ممنوعیت واردات بنزین از مرز شمالی

گروه صنعت و معدن: واردات بنزین از مرز شمالی کشور ممنوع شد. عبور از خطوط قرمز تعیین شده درخصوص بنزین‌های وارداتی موجب شد تا سازمان ملی استاندارد خواستار توقف واردات بنزین از مرز شمالی کشور شود و وزارت نفت نیز به درخواست این سازمان پاسخ مثبت داد.


خروج بنزین از استاندارد اجباری در سال 83 و افزایش آلودگی هوا طی سال‌های اخیر، موجب شد تا سازمان ملی استاندارد خواستار بازگشت مجدد به چرخه نظارت بر استاندارد بنزین وارداتی و داخلی کشور شود، درخواستی که نیمه خرداد ماه سال جاری شورای عالی استاندارد با آن موافقت کرد و پس از گذشت 9 سال این سازمان مجددا سکان نظارت بر کیفیت بنزین را به عهده گرفت، اما با وجود وعده‌های داده شده مبنی بر ارائه گزارش از وضعیت بنزین توزیعی در کشور در این مدت سازمان ملی استاندارد تنها یک گزارش آن هم به‌صورت محرمانه از وضعیت کیفیت بنزین منتشر کرد.


حال پس از گذشت چهار ماه از واگذاری مسوولیت نظارت بر کیفیت بنزین به این سازمان، روز گذشته نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری به مناسبت روز ملی کیفیت، از استاندارد بودن بنزین توزیعی در هشت کلان‌شهر کشور خبر داد و افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و مصوبه شورای عالی استاندارد، مقرر شده است تا کیفیت بنزین وارداتی و تولیدی کشور در قالب بنزین‌های توزیعی سنجیده شود که بر این اساس، گزارش کلی نشان می‌دهد کیفیت بنزین در هشت کلان‌شهری که پایش کیفیت بنزین در آنها صورت گرفته مورد تایید مصوبه هیات وزیران بوده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.


رئیس سازمان ملی استاندارد درخصوص اینکه در صورت نبود مشکل در بنزین توزیعی، دلیل آلودگی هوای شهر تهران چه بوده نیز گفت: چند مورد گزارش درباره آلودگی هوای شهر تهران به سازمان ملی استاندارد ارائه شده که بلافاصله پس از ارائه گزارش با همکاری وزارت نفت اقدام به پایش پالایشگاه‌های کشور کردیم و مشخص شد که مشکلی در پالایشگاه شازند پیش آمده که منجر به بروز مشکلاتی شده بود. پیروزبخت در ادامه خاطرنشان کرد: در دو گزارش آلودگی هوای تهران شاهد افزایش گوگرد بودیم که بلافاصله با هماهنگی با وزارت نفت مشخص شد که در پالایشگاه شازند اراک مشکلی بروز کرده که منجر به تعطیلی ۴۵ روزه این پالایشگاه شد، اما هم‌اکنون می‌توان با اطمینان به مردم اعلام کرد که کیفیت بنزین توزیعی در هشت کلان‌شهر کشور هیچ‌گونه مشکلی ندارد و پالایشگاه شازند نیز پس از رفع اشکال تولید خود را از سرگرفته است.


به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، برای پایش کیفیت بنزین توزیعی ابتدا باید نگرانی مجلس را پیگیری می‌کردیم که بیشتر متمرکز بر کیفیت بنزین‌های وارداتی بود که بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۶ مورد محموله بنزین را که از جنوب و شمال کشور وارد می‌شدند، مورد سنجش قرار دادیم. وی تصریح کرد: سه مورد از این محموله‌ها به لحاظ کیفی مردود اعلام شد و ۶۳ مورد دیگر مشکلی به لحاظ کیفیت نداشته و ترخیص شد، ضمن اینکه از سه مورد مذکور نیز دو مورد از هرمزگان مورد پایش قرار گرفته بود که عدم انطباق در استانداردهای کیفی به گونه‌ای بود که در توزیع می‌توانستیم کیفیت آن را جبران کنیم.


به گفته پیروزبخت، عدد اکتان بنزین این دو مورد پایین تر از حد استاندارد ایران بود، چرا‌که عدد اکتان در استانداردهای بنزین ایران ۹۵‌است اما در برخی کشورهای دنیا اکتان ۹۲ برای بنزین در نظر گرفته می‌شود. اما به دلیل اینکه اصلاح توزیع این بنزین‌ها با ترکیب بنزین‌های داخلی امکان پذیر بود، مجوز ورود این دو مورد نیز صادر شد. رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: متاسفانه استاندارد بنزینی که از شمال کشور وارد شده بود، از خط قرمز عبور کرده و بر این اساس، اجازه ترخیص آن داده نشد، اما دو هفته قبل در جلسه‌ای که با مسوولان وزارت نفت داشتیم، مقرر شد که دیگر هیچ بنزینی از کشورهای شمالی ایران وارد نشود و بنابراین از این پس واردات بنزین از همسایگان شمالی کشورمان ممنوع خواهد بود.


