تجلیل از آقای محبوب‌سینما
گروه فرهنگ و هنر: پرویز پرستویی را سرمایه بازیگری در سینمای ایران می‌دانند کسی که نسل‌های متعددی از ایرانیان با تصویر و بازی او در فیلم‌های سینمایی خاطره‌های دور و نزدیک دارند؛ او از سال 1362 تا امروز 40 فیلم سینمایی و 9 سریال بازی کرده است. پرستویی در سالی که روزهای آخرش را پیش رو داریم، شصت ساله شد و سفیدی گذار عمر، برق روی موج موهایش انداخت.شامگاه سه‌شنبه این هفته با حضور جمشید مشایخی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مازیار میری، فریدون جیرانی، مریلا زارعی، الهام حمیدی و... برگزار شد، به بیش از سه دهه تلاش و خدمت پرستویی در سینما ادای احترام شد. در این مراسم بیشتر موضوع‌های مهم سینمایی ایران در چند سال اخیر به صورت مستقیم یا تلویحی مرور شد، از اسکار فرهادی تا احترام به فاطمه معتمد آریا.

در این مراسم جمشید مشایخی به عنوان نخستین هنرمند سخنران گفت: شخصیت پرویز پرستویی در عین حال که خاکی، پاک و شریف است، رک‌گو هم هست، او بهترین بازیگر است و امروز او و فاطمه معتمدآریا هر دو معلم من هستند و به این مساله افتخار می‌کنم. بعد از وی ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «بادیگارد» تصریح کرد: سوپراستار کسی است که بین جامعه خود برای مردم به یک خاطره تبدیل می‌شود و نمی‌توان آنها را از حافظه‌ها پاک کرد. این افراد هرگاه در مقابل مردم قرار بگیرند، مردم بیان می‌کنند که کودکی و بزرگسالی خود را با خاطره آنها گذرانده‌اند. پرویز هم ستاره بزرگی است که در حافظه مردم جای گرفته است. این کارگردان سینما، ستاره بودن در سینما را همچون پهلوانی در ورزش دانست و عنوان کرد: ما کشتی‌گیران زیادی داریم اما پهلوانان در رده‌ای بالاتر از کشتی‌گیران قرار می‌گیرند. پرویز پرستویی در سینما حضوری تختی‌وار دارد. وقتی او هست، من حضورش را حس نمی‌کنم، اما زمانی که نباشد، مثل فیلم «چ» نبودش را حس کرده و دست و پای خود را گم می‌کنم. بعد از پایان سخنان حاتمی‌کیا، با حضور پرستویی از جمشید مشایخی و ابراهیم حاتمی‌کیا تقدیر شد.


زارعی: پرستویی الگوی من و نسل من است

مریلا زارعی نفر بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت. وی در این باره بیان کرد: من حرف‌های بسیاری درباره پرویز پرستویی دارم اما بعید می‌دانم که این حرف‌ها احساس من را در برابر این بازیگر بزرگ کفاف دهد. من روی صندلی نشسته بودم و به این فکر می‌کردم که جامعه ما چقدر مردانه است؛ تلویزیون، تقدیرها، سخنرانان و نماینده‌های ما همه مرد هستند و ما صدای زنان را در جامعه نمی‌شنویم با این حال اِشکالی ندارد. بازیگر فیلم «بادیگارد» تصریح کرد: اخیرا جمله‌ای بسیار تکرار می‌شود و آن این است که سینما آنقدرها جدی نیست، مگر سینما نان مردم را تامین می‌کند و من باید بگویم که اتفاقا سینما بسیار هم جدی است؛ این نظر کسی است که روزگاری دیوار اتاقش را با تصاویری از ستارگان غربی پوشانده بود و زمانی که فیلم «آژانس شیشه‌ای» را دید، خجالت کشید که وارد اتاقش شود و آن پوسترها را برداشت. می‌خواهم بگویم که سینما و فیلمساز آنقدر مهم است که می‌تواند چنین تاثیری بگذارد. زارعی خطاب به پرستویی عنوان کرد: جایگاه شما بسیار بالاتر از حرف‌هایی است که اینجا بیان شد. شما الگوی من و نسل من هستید و من در بازی‌های شما، عشق و علاقه‌ای را دیدم که پیش از این در مرحوم خسرو شکیبایی دیده بودم. اطراف او هم یک میدان مغناطیسی از عشق و معرفت وجود داشت که همه را تحت تاثیر خود قرار می‌داد. الهام حمیدی نیز در این مراسم به اولین همکاری خود با پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا در سریال «زیر تیغ» اشاره کرد و گفت: اخلاق آقای پرستویی در آنجا با من بسیار پدرانه بود و از من می‌خواست او را بابایی خطاب کنم. فریدون جیرانی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که با قرائت یادداشتی از فیلم‌های پرستویی بیان کرد: آقای حاتمی‌کیا ما در کمیته انتخاب، فیلم «بادیگارد» را دیدیم و از آن بسیار لذت بردیم.


