تغییر سریال‌های نوروزی در دقیقه90

گروه فرهنگ و هنر:‌ «سازمان صدا و سیما از سریال‌هایی که اسپانسر خصوصی دارند حمایت‌های جدی‌تری می‌کند و از آنجا که احتمالا سریال «قرعه» اسپانسر مالی دارد و شرط اسپانسر هم پخش در ایام نوروز بوده است مسوولان سازمان صدا و سیما تصمیم به پخش این سریال در ایام نوروز ۱۳۹۵ گرفته‌اند.»این بخشی از انتقاد محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون، از صدا و سیما پس از حذف سریال «پادری» یا همان دودکش ۲ است که روز گذشته به صورتی بسیار گسترده در رسانه‌ها منتشر شد.ماجرا از این قرار است که صدا وسیما در بیش از یک سال گذشته و تقریبا می‌توان گفت از زمان روی کار آمدن محمد سرافراز به عنوان رئیس سازمان، بارها مشکلات مالی‌اش را در برخی تصمیم‌های عجیب و غریب رسانه‌ای کرده است. این سازمان در جریان یکی از همین تصمیم‌های عجیب، اعلام کرد که کل آگهی‌هایش را واگذار می‌کند.این واگذاری حتی تا اعلام اسامی برندگان نیز پیش رفت اما با مخالفت دولت، به سرانجام نرسید تا اختلاف و دعوای بودجه سازمان صدا وسیما و دولت ادامه داشته باشد. حاشیه‌دار‌ترین کنداکتور

به جرات می‌توان گفت کنداکتور سریال‌های نوروزی ۹۵ حاشیه‌دارترین و در عین حال جذاب‌ترین کنداکتور مناسبتی است که طی چند سال اخیر رسانه ملی را درگیر خود کرده و این روزها در حالی به نوروز ۹۵ نزدیک می‌شویم که در آستانه عید و به یکباره کنداکتور سریال‌ها دچار یک تغییر جدی شد.چندی پیش رحمان سیفی آزاد در مقام رئیس مرکز امور نمایشی سیما رسما اعلام کرد که «پادری» با نام سابق «دودکش۲» قطعی‌ترین گزینه پخش نوروزی است که قرار است همچون سری اول این مجموعه از شبکه یک سیما روی آنتن برود اما شب گذشته و پس از جلساتی چند ساعته یکباره این سریال به کارگردانی محمدحسین لطیفی به‌طور کل شانس پخش در تعطیلات عید را از دست داد.«پادری» به دلایلی که قطعا مسوولانش بهتر می‌دانند کنار رفت تا هم «قرعه» و هم «بیمار استاندارد» که در چند روز اخیر بحث بر سر پخش فقط یکی از آنها داغ بود، خیال شان بابت پخش راحت شود و مطمئن شوند هر دو سریال در نوروز پیش رو روی آنتن می‌روند.در آخرین تغییرات اعمال شد سریال «بیمار استاندارد» از شبکه یک پخش می‌شود.این در حالی است که گروه سعید آقاخانی که مشغول ساخت سریال «بیمار استاندارد» هستند، ظاهرا از سایر گروه‌های تولید عقب‌تر هستند و در تلاشند با در اختیار گرفتن دو گروه همزمان کار را به پخش برسانند.

