خبرگزاری تسنیم: وزیر نیرو با بیان اینکه ایران جزو ۶ کشوری در جهان است که می‌تواند توربین‌های گازی بزرگ تولید کند، گفت: در صورت تمایل ایران می‌تواند توربین‌های گازی نیروگاه‌های برزیل را تامین کند.


حمید چیت‌چیان وزیر نیرو ایران در نشست مشترک با آرماندو مونتیرو، وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل اظهار کرد: دو کشور می‌توانند ضمن ارسال لیست کاملی از پروژه‌های قابل مشارکت، ظرفیت‌ها و زمینه‌های مختلف همکاری را بررسی کنند. وی افزود: برزیل یکی از اقتصادهای بزرگ آمریکای لاتین و در واقع بسیار اثرگذار در منطقه آمریکای لاتین است که امیدوارم این دیدار، آغازی برای همکاری بیشتر بین دو کشور به خصوص در زمینه آب و برق باشد. وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید برق ایران در مرز ۷۴ هزار مگاوات است، گفت: در راه توسعه برق پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ سال آینده حدود ۴۷ تا ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش یابد. وی ادامه داد: بخشی از این افزایش مربوط به نیروگاه‌های برقابی، بخشی مربوط به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و حدود ۵ هزار مگاوات هم مربوط به نیروگاه‌های بادی و خورشیدی خواهد بود. چیت‌چیان تصریح کرد: در کنار افزایش ظرفیت تولید برق، گسترش و نوسازی شبکه‌های انتقال و توزیع نیرو، همچنین هوشمندسازی شبکه‌های برق کشور را نیز در دستور کار داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران و برزیل در صنعت برق می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کرده و مکمل هم باشند، گفت: ایران جزو 6 کشوری در جهان است که می‌تواند توربین‌های گازی بزرگ را تولید کند و در صورت تمایل می‌تواند توربین‌های گازی نیروگاه‌های برزیل را تامین کند. وی افزود: شرکت‌های برزیلی در صورت تمایل می‌توانند به روش فاینانس یا روش BOT درساخت نیروگاه‌های برقابی ایران مشارکت داشته باشند یا در احداث خطوط و شبکه‌های پر فشار 765 و 800 کیلوولت با کشور ما همکاری کنند.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه کشور ما پنجمین کشور بزرگ جهان است که نیازمند کشاورزی آبی با شبکه‌های آبیاری و زهکشی وسیع است، گفت: با توجه به بارش 200 میلی‌متری سالانه، مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است؛ با این وجود فعالیت‌های زیادی در بخش سدسازی و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی در دست اجرا داریم که از آن جمله می‌توان به در دست اجرا بودن 120 پروژه بزرگ آب‌رسانی به شهرها اشاره کرد. وی ادامه داد: در حال حاضر 42 درصد جمعیت شهری ایران تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند که روند تکمیل شبکه‌های فاضلاب در شهرهای ایران به‌سرعت ادامه دارد و شرکت‌های برزیلی در صورت تمایل می‌توانند با سرمایه‌گذاری مستقیم یا فاینانس تجهیزات و امکانات با ما همکاری داشته باشند. چیت‌چیان خاطرنشان کرد: شرکت‌های برزیلی با حضور و سرمایه‌گذاری در ایران می‌توانند خدمات مشابهی به کشورهای منطقه نیز ارائه دهند؛ همچنین شرکت‌های برزیلی با مشارکت شرکت‌های ایرانی می‌توانند به‌صورت مشترک در پروژه‌های برون‌مرزی همکاری داشته باشند.