شناور شدن قیمت بلیت سینماها

گروه فرهنگ و هنر: بالا رفتن قیمت بلیت سینماها موضوع هر ساله این وقت از سال است. زمانی که به پایان سال نزدیک می‌شویم زمزمه‌های موافق و مخالف برای افزایش قیمت بلیت سینما‌ها از گوشه و کنار سینمای ایران به گوش می‌رسد. سینماهایی که در اکثر اوقات سال با سالن‌های خالی به استقبال تماشاگران می‌روند و چند سینما هم که عملا هر وقت به آنها مراجعه می‌کنیم با در بسته مواجه می‌شویم و جمله آشنای: «این سانس نمایش نداریم» را از مدیر سالن می‌شنویم. اشتباه نکنید. این جمله برای سانس‌های صبح یا حتی بعدازظهر نیست. جمله‌ای است که در شلوغ‌ترین زمان سالن‌های سینما در ساعت ۹ شب هم گاهی اوقات به گوش رسیده است. با این اوصاف هنوز هم پای ثابت یکی از بحث‌های هر ساله سینمای ایران بالا رفتن یا نرفتن قیمت بلیت است. بد نیست در اینجا ابتدا به چالش‌های این بحث بپردازیم و سپس نظر چند سینمادار در این زمینه را بدانیم.

هزینه سینما رفتن یک خانواده 5 نفره

قیمت بلیت در سالی که گذشت در سینماهای ممتاز ۶ هزار تومان بود. این قیمت باعث شد پردیس‌های سینمایی مدرن در تهران تقریبا در اکثر سانس‌ها پر شوند. اما این همه ماجرا نیست. این رقم در سینماهایی که بازسازی نشده‌اند یا امکانات جانبی برای تماشاگر ندارند به نظر رقم مناسبی نمی‌آید. در سینماهای دیگر این رقم بلیت برای تماشاگرانی که وسع مالی زیادی برای سینما رفتن ندارند بالا به نظر می‌آید. در نظر بگیرید که یک خانواده ۵ نفره می‌خواهند در سالن سینما فیلم ببینند. هزینه بلیتشان می‌شود ۳۰ هزار تومان، به اضافه رفت و آمد و احتمالا هزینه داخل سینما در بهترین حالت ۵۰ هزار تومان باید هزینه کنند تا یک فیلم را در سالن ببینند. همین خانواده اگر بخواهد سینما رفتن را در درون خود به‌عنوان یک فرهنگ جا بیندازد و هفته‌ای یک بار سینما برود، در ماه باید ۲۰۰ هزار تومان خرج سینما بکند.

نبود تناسب قیمت بلیت سینما با شبکه خانگی

این ۲۰۰ هزار تومان را اینجا نگه دارید تا به آن برگردیم. در این اوضاع و احوال بد نیست قیمت محصولات شبکه نمایش خانگی را هم بررسی کنیم. اگر همین خانواده ۵ نفره یک ماه صبر کند، همان فیلمی را که می‌خواهد ۵۰ هزار تومان برای دیدنش هزینه کند، می تواند در خانه به قیمت ۴هزار تومان ببیند. آن هم نه یک بار، هر چند باری که دلش بخواهد. ۲۰۰ هزار تومان کجا و ۱۶ هزار تومان کجا؟ از این نقطه است که می‌رسیم به بحث متناسب نبودن قیمت بلیت سینما و قیمت محصولات شبکه خانگی. البته شاید گریزی از این نبود تناسب نباشد. تا وقتی مساله دانلود و قاچاق غیرقانونی در اینجا حل نشده است، همین حکایت یک مویز و چهل قلندر باقی است. واقعیت این است که هزینه‌های تولید فیلم روز به روز بالاتر می‌رود و هزینه‌های سالن سینما هم همچنین. بلیت سینما یکی از مسائل سینمای ایران است که قیمتش باید با قیمت محصولات شبکه نمایش خانگی متناسب شود وگرنه آش همان است و کاسه همان.

