تعیین سقف درآمدی برای «کاراکارت»
گروه صنعت و معدن: بانک مرکزی همزمان با آغاز صدور کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) به منظور خرید کالا از روز گذشته، شروط جدیدی را برای مشمولان طرح که در سه گروه تقسیم بندی شده‌اند، اعلام کرد. براساس جدیدترین اطلاعیه بانک مرکزی، پیش شرط حقوق برای متقاضیان دریافت «کاراکارت» در نظر گرفته شده است و سقف حقوقی متقاضیان (کارمندان رسمی و پیمانی دستگاه‌های دولتی و بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری) نباید بیشتر از یک میلیون و 500 هزار تومان باشد.

الزام جدید بانک مرکزی در حالی است که تسهیلات خرید کالا حداکثر تا چهار برابر حقوق دریافتی ماهانه متقاضیان به آنها اعطا خواهد شد. با این شرایط سقف مبلغ وام برای کارت‌های اعتباری که میان کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران توزیع خواهد شد، به ۶ میلیون تومان کاهش یافته است و ۴ میلیون تومان از تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید کالای ایرانی کمتر است. از سوی دیگر، در نظر گرفتن حداکثر حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان این شائبه را به وجود می‌آورد که با توجه به بالا بودن رقم بازپرداخت تسهیلات آیا مشمولان از این طرح استقبال خواهند کرد یا اینکه این مرحله نیز همانند طرح آزمایشی با استقبال مواجه نخواهد شد. از سوی دیگر، این سوال نیز مطرح است که آیا محدودیت‌های در نظر گرفته شده، اهداف اولیه این طرح مبنی بر خروج بازار از رکود و تخلیه انبار تولیدکنندگان از کالا را با مشکل مواجه نخواهد کرد؟ براساس طرح اولیه که در راستای خروج بازار از رکود و خالی شدن انبار تولیدکنندگان از کالا در نظر گرفته شده بود، بانک مرکزی صدور کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی با سود ۱۲ درصد و مدت بازپرداخت ۱۸ ماه را در نظر گرفت، اما بعد از مدتی دوره بازپرداخت اقساط از ۱۸ ماه به ۱۲ ماه کاهش یافت و حال وام پرداختی با توجه به سقف پیش‌بینی شده حداکثر به ۶ میلیون تومان می‌رسد. تغییرات صورت گرفته موجب شد تا با گذشت ۳ ماه از اعلام این طرح، تاکنون هیچ کارت اعتباری برای متقاضیان صادر نشود. این در حالی است که پیش از این، پایلوت این طرح در دو استان البرز و خوزستان اجرایی شده بود، اما عدم استقبال مشمولان طرح در این دو استان و به حد نصاب نرسیدن متقاضیان دریافت کارت اعتباری خرید کالا، منجر به این شد که هیچ کارتی برای ثبت‌نام‌کنندگان این دوره صادر نشود. حال مسوولان بانک مرکزی امیدوارند تا با افزودن سه گروه براساس اولویت‌بندی صورت گرفته توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این طرح به مرحله اجرا برسد. براساس دسته‌بندی صورت گرفته، کارت اعتباری خرید کالا به سه گروه اول زوج‌های جوانی که در سامانه دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام و کد رهگیری دریافت کرده‌اند، دوم کارمندان رسمی و پیمانی دولت و گروه سوم نیز بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری تعلق خواهد گرفت. با توجه به اولویت‌بندی صورت گرفته برای هر کدام از زوجین سقف کارت اعتباری ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده و با این شرایط به یک زوج در مجموع ۱۰ میلیون تومان تسهیلات خرید کالا اعطا خواهد شد. همچنین در این طرح سقف کارت اعتباری برای سایر گروه‌ها تا چهار برابر حقوق دریافتی ماهانه خواهد بود، بنابراین افرادی که حداکثر ۵/ ۱ میلیون تومان دریافتی داشته باشند، کارت اعتباری ۶ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.


بخشنامه جدید بانک مرکزی

بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود اعلام کرده بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور بر اساس درخواست دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی برای کارکنان و بازنشستگان حائز شرایط در چارچوب فصل (ح) دستورالعمل صدور کارت اعتباری مرابحه، از ۱۹ دی‌ کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر می‌کنند. براساس این بخشنامه، کارکنان رسمی و پیمانی سازمان‌های فوق که حداکثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آنها معادل 15 میلیون ریال است و بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری که حداکثر مستمری تعهد نشده آنها ماهانه معادل 15 میلیون ریال است می‌توانند از طرح خرید کارت اعتباری استفاده کنند. از سوی دیگر، سقف اعتبار این کارت‌ها، حداکثر معادل چهار برابر حقوق و مزایای تعهدنشده ماهانه (سقف گواهی کسر از حقوق) متقاضی بوده و تضمین بازپرداخت اقساط صرفا از طریق گواهی کسر از حقوق و بدون نیاز به تضامین و وثایق دیگر انجام می‌شود. همچنین براساس این بخشنامه درخواست کارکنان و بازنشستگان سازمان‌ها توسط واحدهای منابع انسانی آنها گردآوری و در قالب فهرست رایانه‌ای به‌همراه نامه گواهی کسر از حقوق گروهی که به تایید ذی‌حساب سازمان مربوطه رسیده است به بانک‌هایی که حقوق و مستمری کارکنان آن سازمان را پرداخت می‌کنند، ارسال خواهد شد. از سوی دیگر، بانک‌های عامل مکلفند بلافاصله پس از دریافت فهرست رایانه‌ای نسبت به اعتبارسنجی و صدور کارت اعتباری برای کارکنان و مستمری‌بگیران معرفی شده اقدام و پس از صدور کارت، مراتب را به‌صورت پیامکی به متقاضیان اطلاع‌رسانی کنند. متقاضیان نیز پس از دریافت پیامک با مراجعه به شعبه یا واحد بانکی معرفی شده، ضمن امضای قرارداد و تحویل سایر مدارک، کارت اعتباری خود را دریافت می‌کنند. این کارت‌ها از زمان تحویل، در تمام مراکز معرفی شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خرید کالاهای فهرست شده توسط وزارتخانه مزبور، قابل استفاده هستند. در بخش دیگر این بخشنامه نیز آمده است: تمامی زوج‌هایی که مشمول تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند، اما تاکنون موفق به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نشده‌اند، می‌توانند علاوه بر تسهیلات مزبور، کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را نیز درخواست کنند. با این شرایط حسب درخواست متقاضیان، برای هریک از زوجین تا سقف 50 میلیون ریال، کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر می‌شود. ضوابط و مدارک لازم برای دریافت کارت اعتباری همانند تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و این کارت‌ها در بانکی که توسط زوجین معین شده است، صادر و تحویل خواهند شد. از سوی دیگر درخواست کارت‌ اعتباری خرید کالای ایرانی از طریق تارنمای سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی و با در دست داشتن کد رهگیری مربوط به درخواست تسهیلات ازدواج از 19 دی امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین در این بخشنامه این نکته نیز مورد تاکید قرار گرفته که درخواست و دریافت کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به هیچ عنوان موجب تاخیر یا محرومیت از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نبوده و این تسهیلات مطابق با روال گذشته و با تامین منابع توسط بانک عامل تخصیص خواهد یافت.