آثاری که در بخش سینمای سعادت سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌روند، شما را در جریان تحولات، جهش‌ها و نقاط امیدبخش سینما در آمریکای لاتین، آسیا، اروپای شمالی و حتی کشوری مانند عراق قرار خواهند داد. مهم‌ترین ویژگی فیلم‌هایی که در بخش سینمای سعادت روی پرده می‌روند، تازگی و بکر بودن این آثار است. با نگاهی اجمالی به سوابق این فیلم‌ها، به وضوح می‌توان دریافت دسترسی به نسخه‌هایی از آنها و امکان تماشایشان روی پرده سینما در ایران ساده نیست. جشنواره جهانی فیلم فجر امکانی در اختیار علاقه‌مندان سینما به‌ویژه دوستداران سینمای متفاوت قرار می‌دهد تا این آثار کمتر دیده شده را روی پرده ببینند و با بخشی از سینمای جهان آشنا شوند که کمتر درباره آن صحبت شده است. رویکرد هیات انتخاب این دوره از جشنواره در گزینش این آثار، سهیم کردن علاقه‌مندان سینما در لذت کشف جهش‌های تازه و تجربه‌های خلاقانه از نقاط مختلف جهان است. نمونه‌هایی از ظرفیت‌های سینمای شمال اروپا، آمریکای لاتین و آثاری را که زبان بصری خاصی دارند، می‌توانید در میان فیلم‌های خارجی این دوره تماشا کنید.

۱۹۴۴: تصویری تازه از جنگ

سینمای استونی شاید برای دوستداران سینما، گمنام و مهجور باشد؛ اما درام جنگی «۱۹۴۴» به کارگردانی المو نوگانن نشان می‌دهد که این کشور در زمینه سینما رشد قابل توجهی داشته است. این فیلم جنگی خوش ساخت و متقاعدکننده برای اولین‌بار در جشنواره فیلم برلین رونمایی شد و مورد توجه آنهایی قرار گرفت که فرصت تماشایش را داشتند.

اماما، هنگامه سقوط یک درخت: انسان، طبیعت و کهنسالی

فیلم اسپانیایی «اماما، هنگامه سقوط یک درخت» به کارگردانی آسیر آلتونا موضوع انسان، طبیعت و کهنسالی را در قالبی تاثیرگذار به تصویر می‌کشد. شخصیت‌های اصلی فیلم دو زن هستند، یک زن کهنسال و زنی جوان که ارتباط میان آنها و جهان اطرافشان، موضوع زوال در پیری را روایت می‌کند. در کنار فضاسازی خوب، وجه بصری قدرتمند دیگر امتیاز این فیلم است.

ال کلاسیکو: از کردستان تا اسپانیا با عشق

فیلم «ال کلاسیکو» به کارگردانی هلکات مصطفی فوتبال و عشق نوجوانانه را به هم گره می‌زند. تماشاگر در فضایی گرم و جذاب از کردستان عراق تا اسپانیا می‌رود، به بهانه دیدار با کریستیانو رونالدو و فوتبال که موضوعی همیشه جذاب است، به یاد روزگار نوجوانی و عشق‌های آن دوره می‌افتد.

تا همین نزدیکی: تنهایی‌های یک مرد

«تا همین نزدیکی» ساخته آلخاندرو گازمن آلوارز یکی دیگر از فیلم‌های متعلق به سینمای آمریکای لاتین است که در جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود. اثری مفرح، جذاب و شیرین که موضوع چاقی یک مرد و محبوس شدن او در خانه را به شکلی جالب و در ارتباط با اطرافیانش نشان می‌دهد.

جنون: گوهری از سینمای متفاوت ترکیه

«جنون» به کارگردانی امین الپر برای تماشاگری که سینمای متفاوت ترکیه را دنبال می‌کند و با نقاط قوت آن آشناست، تماشایی است. فیلمی با ایده‌ای جذاب و پرداختی سینمایی که در پایان تماشاگر را شگفت‌زده می‌کند.

سپیده‌دم: سیاه و سفید با فضاسازی تاثیرگذار

فیلم «سپیده‌دم» به کارگردانی لیلا پاکانینا اثری سیاه و سفید با فضاسازی تاثیرگذار درباره جنگ است. فیلم در لحظاتی تماشاگر را به یاد آثار تارکوفسکی به‌ویژه «کودکی ایوان» می‌اندازد. «سپیده دم» یک موضوع جذاب را به تصویر می‌کشد و آن اختلاف دو نسل است.

قوچ‌ها: فیلمی مفرح درباره یک معضل چهل ساله

«قوچ‌ها» به کارگردانی گریمور هاکونارسون یکی از نمونه‌های موفق از قابلیت‌های سینمای شمال اروپاست. سینمایی که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. فیلم با وجود ریتم آرامی که دارد مفرح است و با شوخی‌های دلنشین ماجرای کدورت چهل ساله دو برادر را روایت می‌کند.