تصاویر غافلگیرکننده از کیارستمی در ونیز
به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی، مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» به کارگردانی سیفالله صمدیان در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز با حضور سیفالله صمدیان و احمد کیارستمی به نمایش گذاشته شد. در همین رابطه هالیود ریپورتر در گزارشی به بهانه نمایش این فیلم نوشت این مستند اثری تکاندهنده و درخور است که تصویری صمیمی و نزدیک از عباس کیارستمی ارائه میدهد. در این فیلم که هیچ مصاحبهای در آن وجود ندارد از ویدئوهای اختصاصی صمدیان از زندگی و حرفه کیارستمی استفاده شده است تا هنرمندی مستعد و مردی استثنایی توصیف شود که زندگی را با تمام لذت در آغوش کشیده بود.
به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی، مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» به کارگردانی سیفالله صمدیان در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز با حضور سیفالله صمدیان و احمد کیارستمی به نمایش گذاشته شد. در همین رابطه هالیود ریپورتر در گزارشی به بهانه نمایش این فیلم نوشت این مستند اثری تکاندهنده و درخور است که تصویری صمیمی و نزدیک از عباس کیارستمی ارائه میدهد. در این فیلم که هیچ مصاحبهای در آن وجود ندارد از ویدئوهای اختصاصی صمدیان از زندگی و حرفه کیارستمی استفاده شده است تا هنرمندی مستعد و مردی استثنایی توصیف شود که زندگی را با تمام لذت در آغوش کشیده بود. مخاطبانی که پیش از تماشای این مستند در انتظار آشکارسازیهای روانشناختی از شخصیت کیارستمی از طریق فرمت سنتی مصاحبه بودند یا ناامید شدند یا از تماشای صحنههای انتخابی از زندگی و حرفه کیارستمی غافلگیری خوشایندی را تجربه کردند. بهرغم اینکه تصاویر با عجله فراوان در کنار هم قرار داده شدهاند اما این فیلم مستند به خوبی منعکس کننده نگاه، سادگی و مدرنیسم فطری آثار خود کیارستمی است که خود گواهی دیگری بر تاثیر او بر فیلمسازی در ایران است. عنوان فیلم هم به مدت زمان مستند اشاره دارد و به این موضوع که کیارستمی هنگام درگذشت در ۴ جولای امسال در پاریس ۷۶ سال و ۱۵ روز سن داشت. هرچقدر که در فرهنگ غربی تلقی از هنرمند شخصی عصبی و ناراحت است، کیارستمی با لبخند و خنده به زندگی نگاه میکند، مردی که تمام تمرکزش روی دنیای پیرامونش، زیبایی طبیعت و لذت فراوان از خلق هنری است. در بخش اول مستند تصاویری از کیارستمی با ماشین (جیپ معروفش) نشان داده میشود که در یک روز برفی در تهران به جادهای کوهستانی پر پیچ و خم میزند و با دو دوربین «لیکا» از سگها، درختان و جاده در برف عکاسی میکند و در بخش بعدی فیلم روزهای سختِ کاری کیارستمی و تصمیمات فنی او با دستیارش به تصویر کشیده میشود.
ارسال نظر