اجرای تعادل‌بخشی منابع آب در ۱۱ استان
خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی برای ۱۱ استان کشور آغاز شده است، گفت: در ۲۰ استان کشور به دلیل اینکه هنوز تخصیص اعتبار صورت نگرفته طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی آغاز نشده است.

محمد حاج‌رسولی‌ها در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اگر برداشت آب از منابع زیرزمینی با روند فعلی ادامه یابد باعث خواهد شد تا 15 سال آینده ایران به کویر تبدیل شود، گفت: این موضوع به همه مناطق تسری پیدا نمی‌کند. در حوزه شمال کشور، حوضه خزر، دریای عمان و خلیج فارس مشکل زیادی نداریم، اما در آبخوان فلات مرکزی دچار مشکل هستیم.


وی ادامه داد: برای فلات مرکزی و کرمان طرح‌های متعددی داریم، اما به هر حال ما ۹۱ محدوده مطالعاتی داریم که برای بحرانی‌ترین محدوده‌ها طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی را اجرا خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به شروع طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: اجرای این طرح زمانبر است، اما با اجرای طرح می‌توان سال به سال از روند افت سفره‌های زیرزمینی جلوگیری کرد. به گفته وی، طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی را نمی‌توان در یک سال یا ۵ سال اجرا کرد و نتیجه گرفت؛ چراکه این طرح زمانبر است و باید کنتورها نصب و تغییر الگوی کشت نیز اجرا شود. وی در پاسخ به این سال که برای ۱۱ استان مورد اشاره چه میزان اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت: کل اعتباری که برای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مصوب‌ شده ۳۲۰ میلیون تومان بود،‌ اما برای ۱۱ استان این اعتبار در حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است. به گفته وی، این طرح در حال حاضر در استان های فارس،قم،خراسان رضوی، کرمانشاه، همدان، گیلان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و تهران آغاز شده است. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: با توجه به بحرانی شدن موضوع آب در کشور، در تدوین برنامه ششم توسعه، بحث آب و محیط زیست جزو مهم‌ترین اولویت‌ها در این برنامه به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام طرح‌های نیمه تمام حوضه آب کشور نیاز است، گفت: با توجه به تخصیص تنها نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان برای این طرح‌ها، تا سه دهه آینده امکان آغاز طرح جدید را نداریم.