برزو نیک‌نژاد هم با سریال «قرعه» تقریبا ۷۰درصد قسمت‌ها را جلوی دوربین برده اما هنوز فیلمنامه قسمت‌های پایانی به تایید سازمان نرسیده است.و اما با مروری اجمالی به سریال‌هایی که برای نوروز ۹۵ در نظر گرفته شده‌اند تنها مجموعه‌ای که تا الان از همه حواشی مصون مانده «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی است که از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.اگر بعد از این تغییری در چیدمان سریال‌ها به وجود نیاید به نظر می‌رسد شبکه یک «بیمار استاندارد»، شبکه دو «زعفرانی» و شبکه سه «قرعه» را روی آنتن نوروزی خود می‌برند. ضمن اینکه شبکه نسیم هم که تولیداتش ارتباط مستقیم با مرکز امور نمایشی سیما ندارد «دورهمی» و «خندوانه» را بی هیچ حاشیه‌ای برای نوروز تدارک دیده است.سریال «بیمار استاندارد» به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی هر شب ساعت ۲۰:۴۵ با بازی بابک حمیدیان، جواد عزتی و ... از شبکه یک پخش می‌شود.«زعفرانی» به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی نیز ساعت ۲۱:۱۵ روی آنتن شبکه دو می‌رود و «قرعه» نیز عیدی شبانه شبکه سه سیما ساعت ۲۲:۱۵ خواهد بود.با مروری به روند ساخت سریال در تاریخ تلویزیون، مرکز امور نمایشی سیما تاسیس شد تا همه شبکه‌ها با نظارتی یکپارچه سریال بسازند این مرکز هنوز قوام نیافته بود که تاسیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صدا و سیما کمی معادلات را جابه‌جا کرد و به‌رغم انتظاری که می‌رفت این دو مرکز از ابتدا برای همدیگر ساز مخالفشان را کوک کردند. اگر نیم نگاهی به جریان اطلاع رسانی پخش سریال‌های نوروزی در رسانه‌ها بیندازیم شاید دور از ذهن نباشد که اختلاف نظر بین روسای این دو مرکز یعنی امین صدیقی رئیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی و رحمان سیفی آزاد رئیس مرکز امور نمایشی سیما در جابه‌جایی چندباره این چند سریال بی‌تاثیر نباشد.

داستان از چه قرار است؟

عدم پخش سریال پایتخت که در چند سال گذشته با پخش در ایام نوروز مخاطبان فراوانی را به خود جلب کرده بود و همچنین نبود برنامه کلاه قرمزی در چارت برنامه‌های تلویزیون، آنتن بهار ۹۵ را از رونق انداخته است، اما آیا مسوولان صدا وسیما می‌دانند که کاهش تعداد بینندگان تلویزیون در ایام نوروز چه پیامدهایی دارد؟ پاسخ ساده و سرراست است ؛ ‌بله! ماجرا آن است که در طول یک‌سال گذشته مسوولان ارشد صدا وسیما مکررا از کاهش بودجه این سازمان عریض و طویل گلایه کرده‌اند. بی راه نیست اگر بگوییم خبر دعوای بودجه‌ای صدا وسیما با دولت شاید پرحاشیه‌ترین و دامنه‌دار‌ترین خبر یک سال اخیر در حوزه فرهنگ بوده است.دولت معتقد است که سازمان صدا وسیما باید بتواند هزینه‌های خود را از راه آگهی‌های متعددی که دارد،‌ تامین کند اما مدیران صدا وسیما اعتقاد دارند دولت باید بودجه صدا وسیما را به صورت کامل پرداخت کند. از نظر این مسوولان بودجه کامل صدا وسیما یعنی دست کم نیمی از همه هزینه‌های سازمان.جالب آن است که دعوای بودجه‌ای صداوسیما با دولت باعث شده است تا این رسانه معظم کمر همت به نقد بی پروای دولت ببندد و در اغلب بخش‌های خبری و تحلیلی خود در مقام منتقد عملکرد دولت ظاهر شود. این موضوع به نوبه خود دولت را نیز بر انجام تصمیم‌خود مبنی‌بر کاهش بودجه صدا وسیما مصمم تر کرده است.

خلاصه اینکه از دل این ماجرا برخی تصمیم‌ها و کارهای خلق‌الساعه و عجیب و غریب در عملکرد مدیران سازمان صدا و سیما دیده شده که نتیجه آن نصیب تماشاگران تلویزیون می‌شود.نعمتی انارکی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما، چند روز پیش برای چندمین بار تکرار کرد که به علت کاهش بودجه، تلویزیون نمی‌تواند سریال کیفی درجه الف بسازد. اضافه بر این، حذف سریال دودکش ۲ یا پادری که از معدود سریال‌های پربیننده تلویزیون برای ایام نوروز به حساب می‌آمد، از کنداکتور پخش، آن هم به علت تمایل به پخش سریال دیگری که اسپانسر خصوصی دارد، نشان داد که تلویزیون برای تامین بودجه به اوقات فراغت مخاطبانش توجه لازم را ندارد.به نظر می‌رسد قصد مدیران سازمان از این تصمیم‌ها القای بی توجهی دولت به فرهنگ باشد تا از این گریزگاه،‌ راهی برای افزایش بودجه‌ خود پیدا کند.