گروه فرهنگ و هنر: اکران دوم نوروز در حالی در روزهای اخیر آغاز شد که فروش برخی از فیلم‌های نوروزی توانستند پای بسیاری از مخاطبان را به سالن‌های سینما باز کنند. نکته قابل توجه اما در این میان فروش شگفت انگیز فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهرهادی است که به گفته حبیب اسماعیلی، مدیرپخش شرکت رسانه فیلم‌سازان تا پنج‌شنبه شب گذشته ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشته است و در آستانه به دست آوردن رکورد فروش در سینمای ایران قرار گرفته است تا مرزهای فروش را بشکند. از سویی دیگر فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» ساخته مانی حقیقی هم توانسته است تا کنون ۱۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون تومان فروش داشته باشد که رقم قابل‌توجهی در سینمای ایران به حساب می‌آید. از سویی دیگر فیلم‌هایی همچون «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و «ابد و یک روز» سعید روستایی، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی که در اکران نوروزی جا گرفته بودند، مرزهای میلیارد را رد کرده‌اند و در این میان فیلم «کفشهایم کو» ساخته کیومرث پوراحمد موفقیت زیادی نداشته است و توانسته تنها ۶۶۰ میلیون تومان فروش برود. اکران دوم نوروزی در شرایطی با نمایش ۵ فیلم آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود برخی از آنها با فروش قابل توجهی روبه‌رو شوند. آنچه می‌خوانید گزارشی است از فیلم‌های روی پرده در دور دوم اکران نوروز.

رسوایی 2

فیلم سینمایی «رسوایی۲» آخرین ساخته مسعود ده‌نمکی در حالی در روزهای اخیر روی پرده رفته است که نمایش این اثر در جشنواره سال گذشته با استقبال روبه‌رو نشد و حرف وحدیث‌های زیادی را به وجود آورد. داستان این فیلم در ادامه «رسوایی ۱» است و اتفاقات آن چند سال بعد از قصه «رسوایی» در یک شهر فرضی با داستانی تخیلی رخ می‌دهد. اکبر عبدی، سحر قریشی، محمدرضا شریفی‌نیا، امیر نوری، مهران رجبی، فخرالدین‌صدیق‌ شریف، رامین راستاد، ابوالفضل همراه، اسماعیل خلج و امین ایمانی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. علی سرتیپی، مدیر شرکت پخش «فیلمیران»، فروش آخرین فیلم مسعود ده‌نمکی پس از دو روز اکران را ۹۷ میلیون تومان با نمایش در حدود ۲۰ سالن اعلام کرد.

یک دزدی عاشقانه

«یک دزدی عاشقانه» به کارگردانی امیرشهاب رضویان یکی دیگر از فیلم‌هایی است که تبلیغات وسیع آن در هفته‌های اخیر آغاز شد و سرانجام از روز چهار شنبه گذشته روی پرده رفت. داستان این فیلم درباره دو دزد پیر کهنه‌کار است که پس از سال‌ها از زندان آزاد می‌شوند. آنها به امید دریافت سهمشان از آخرین دزدی، به سراغ زنی که همدستشان بوده می‌روند، اما زن پول‌ها را برای بازی در یک فیلم هزینه کرده و پیرمردها برخلاف میل‌شان دوباره مجبور به دزدی می‌شوند؛ درحالی‌که شرایط در سال‌هایی که ایشان در زندان بوده‌اند، تغییر کرده و ابزارهای الکترونیک مانع موفقیت ایشان می‌شود.مهدی هاشمی، فرهاد آئیش، لوون هفتوان، لادن مستوفی، امیر حسین رستمی و... بازیگران این فیلم هستند. علی سرتیپی همچنین فروش فیلم «یک دزدی عاشقانه» به کارگردانی امیرشهاب رضویان را پس از دو روز نمایش با حدود ۲۰ سالن سینما، در تهران ۶۵ میلیون تومان عنوان کرد. اکران این فیلم در دیگر شهرها هنوز آغاز نشده است.

