روایت فرهادی از موج دلسردی‌ها در جامعه

مراسم تقدیر از اصغر فرهادی شامگاه جمعه ۱۳ اسفندماه در موزه سینما برگزار شد و کارگردان اسکاری ایران در این مراسم از سفر طولانی خود به خارج از کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، فرهادی گفت: «من می‌خواهم به مهری که شما مردم به من دادید پاسخ دهم و شما را ناامید نکنم. دعا کنید خدا توانی به من بدهد که بتوانم با همه حاشیه‌ها کار کنم.» کارگردان و نویسنده «فروشنده» بیان کرد: نوروز ۲ سال پیش وسایلم را جمع می‌کردم که بروم ولی تهرانِ خلوت نوروزی میل به‌کار در این شهر را به یکباره در من ایجاد کرد و باعث شد بمانم و خوشحالم که باعث شد بمانم و فیلمم را اینجا بسازم. برای من فیلم ساختن در اینجا با دلم و فیلم ساختن در غرب با عقلم است و کجا بهتر از اینکه در کشورم فیلم بسازم.فرهادی اضافه کرد: جالب است بدانید که من ابتدا قرار نبود «فروشنده» را بسازم و به‌طور اتفاقی تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم و این تصمیم بود که باعث شد فیلم من در خارج از کشور به تعویق افتد.

امروز خوشحالم که این تصمیم احساسی را گرفتم.او با قدردانی از مردم و همکارانش از عباس کیارستمی یاد کرد و گفت: اگر او امشب اینجا بود، ردیف اول می‌نشست و احتمالا صحبت هم می‌کرد. جایش خیلی خالی است و حیف است کسی که در سینمای ایران و جهان حق دارد را به سادگی از دست دادیم.فرهادی همچنین با گرامی داشتن یاد یدالله نجفی از همکارانش در فیلم «فروشنده» و خانه سینما که برنامه تجلیل از او را تدارک دیده بودند قدردانی کرد و افزود: از این رویه برگزاری نکوداشت‌ها تشکر می‌کنم. آن هم نه به خاطر اینکه برای خودم برگزار شده بلکه از این نظر که در فضایی که احساس دلسردی وجود دارد، چنین اتفاقاتی خوشایند است. همچنین این جایزه و موفقیت‌ها را به شخص خودم متعلق نمی‌دانم و آرزو می‌کنم از این مهری که به من دارید و مردم به من دارند، دچار کبر و غرور نشوم و قدردان باشم.

فاطمه معتمدآریا دیگر هنرمندی که در این مراسم حاضر بود با اشاره به اینکه از حضور استادی همچون محمدعلی موحد که حضورش از هر جایزه‌ای مهم‌تر است ذوق زده شده است، گفت: با زندگی این روزها که سراسر ستم و نابخردی است نتوانستم در هفته گذشته لبخند بر لب نداشته باشم و صدقه ندهم برای اصغر فرهادی، سینمای ایران، این همه مهر و مهربانی و شعوری که از فرهنگ ایران و سواد و نشاط، نشات گرفته است. وی با اشاره به فرهنگی که عباس کیارستمی هم در آن بوده است، گفت: ما سیاوشانی داریم که تا به آخر این فرهنگ را حفظ می‌کنند و شعفی را تجربه می‌کنیم که این سیاوش زمانه ما سرافراز از حلقه آتش بیرون آمده است. معتمدآریا افزود: افتخار اصغر فرهادی فقط برای خودش و خانواده‌اش نیست. بلکه تاجی بر سر ماست و بزرگ‌ترین تاجی بود که در سال نو می‌شد بر سر ما گذاشته شود.