سینماداران موافق افزایش قیمت بلیت

موضوع افزایش قیمت بلیت فیلم‌های سینمایی برای سال جدید، به‌عنوان یکی از بحث‌های مهم در رسانه‌ها مطرح شد که حتی باعث واکنش سخنگوی شورای صنفی نمایش هم شد. غلامرضا فرجی می‌گوید هنوز تصمیمی قطعی در ارتباط با این موضوع از سوی شورای صنفی نمایش گرفته نشده است. امیر هوشنگ پاسبانیان، مدیر سینما استقلال در ارتباط با افزایش قیمت بلیت فیلم‌های سینمایی به آی سینما گفت: «به‌هرحال همان‌طور که در سال‌های گذشته، قیمت بلیت‌ها افزایش پیدا می‌کرد، امسال هم بلیت سالن‌های سینمایی می‌تواند با افزایش نسبی روبه‌رو شود، چون قاعدتا باید بخشی از هزینه سالن‌های سینما، مثل پول آب و برق از طریق فروش بلیت‌ها تامین شود. البته من موافق افزایش درصدی قیمت بلیت‌ها هستم و مخالفم که قیمت‌های بلیت‌های سینما به ۱۰ هزار تومان برسد. به نظر من، ۸ هزار تومان برای هر بلیت قیمت مناسبی است.»پاسبانیان معتقد است، قوانین شورای صنفی نمایش، بیشتر به نفع پردیس‌های سینمایی وضع می‌شود. او در ادامه می‌گوید: فروش فیلم‌هایی که در سینماهای تک‌سالن اکران می‌شود، کمتر از فروش آنها در پردیس‌های سینمایی نیست و به همین دلیل نباید در برخی مواقع نسبت به سینماهایی که تنها یک فیلم اکران می‌کنند، بی‌عدالتی به وجود بیاید: «پردیس‌های سینمایی، همیشه خودشان را بالاتر از سینماهای تک‌سالن می‌دانند و به همین علت مانورهایی می‌دهند و می‌گویند ما چون برای مخاطب حق انتخاب بیشتری قائل هستیم پس نسبت به سایر سینماها از حق بیشتری در خصوص فروش فیلم‌ها برخورداریم، اما اصلا این موضوع صحت ندارد، به‌طور مثال فیلم «پدر آن دیگری» در طول زمان اکرانش نزدیک به ۴۲۰میلیون تومان فروش کرد که تنها ۱۰۰ میلیون تومان آن متعلق به سینما استقلال بوده است و این نشان می‌دهد که درصد بالایی از مخاطبان این فیلم، «پدر آن دیگری» را در سینما استقلال که از قضا تک‌سالن هم هست، دیده‌اند.»

اما همانند مدیر سینما استقلال، رضا سعیدی پور مدیر پردیس آزادی هم موافقت خود را با افزایش قیمت بلیت‌های فیلم‌های سینمایی اعلام می‌کند و می‌گوید: «به نظر من، هیچ‌کدام از صاحبان سینما، مخالف افزایش قیمت بلیت فیلم‌های سینمایی در سال جدید نیستند، چون هزینه نگهداری سالن‌های سینمایی به‌خودی‌خود بالا هست. به‌طور مثال حقوق پرسنل سینما آزادی در سال جدید ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و این طبیعی است که باید بخشی از این هزینه‌ها با بلیت‌های فروخته‌شده تامین شود.»سعیدی پور معتقد است که مدیران سالن‌های سینمایی بیش از دیگران از سلیقه مشتری‌های خود آگاهند و به همین دلیل می‌گوید افزایش قیمت بلیت‌های فیلم‌های سینمایی باعث ریزش مخاطب در این پردیس سینمایی نمی‌شود: «ما در جشنواره امسال قیمت بلیت‌های سینما آزادی را ۱۰ هزار تومان اعلام کردیم و نه تنها ریزش مخاطب نداشتیم، بلکه با افزایش مخاطب هم روبه‌رو شدیم. به نظر من مدیر و صاحب یک سینما بیشترین اطلاع را از سلیقه مشتری‌های خود دارد.»البته مدیر سینما آزادی می‌گوید که قیمت بلیت‌های سینمایی نباید به‌صورت تک‌نرخی باشد و باید نسبت به کیفیت و موقعیت مکانی سینماها دارای تغییراتی باشد: «به نظر من قیمت بلیت فیلم‌ها نباید در تمام سالن‌های سینمایی شهر تهران به یک اندازه باشد. به‌طور مثال الان سینماهای ممتاز، درجه‌یک و درجه‌دو در تهران وجود دارد که نباید تمامی بلیت‌های این سینماها یک قیمت داشته باشند. به‌طور مثال بلیت پردیس سینمایی «راگا» نباید با پردیس سینمای «آزادی» هم قیمت باشد. با اینکه «راگا» یک سینمای مدرن و مجهز است، اما به نظرم نباید بی‌عدالتی برای تماشاچیان آن منطقه به وجود بیاید.»