پیروزبخت ادامه داد: در فاز ۲ ارزیابی استاندارد بنزین داخلی که از سال آینده آغاز خواهد شد، ۱۷ شهر که جزو برنامه توزیع بنزین یورو ۴ قرار دارند، نیز مورد پایش قرار خواهند گرفت و مطابق با یک برنامه زمان‌بندی شده و دقیق برای این ۱۷ شهر نیز کار ارزیابی را پیش خواهیم برد. رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین با بیان اینکه یکی از دستگاه‌های همکار برای اجرای استاندارد و ارتقای کیفیت بنزین وزارت نفت است، اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که به زودی با وزارت نفت منعقد خواهیم کرد مجموع کالا و تجهیزات وزارت نفت را به لحاظ استاندارد پایش می‌کنیم.


پیروزبخت درخصوص دلایل تاخیر در ارائه گزارش‌های کیفیت بنزین نیز اظهار کرد: ‌دلیل تاخیر در اعلام نتایج آزمون بنزین این بود که نمی‌خواستیم بدون برنامه عمل کنیم. از سوی دیگر، موضوع آزمون بنزین به یک بحث سیاسی تبدیل شد و مجلس به این موضوع ورود کرد به همین دلیل ما نیز به‌عنوان یک ناظر بی‌طرف خواستیم به این موضوع وارد شویم. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، در این شرایط دستگاه‌های مختلف نیز سعی داشتند بگویند که متولی هستند، در حالی که استاندارد بنزین در سال‌های قبل اجباری شده بود، ولی سال 83 از حالت استاندارد اجباری خارج شد که در نهایت شورای عالی استاندارد اعلام کرد این موضوع در کارگروه مشخصی پیگیری شود، جلسات کارگروه در چند نوبت تشکیل شد و در نهایت یک برنامه مدون برای بررسی کیفیت بنزین تهیه شد.


رد تبانی با تولیدکنندگان

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش‌های دیرهنگام سازمان ملی استاندارد درخصوص برخی کالاها همچون آب معدنی و روغن پالم نیز خاطرنشان کرد: هیچ تبانی میان سازمان ملی استاندارد و تولیدکنندگان در پایش استاندارد محصولات صورت نمی‌گیرد و کاملا این موضوع را رد می‌کنیم، ضمن اینکه در مورد روغن پالم، اولین سازمانی که نسبت به استفاده از چربی‌های گیاهی در لبنیات هشدار داد، سازمان ملی استاندارد بود.


بی‌توجهی به استاندارد و کیفیت

فرزین انتصاریان، رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز در ادامه این نشست خبری با اعلام اینکه باید موضوع کیفیت در سطح کلان مورد توجه بنگاه‌ها قرار گیرد، گفت: تمام دستگاه‌ها به ویژه قوه قضائیه باید در موضوع استانداردسازی اقدامات لازم را انجام دهند چراکه به اعتقاد بنده امروز مصرف‌کنندگان بی‌پناه هستند. وی افزود: قانون حمایت از مصرف‌کنندگان هشت سال پیش تصویب شده اما تاکنون به‌صورت کامل اجرایی نشده است.


رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به اینکه در سطح بخشی نیازمند راهبرد و برنامه‌ریزی‌های دقیق برای بهبود کیفی محصولات هستیم، افزود: سازمان ملی استاندارد و انجمن مدیریت کیفیت ایران درصدد است در راستای تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در استانداردسازی کشور اقدامات مهمی را انجام دهد؛ البته باید مفهوم استاندارد و کیفیت نیز در سطح جامعه ارتقا پیدا کند، زیرا هنوز چندان اهمیتی به آن داده نمی‌شود. وی تصریح کرد: بهبود کیفیت در میان واحدهای تولیدی نیز چندان مورد توجه نیست که این موضوع باید اصلاح شود و هر تولیدکننده خود را ملزم به تولید محصولات باکیفیت کند.


پیروزبخت در ادامه صحبت‌های انتصاریان گفت: باید قبول کنیم واحدهای تولیدی در شرایط تحریم فقط به سرپا نگه داشتن خود توجه می‌کردند که باید در دوران پساتحریم با برنامه‌ریزی‌های مناسب بحث بهبود کیفیت در اولویت کاری بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد. رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه از تدوین راهبرد ملی کیفیت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم نقشه راه و اجرای تحول نظام استانداردسازی و مدیریت کیفیت را پیاده‌سازی کنیم. وی افزود: راهبرد ملی کیفیت باید با اطلاع‌رسانی همه‌جانبه در جامعه جا بیفتد و همه دستگاه‌های دولتی همکاری لازم را در رابطه با آن داشته باشند، ضمن اینکه امیدواریم در سال اول برنامه ششم، سند راهبردی را منتشر کرده و نقشه راه را کامل کنیم.