تقدیر پرستویی از رسانه‌ها و مردم

در ادامه پرستویی با قرائت متنی عنوان کرد: هر شخصی که مرا بشناسد، می‌داند که چقدر از این بزرگداشت‌ها و تقدیر و تشکر‌ها گریزانم. با خود می‌اندیشم که کاری نکرده‌ام که نیاز به قدرشناسی داشته باشد، اعتقاد قلبی من بر این است که قدرشناسی واقعی باید از کسانی انجام شود که باعث شدند ما دیده شویم وگرنه ما جز ادای دین کاری از دست‌مان برنیامده است. پرستویی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: از این فرصت استفاده کرده و از اهل رسانه یعنی کسانی که قلم می‌زنند و هدف‌شان پیشبرد و اعتلای فرهنگ جامعه است، تشکر می‌کنم.


جشنواره فیلم فجر عید صوری سینما است

وی در ادامه متن خود یادآور شد: آنچه که در این ایام مایه آزار شد، حاشیه‌های جشنواره بود و اکنون سوال این است که چرا باید جامعه دچار چنین بیماری مهلکی به‌خصوص در بخش فرهنگ شود، چه شده است که ما رسالت خود را گم کرده‌ایم و فقط به قلع و قمع کردن یکدیگر می‌اندیشیم؟ این بازیگر سینما با اشاره به جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره دیگر بهار و عید سینما نیست، تنها یک تریبون است که افراد فاقد صلاحیت پشت آن نشستند و اسب خود را می‌تازند و هزار افسوس که نمی‌دانند این اسب سبزه‌زار فرهنگ کشور را زیر پا لگدمال می‌کند و دود این نابودی به چشم خود آنها هم خواهد رفت. قاضیان سینمای ما یادشان رفته که کار اصلی‌شان چیست.


قدر اصغر فرهادی را ندانستیم

بازیگر فیلم «آژانس شیشه‌ای» تصریح کرد: ما دوست داشتیم پای تلویزیون بنشینیم و مراسم اسکار را نگاه کنیم، ولی وقتی اصغر فرهادی کارگردان کشورمان برایمان اسکار آورد، قدرش را ندانستیم و طوری از کنارش گذشتیم که انگار آبی از آب تکان نخورده است. ما همدیگر را بی‌ارزش می‌کنیم و تلاش‌های یکدیگر را به استهزاء می‌گیریم.


نگذاشتند حلاوت بردن سیمرغ را بچشم

پرستویی یادآور شد: من امسال برای چندمین بار سیمرغ گرفتم و از این بابت خوشحالم اما اگر تصور می‌کنید که حلاوت این برد را زیر دندان احساس می‌کنم، سخت در اشتباه هستید، چراکه نگذاشتند احساس کنم. تریبون‌داران هنوز عرق جبین ما خشک نشده بود که درباره حاتمی‌کیا و فیلم «بادیگارد» سخن‌ها سر دادند و بیان کردند که پرستویی را به مصلحت سیمرغ بخشیدند.در پایان این مراسم با رونمایی از تصویری از چهره پرویز پرستویی و همچنین تمبر یادبود وی از این هنرمند تجلیل شد. همچنین از طرف حوزه هنری، بسیج هنرمندان و خبرگزاری فارس لوح یادبودی به این بازیگر سینما اهدا شد.