدهایی که دارای جواز کسب‌وکار هستند، به ۸۰۰ واحد رسیده است.