اژدها وارد می‌شود

«اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی مانی حقیقی یکی دیگر از فیلم‌های تازه چرخه اکران است. این کارگردان که همزمان اثر دیگری را هم روی پرده دارد در ماه‌های اخیر یکی از حاشیه‌سازان سینما بوده است. داستان این فیلم در دوم بهمن‌ماه ١٣٤٣آغاز می‌شود و یک شورولت ایمپالاى نارنجى رنگ از قبرستانى باستانى مى‌گذرد و به سمت کشتىِ به خاک نشسته‌اى مى‌راند. داخل کشتى یک زندانى تبعیدى حلق‌آویز شده. روى دیوارهاى کشتى خاطرات روزانه‌اش را نوشته بوده. آیا این نوشته‌ها به کارآگاه بابک حفیظى کمک خواهند کرد تا بفهمد چرا سال‌ها است هیچ‌کس مرده‌اش را در این قبرستان دفن نکرده؟ همایون غنی‌زاده، امیر جدیدی، احسان گودرزی، نادر فلاح، علی باقری و کیانا تجمل بازیگران این فیلم هستند. مهدی صباغ‌زاده مدیر پخش «نیمروز فیلم» در مورد فروش این فیلم گفت که این اثر پس از ۹ روز نمایش در تهران، با ۱۴ سالن، ۳۵۰ میلیون تومان و با حدود ۶ سالن در دیگر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان فروش داشته است که فروش کلی این فیلم را به ۳۶۵ میلیون تومان رسانده است.

مرگ ماهی

«مرگ ماهی» به کارگردانی روح الله حجازی هم از تازه‌های این روزهای اکران است که به نظر می‌رسد با اقبال خوبی روبه‌رو شود. نمایش این اثر هم با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو بود و سرانجام با حذف ۶ دقیقه از فیلم روی پرده رفت. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که همیشه فکر می‌کردم ماهی‌ها موقع مردن، وقتی لب می‌زنن، یه چیزی می‌خوان بگن که من اونو نمی‌شنوم... نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، مهناز افشار، پانته‌آ بهرام، ریما رامین‌فر، بابک کریمی، بهرنگ علوی و... بازیگران این فیلم هستند و حبیب اسماعیلی، مدیرپخش شرکت رسانه فیلمسازان، فروش این فیلم را پس از دو روز نمایش با ۱۴ سالن در تهران، ۳۵ میلیون تومان عنوان کرد.

خنده‌های آتوسا

«خنده‌های آتوسا» به کارگردانی علیرضا فرید هم اکرانش را از چهارشنبه هفته گذشته آغاز کرد. داستان این فیلم درباره چند شخصیت به نام‌های مرجان، موسی، آتوسا، استوارت، شیلا، احسان، بهزاد، شیرین و دکتر طاهری است که همگی مسافران قطار تهران استانبول هستند و اتفاقاتی در مسیر مسافرت برای آنها شکل می‌گیرد. باران کوثری، امیر جدیدی، بهار نوحیان، حسام شجاعی، آزاده میرزایی، فریبا آهنگ، اشکان مهری و با هنرمندی محمدرضا فروتن همراه با استوارت دنیسون در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. سعید خانی، مدیر پخش نسیم صبا، فروش این فیلم را پس از ۹ روز نمایش با در اختیار داشتن هفت سالن سینما ۱۲۰ میلیون تومان اعلام کرد.

دلبری

نمایش فیلم «دلبری» در جشنواره فیلم فجر جنجال‌های زیادی به وجود آورد و بسیاری از منتقدان از حضور این اثر در جشنواره انتقاد کردند. در چنین وضعیتی اکران این فیلم در روزهای اخیر آغاز شده است. داستان این فیلم که اولین اثر سید جلال دهقانی اشکذری به عنوان کارگردان است درباره خانواده‌ای است که درگیر اتفاقاتی می‌شوند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که امشب عروسی امیرحسینِ، دوتامون خوشحالیم... من نباید اون حر‌ف‌ها رو می‌زدم، فقط بهم بگو چرا چهار بار چشمتو بازبسته کردی... منظور خاصی داشتی میثم؟ هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، عباس غزالی، محمدرضا شیرخانلو، مهسا هاشمی، مهدی عطاران بازیگران این فیلم هستند و فروش آن تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام نشد، اما در سینماهای مکانیزه به فروشی معادل ۲ میلیون تومان رسیده‌ است.