پایان خوش تئاتر در سال94

گروه فرهنگ و هنر: پایان سال تئاتر نزدیک است. اطلاعات و آماری که در یکسال گذشته درباره این هنر منتشر شده، گویای اثرگذاری سیاست‌های حمایتی دولت و بخش خصوصی است. افزایش تعداد تماشاگران و‌به تبع آن افزایش درآمد گروه‌های تئاتری، گسترش سالن‌ها و تماشاخانه‌های تئاتر، محک‌ زدن تجربه‌های تازه در اجرا و... از مهم‌ترین دستاوردهای حمایتی دولت وبخش خصوصی از تئاتر در سال تئاتر بوده است.چرخه مالی این هنر در دو سال گذشته به حدود ۳۰ میلیارد تومان در سراسر کشور رسید که در مقایسه با سال‌های گذشته نشان‌دهنده رشد چند برابری است. در واقع هنر تئاتر توانست در دوسال گذشته وارد رقابت با هنرهای تجسمی، سینما و بازار کتاب شود.در یکسال گذشته به صورت ماهانه و هفتگی تعداد تماشاگران سالن‌های تئاتر به نسبت تئاترهایی که در آنها اجرا رفته، افزایشی بوده است. برای مثال سالن‌هایی که به‌طور میانگین در هفته دوم اجرای تئاترها، ۶۰ درصد صندلی‌های سالن‌ را فروخته‌اند، در هفته سوم این درصد را به ۹۵ درصد رسانده‌اند. پویایی سالن‌های خصوصی در تئاتر

از سویی با نگاهی به فعالیت‌های سالن‌های دولتی و نیمه‌دولتی می‌بینیم که این روزها از مجموعه سالن‌های تئاتر شهر به خاطر عملیات بازسازی عملا دو و بعضا سه سالن قابل استفاده است. تالار وحدت نیز به روال سال‌های گذشته به گونه‌ای نبوده که کاملا در اختیار هنرمندان تئاتر باشد و در واقع نمی‌توان این تالار را جزو سالن‌هایی به‌حساب آورد که همیشه میزبان گروه‌های تئاتری است.همچنین تالار مولوی مدت‌ها به خاطر بازسازی از چرخه فعالیت دور ماند. می‌ماند تالار حافظ، تماشاخانه سنگلج، خانه نمایش، تالار محراب، تماشاخانه ایرانشهر، سالن انتظامی خانه هنرمندان، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران و تالار هنر که ویژه تئاترهای کودکان و نوجوانان است؛ در واقع در حال حاضر در بهترین شرایط و با فرض اینکه در تالار محراب و فرهنگسرای نیاوران هر دو سالن‌هایشان در اختیار گروه‌های نمایشی باشد، نهایتا از میان نزدیک به ۴۰ نمایشی که به‌طور میانگین در هر ماه روی صحنه رفته است، حداکثر ۱۲ تا ۱۴ نمایش در سالن‌های دولتی و نیمه‌دولتی روی صحنه بوده و مابقی این نمایش‌ها که چیزی حدود ۲۲ تا ۲۵ نمایش می‌شود، در سالن‌های خصوصی اجرا شده‌اند. به عبارتی دیگر در سال گذشته و به‌طور میانگین از ۶۰درصد نمایش‌های روی صحنه در سالن‌های خصوصی و فقط چیزی حدود ۴۰ درصد آثار در سالن‌های دولتی و نیمه‌دولتی اجرا شده است.

با این همه اگرچه سعی شده است تا به صورت نسبتا منظمی آمار تماشاگران سالن‌های تئاتر در بازه‌های زمانی مشخص و مرتب اعلام شود، اما سالن‌های بخش خصوصی نتوانسته‌اند آمار متقنی از حضور تماشاگران در سالن‌هایشان ارائه کنند.سالن‌های دولتی معمولا با هم یا به صورت جدا، تعداد تماشاگران نمایش‌های در حال اجرا را به صورت هفتگی به رسانه‌ها اعلام کردند و به این ترتیب توانستند پایه‌های اطلاعاتی دقیق برای بررسی میزان تاثیرگذاری حمایت‌های دولتی ارائه کنند.در این میان البته برخی تماشاخانه‌های خصوصی از جمله تماشاخانه باران نیز سعی کردند گزارش‌های اطلاعاتی و آماری دقیق از فعالیت‌های خود در سال گذشته ارائه کنند.با این همه و براساس اطلاعاتی که از سوی سالن‌های دولتی تئاتر ارائه شده می‌توان با توجه به نسبت ۴۰ درصدی اجراها، میزان تماشاگران سالن‌های خصوصی را نیز حدس زد.به هر ترتیب آماری که در ادامه گزارش می‌خوانید تعداد تماشاگران تئاتر در نیمه اول اسفند ماه است. این زمان همان‌طور که در اکران فیلم‌های سینمایی هم می‌توان مشاهده کرد، به علت نزدیکی به زمان تحویل سال و شب عید، معمولا زمان مناسبی برای اکران و اجرا نیست اما آمارها نشان می‌دهد که در مقایسه با سال‌های گذشته در نیمه اول اسفندماه، مخاطبان تئاتر استقبال قابل‌توجهی از اجراها داشته‌اند.

