گروه صنعت و معدن: در حالی که هنوز طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی با کارت 10 میلیون تومانی آغاز نشده نمایندگان کارگری در نشستی با معاون وزیر کار خواستار تخصیص وام 2 میلیون تومانی از طریق حساب بانکی کارگران شدند.

غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تشریح نشست نمایندگان کارگران با معاون وزیر کار درباره حذف میلیون‌ها کارگر از امکان دریافت وام ۱۰ میلیون تومانی خرید کالا گفت: کارگران عنوان کردند قشر آسیب‌پذیر و کارگری از چرخه حمایتی دولت بیرون مانده‌اند. نمایندگان کارگران معتقدند طراحان در پیش‌بینی طرح خرید کالا میلیون‌ها کارگر و حداقل بگیر را فراموش کرده و چیدمان طرح نیز به نحوی نیست که کارگران بتوانند از این تسهیلات برخوردار شوند. آنها نه توان پرداخت اقساط وام ۱۰ میلیونی را دارند چون در مواردی بیش از کل دریافتی آنها است و از سوی دیگر، به دلیل قراردادی بودن، امکان دریافت ضمانت‌های لازم از کارفرمایان را نخواهند داشت؛ بنابراین باید گفت طرح خرید کالای ایرانی، اساسا برای استفاده اقشار کم درآمد پیش‌بینی نشده است.


نمایندگان کارگران با اظهار گلایه نسبت به عملکرد دولت در این بخش و همچنین انتقاد از وزارت کار برای عدم پیگیری این موضوع، عنوان کرده‌اند: به نظر می‌رسد دولت آنها را برای مشارکت دادن در این‌گونه طرح‌ها فراموش کرده است یا تضامینی از سوی بانک‌ها خواسته می‌شود که آنها عملا قادر به تامین آن نیستند. آنها می‌پرسند اگر کارگر حداقل بگیر و قشر ضعیف جامعه نتواند از وام خُرد بانکی برخوردار شود، پس چه کسانی باید بگیرند؟ دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار کرد: برای این منظور چند پیشنهاد مختلف مطرح و بررسی شد؛ از جمله اینکه یک طرحی قبلا مطرح بود به این صورت که یک حساب بانکی از سوی کارگران باز شود و سپس از طریق دریافت یک ضمانت‌نامه محضری و همچنین استفاده از آن حساب، امکان استفاده از ۲ میلیون تومان وام بررسی شود.


عباسی خاطرنشان کرد: قرار است نمایندگان کارگران برخی پیشنهادها را در این زمینه تدوین و ارائه کنند. در این قالب، مباحثی درباره چگونگی یافتن روش‌هایی برای استفاده مشمولان قانون کار از بسته‌های حمایتی دولت مطرح خواهیم کرد. وی افزود: بیشتر کارگران در حال حاضر قرارداد موقت هستند و برای استفاده از وام خرید کالا ضمانت نمی‌شوند، همچنین ۷۰ درصد کل مشمولان قانون کار در کارگاه‌ها و اصناف کوچک حضور دارند که برای آنها نیز امکان تامین ضمانت وجود ندارد. وی تاکید کرد: همچنین بسیاری دیگر از کارگران شاغل در بخش ساختمانی، رانندگان، قالیبافان و... نیز نمی‌توانند از این‌گونه فرصت‌ها بهره‌مند شوند. در این خصوص کارگران به عملکرد دولت گلایه و انتقاد کردند و با معاون وزیر کار برخی موارد را مطرح کردیم. متاسفانه تا به امروز، قشر کارگر و آسیب‌پذیر جامعه از چرخه حمایتی بسته جدید اعتباری دولت بیرون مانده‌اند.