توزیع کارت خرید کالا از دوشنبه آینده

گروه صنعت و معدن: متقاضیان خرید کالای مصرفی بادوام که مشمول طرح کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی می‌شوند، دوشنبه هفته آینده منتظر کارت‌های خود باشند.


آخرین اخبار از طرح کارت اعتباری خرید کالای مصرفی بادوام بیانگر آن است که از شنبه هفته آینده درخواست متقاضیان این طرح از سوی دستگاه‌های مرتبط به بانک‌های عامل ارائه خواهد شد و پس از آن بانک‌ها از روز دوشنبه توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالای مصرفی بادوام را آغاز خواهند کرد. طرح کارت اعتباری خرید کالای مصرفی بادوام با تسهیلات 10 میلیون تومانی و سود 12 درصد از دوشنبه گذشته در کشور استارت خورد و در فاز اول این طرح مقرر شد تا حقوق‌بگیران و بازنشستگان دولتی مشمول طرح شوند و به مرور سایر گروه‌ها به لیست مشمولان افزوده شوند. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این طرح و به منظور کاهش تردد متقاضیان به بانک‌های عامل، مقرر شد تا دستگاه‌های مرتبط با حقوق‌بگیران و بازنشستگان دولتی، درخواست متقاضیان این طرح را دریافت کرده و لیست درخواست‌ها را به بانک‌های عامل ارائه دهند و پس از بررسی مدارک ارائه شده از سوی بانک‌ها، کارت متقاضیان صادر شود. در این خصوص دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه دستگاه‌های مرتبط با حقوق‌بگیران و بازنشستگان دولتی در حال حاضر درخواست‌های متقاضیان را جمع‌آوری می‌کنند، به «دنیای اقتصاد»، گفت: طرح خرید کالای مصرفی بادوام به‌طور رسمی از شنبه هفته آینده و پس از ارائه درخواست‌ها به بانک‌های عامل کلید خواهد خورد و پس از بررسی مدارک متقاضیان و با توجه به گواهی کسر از حقوق، اعتبارسنجی متقاضیان صورت خواهد گرفت. به گفته حمیدرضا غزنوی، در طرح‌هایی که پیش از این برای خرید قسطی کالا در نظر گرفته شده بود، متقاضی به‌صورت مستقیم به بانک عامل مراجعه کرده و در خواست خود را ارائه می‌کرد، اما در طرح جدید خرید کالای مصرفی بادوام، متقاضیان فقط برای احراز هویت و دریافت کارت اعتباری به بانک مراجعه می‌کنند و درخواست آنها از سوی دستگاه‌های مرتبط به بانکی که حقوق آنها واریز می‌شود، ارائه می‌شود. دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران درخصوص اینکه برای طرح خرید کالای مصرفی بادوام چه تعداد بانک مد نظر قرار گرفته است، گفت: تمام بانک‌های کشور مشمول این طرح می‌شوند، اما آنچه مسلم است اینکه بانک‌هایی که زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح در آنها فراهم شده در اولویت قرار دارند.

ثبت‌نام تولیدکنندگان بدون محدودیت زمانی

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر همزمان با اعتراض برخی از انجمن‌ها مبنی بر گزینشی عمل کردن وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه درگاهی برای تکمیل لیست تولیدکنندگان متقاضی برای شرکت در این طرح در نظر گرفت تا به این طریق تمام تولیدکنندگانی که شرایط پیش‌بینی شده به لحاظ کیفیت کالا، خدمات پس از فروش و خوشنامی در بازار را دارند، بتوانند در این طرح شرکت کنند. براین اساس، تولیدکنندگان متقاضی می‌توانند با مراجعه به سامانه kala.ecommerce.gov.ir
نسبت به ثبت‌نام برای قرار گرفتن در لیست مشمولان طرح خرید کالای مصرفی بادوام اقدام کنند. اقدام صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی است که با وجود راه‌اندازی این درگاه، همچنان برخی از انجمن‌ها به گزینشی عمل کردن وزارت صنعت،معدن و تجارت معترض هستند. در این خصوص نیز روز گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت با اشاره به تبعیض دولت در طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی، به خبرگزاری «تسنیم»، گفت: تنها ۳ شرکت فرش از بین ۴۰۰ شرکت در این طرح قرار گرفته‌اند. به گفته هادی کمالیان، این طرح بدون اطلاع و هماهنگی اتحادیه‌های ذی ربط انجام شده و هیچ‌گونه نظر خواهی از ما نشده است، به‌طوری‌که تولیدکنندگان ما اطلاعی برای پیوستن به این طرح نداشتند. وی همچنین در واکنش به اطلاعیه دولت برای همکاری با شرکت‌های جدید تولیدکننده کالای ایرانی، افزود: درست است که دولت به تازگی این اطلاعیه را داده است، اما دیر هنگام بوده و همزمان با اعلام آغاز طرح صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت این نکته را نیز اعلام کرد که بعد از اعطای وام به متقاضیان، این امکان وجود دارد که مصرف‌کننده به واحدهای صنفی مراجعه کند و با کارت کشیدن و کسر مبلغی محتوای کارت را بدون خرید کالای ایرانی، دریافت کنند. اظهار نظر مطرح شده در حالی است که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته خریدار به هنگام خرید باید پس از کشیدن کارت در دستگاه‌های مخصوصی که در فروشگاه‌ها تعبیه شده کد GS۱ شرکت‌های تولیدکننده را وارد کند، کدی که امکان تخلف در اجرای طرح را می‌گیرد.