اعلام آمار رسمی چهار سالن دولتی

سالن‌های مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، هنر و خانه نمایش در نیمه اول اسفند ماه میزبان ۱۱ هزار و ۹۴۵ تماشاگر بودند.مجموعه تئاتر شهر که چهار نمایش را روی صحنه دارد، در دو هفته ۹۰۱۱ تماشاگر داشته است.نمایش «چمدان» به کارگردانی فرهاد آییش در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر طی ۲۰ اجرا ۵۶۹۰ تماشاگر داشت که ۳۹۱۶ بلیت تمام بها، ۵۷۷ بلیت نیم بها، ۴۰۰ بلیت تخفیف‌دار و ۷۹۷ بلیت میهمان را شامل می‌شود. فروش آن تا ۱۳ اسفند ماه جاری به رقم یک میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۲۵ هزار ریال رسید.در تالار چهارسو نیز نمایش «دیوان غربی شرقی» به کارگردانی محسن حسینی در ۲۵ اجرای خود ۱۷۲۴ تماشاگر داشته که ۵۹۷ بلیت تمام بها، ۲۷ بلیت نیم بها و ۱۱۰۰ بلیت میهمان برای آن صادر شده است. فروش گیشه این نمایش ۱۶۲ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال اعلام شده است.نمایش «کوپن» به کارگردانی جواد روشن نیز در ۲۴ اجرا ۹۹۷ تماشاگر داشته که برای آن ۶۶۰ بلیت تمام بها، ۳۱ بلیت نیم بها، ۲۴ بلیت تخفیف‌دار و ۲۸۲ بلیت میهمان ارائه شده است. فروش گیشه «کوپن» تا ۱۵ اسفند ماه جاری ۱۰۴ میلیون و ۲۰۵ هزار ریال بوده است.نمایش «گنجفه» به کارگردانی نوشین تبریزی که در تالار سایه روی صحنه است نیز در ۲۳ اجرا ۶۰۰ تماشاگر داشته و برای آن ۲۵۴ بلیت تمام بها، ۳۱ بلیت نیم بها، ۵ بلیت تخفیف‌دار و ۳۱۰ بلیت میهمان ارائه شده است. رقم فروش این نمایش ۴۱ میلیون و ۲۵ هزار ریال اعلام شده است.تماشاخانه سنگلج نیز که دو نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» و «مرگ یزدگرد» از نوشته‌های بهرام بیضایی را در حال اجرا داشت تا نیمه اسفند ماه جاری میزبان ۱۳۶۷ تماشاگر بود.

نمایش «هنرپیشه نقش دوم» کار افشین زمانی از ۲ اسفند تا ۱۴ اسفند میزبان ۱۰۷۵ تماشاگر بوده که ۶۹۹ بلیت تمام بها، ۲۲ بلیت نیم بها، ۲۰۲ بلیت تخفیف‌دار و ۱۵۲ بلیت میهمان برای این نمایش ارائه شده و فروش آن به رقم ۱۲۴ میلیون و ۱۶۵ هزار ریال رسید.نمایش «مرگ یزدگرد» به کارگردانی سهیل بابائی را نیز در مدت زمان اعلام شده ۲۹۲ تماشاگر دیده‌اند. برای این نمایش ۱۴۵ بلیت تمام بها، ۲ بلیت نیم‌بها، ۲۵ بلیت تخفیف‌دار و ۱۲۰ بلیت میهمان ارائه شده است. مبلغ گیشه این نمایش ۲۴ میلیون و ۴۱۷ هزار ریال اعلام شده است.خانه نمایش اداره تئاتر نیز که نمایش «با من حرف نمی‌زنی چرا» به کارگردانی هما پریسان را روی صحنه دارد، از ۴ تا ۱۴ اسفند ۱۳۸ تماشاگر داشته است.تالار «هنر» نیز که دو نمایش «یک سیب برای دو نفر» به کارگردانی حمید ملاحسینی و «گیسوانی برای پرواز» به کارگردانی روشنک کریمی را روی صحنه دارد از ۲ تا ۱۴ اسفند میزبان ۱۴۴۹ تماشاگر بوده است.نمایش «یک سیب برای دو نفر» تا ۱۴ اسفند برای ۶۷۰ تماشاگر اجرا شده که ۲۰۴ بلیت تمام‌بها، ۱۹۲ بلیت نیم بها و ۲۷۴ بلیت میهمان را شامل می‌شود، فروش این نمایش ۳۶ میلیون ریال اعلام شده است.نمایش «گیسوانی برای پرواز» نیز برای ۷۷۹ تماشاگر روی صحنه رفته که ۲۸۸ بلیت تمام‌بها، ۱۹۰ بلیت نیم بها، ۲۹۷ بلیت میهمان برای این نمایش ارائه شده است فروش این نمایش ۴۵میلیون و ۹۶۰ هزار ریال اعلام شده است.