از سوی دیگر، یکی از مسوولان حوزه لوازم خانگی روز گذشته اعلام کرد که تولیدکنندگان تا پایان هفته برای ثبت‌نام در این سایت مهلت دارند. خبری که دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران ضمن رد آن می‌گوید: محدودیت زمانی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته نشده و تولیدکنندگان می‌توانند تا زمانی که طرح در حال اجرا است برای حضور در طرح ثبت‌نام کنند.

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران درخصوص اینکه انباشت کالا در انبار تولیدکنندگان یکی از دلایل اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای مصرفی بادوام با تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی بوده، در پاسخ به این سوال که بیشترین انباشت به چه کالایی مربوط می‌شود، عنوان کرد: آنچه مسلم است یخچال بیشترین مصرف در کشور را دارد، به همین دلیل بخش اعظمی از تولید تولیدکنندگان به این محصول اختصاص می‌یابد. غزنوی درخصوص دلایل کاهش تولید لوازم خانگی در فصل بهار نیز گفت: نبود تقاضا موجب شد تا در این فصل تولیدکنندگان لوازم خانگی افت تولید چشمگیری را تجربه کنند، افتی که به فصل تابستان نیز تسری یافت؛ به طوری که در حال حاضر تولید این بخش به سال ۹۰ و ماقبل آن هم نرسیده است. دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی رونق به کارخانه‌های تولید لوازم خانگی بازگردد و تولیدکنندگان این بخش بتوانند افت تولید امسال را جبران کنند.

غزنوی درخصوص اینکه انبار تولیدکنندگان تا چه میزان می‌تواند جوابگوی این طرح باشد، گفت: انبار تولیدکنندگان موجودی لازم را برای اجرای این طرح دارند و از سوی دیگر برای اجرای این طرح می‌توان از موجودی انبار خود فروشگاه‌ها نیز استفاده کنند و با این شرایط می‌توان گفت مشکلی برای اجرای این طرح وجود ندارد.

لیست تولیدکنندگان در حال به روز رسانی

محمدطحان‌پور، رئیس انجمن لوازم خانگی تهران نیز با اشاره به آخرین وضعیت ثبت‌نام تولیدکنندگان در طرح کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی به «اقتصاد نیوز» گفت: هر روز به تعداد تولیدکنندگان متقاضی برای شرکت در این طرح افزوده می‌شود.

به گفته رئیس انجمن لوازم خانگی تهران، در حال حاضر سایت ثبت‌نام تولیدکنندگان در این طرح باز است و تمام تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی قادر به ثبت‌نام هستند.

به گفته وی، کارت اعتباری خرید لوازم خانگی همچون خودرو نیست که فروش آن به سرعت انجام شود، بلکه ممکن است هر برند ثبت‌نام‌کننده حداقل ۱۷۰ قلم کالا عرضه کند، از این رو برنامه‌ریزی برای نحوه فروش و گنجاندن در لیست خرید اندکی زمان نیاز دارد.

طحان‌پور با اشاره به اینکه مرحله اول اعطای این کارت به حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی مربوط می‌شود، گفت: اعطای کارت‌های اعتباری متناسب با حقوق ماهیانه متقاضیان خواهد بود؛ در واقع سقف کارت اعتباری تا ۱۰ میلیون تومان است و متقاضیان می‌توانند کمتر از این مبلغ و بسته به توان پرداختی خود کالا بخرند.

نظارت کامل استاندارد بر طرح

از سوی دیگر، اختصاص طرح کارت اعتباری خرید کالای مصرفی بادوام به محصولات تولید داخل و در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، این شائبه را برای مصرف‌کنندگان به وجود آورد که محصولاتی که در این طرح قرار گرفته از کیفیت لازم برخوردار نخواهند بود. اما رئیس سازمان ملی استاندارد را ایران ضمن رد این خبر روز گذشته اعلام کرد این سازمان با توجه به اجرای طرح خرید کالاهای بادوام تولید داخل با استفاده از تسهیلات بانکی، اجازه عرضه کالاهای غیراستاندارد را در بازار به مردم نخواهد داد. به گفته نیره پیروزبخت، نظارت لازم بر بازار خودرو و لوازم خانگی در قالب طرح تحریم تقاضا صورت خواهد گرفت. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در این خصوص دستورالعملی روز سه شنبه گذشته به همه ادارات کل استاندارد استان‌های سراسر کشور ارسال شده تا با انجام بازرسی‌های دائمی و رصد بازار از عرضه کالاها و لوازم خانگی غیراستاندارد به مردم جلوگیری شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: مردم باید از خرید کالاهای غیراستاندارد خودداری کنند. وی با اشاره به سیاست کلی برنامه ششم توسعه در تدوین نقشه راه نظام استانداردسازی در کشور گفت: در این برنامه نیز به استانداردسازی و مدیریت کیفیت کالا و خدمات تولیدی توجه جدی شده تا همه کالاها و خدمات تولیدی در کشور از کیفیت لازم برخوردار شوند.