گاهی مسیر جاده به بن‌بست می‌رود

زمستان مرگ‌آلود سال ۱۳۹۵ یک بار دیگر قربانی گرفت و روز گذشته افشین یداللهی شاعر و ترانه‌سرای سرشناس به علت سانحه تصادف در ۴۸ سالگی درگذشت. یداللهی یکی از چهره‌های مهم ترانه‌نویسی ایران در سال‌های پس از انقلاب به‌شمار می‌آمد و به‌واسطه همکاری با خوانندگان مشهور به چهره آشنایی بدل شده بود.

دنیای اقتصاد:‌ لید نوشتن برای تنظیم گزارش مرگ چهره‌های خاطره‌سازی که محبوب مردم بوده‌اند، دیگر تکراری شده است. افشین یداللهی هم عمرش به دیدن بهار سال تازه قد نداد و پرونده درگذشتگان پرشمار سال ۹۵ را کامل کرد؛ ترانه‌سرایی که در دو دهه اخیر تیتراژ بسیاری از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی را با ترانه‌هایش خاطره‌ساز کرده بود. پیش از ظهر دیروز همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر علی معلم که درگذشت ناگهانی‌اش جامعه فرهنگی و هنری کشور را به شدت متاثر کرده بود، به ناگاه خبر درگذشت افشین یداللهی بر اثر تصادف در اتوبان کرج- قزوین از موبایلی به موبایلی دیگر دست به دست شد و به یکباره همه را در بُهت و تحیر فروبرد. یداللهی به تازگی وارد چهل و نهمین سال تولدش شده بود اما بیش از این سال غمناک ۹۵ را تاب نیاورد و سفر ابدی‌اش را آغاز کرد. این شاعر اصفهانی تحصیلاتش را در سال ۱۳۶۴ در رشته علوم تجربی ادامه داد و در سال ۷۳ دانشنامه پزشکی را دریافت کرد و از سال ۱۳۷۶، در آستانه سی سالگی و همزمان با تحصیل در دوره تخصصی اعصاب و روان در دانشگاه شهید بهشتی، همکاری‌اش را با سازمان صدا وسیما آغاز کرد. نخستین ترانه یداللهی در باره شخصیت امام حسین(ع) بود که با آهنگسازی فواد حجازی و خوانندگی خشایار اعتمادی در ارکستر سازمان صداوسیما اجرا شد. او در همان سال‌های نخست همکاری‌اش با سازمان با توجه به تجربه‌گرایی، تازگی و قوت ترانه‌هایش به شهرت رسید و در ابتدای دهه هشتاد با همکاری چند تن دیگر از ترانه‌سراها، خانه ترانه ایران را راه‌اندازی کرد. او در طول بیست سال اخیر برای بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌‎ها ترانه تیتراژ نوشت و همکاری ادامه‌داری با بسیاری از خوانندگان مطرح موسیقی از جمله محمد اصفهانی، علیرضا قربانی، احسان خواجه امیری، سالار عقیلی و... داشت. او در سال ۹۵ آلبومی عاشقانه را با آهنگسازی فردین خلعتبری و صدای همایون شجریان آماده انتشار کرده بود که در آستانه سال جدید منتشر شود.

ترانه‌های محبوب مردم

به جرات می‌توان گفت که محبوب‌ترین ترانه‌های تیتراژ سریال‌های تلویزیونی در دو دهه اخیر متعلق به افشین یداللهی است. ترانه تیتراژ سریال «تبریز در مه» با صدای سالار عقیلی، ترانه تیتراژ سریال «مسیر زاینده رود» با صدای احسان خواجه امیری، ترانه تیتراژ سریال «غریبانه» با صدای احسان خواجه امیری، ترانه تیتراژ سریال «میوه ممنوعه» با صدای احسان خواجه امیری، ترانه تیتراژ سریال «مدار صفر درجه» با صدای علیرضا قربانی، ترانه تیتراژ سریال «پول کثیف» با صدای احسان خواجه امیری، ترانه تیتراژ سریال «شب دهم» با صدای علیرضا قربانی، ترانه تیتراژ «شب آفتابی» با صدای محمد اصفهانی، ترانه تیتراژ سریال «معمای شاه» با صدای سالار عقیلی و... از جمله ماندگارترین ترانه‌هایی است که هنوز در میان هنردوستان و موسیقی دوستان زمزمه می‌شود. خود او هم پیش از این گفته بود که تنها وقتی می‌تواند خودش را ترانه‌سرا بداند که ببیند دیگران بی اجازه و روزمره ترانه‌هایش را زمزمه کنند. یداللهی همیشه از حاشیه‌ها دوری کرد و شاید هیچ موردی را نتوان پیدا کرد که در شایعه یا خبری حاشیه‌ای، نام افشین در کار بوده باشد. این شاعر و ترانه‌سرای خوش‌نام و محبوب تنها دو ماه پس از ۴۸ سالگی‌اش، در بامداد ۲۵ اسفند در مسیر بازگشت از هشتگرد به سمت تهران به‌دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شد و در دم درگذشت.

سوگ نوشته شاعر برای علی معلم

خبر درگذشت این شاعر و ترانه‌سرا در حالی شنیده شد که او روز گذشته در پستی در صفحه اینستاگرامش سروده‌ای در سوگ علی معلم به اشتراک گذاشته بود. او مرگ علی معلم را بسیار ناگهانی و غیرمنتظره توصیف کرده بود. او ساعاتی قبل از مرگ ناگهانی‌اش در پیغامی اینستاگرامی برای تسلیت مرگ علی معلم نوشته بود: «هر سال/ یک بار/ از لحظه مرگم/ بی‌تفاوت گذشته‌ام/ بی‌آنکه/ بفهمم یک روز/ در چنین لحظه‌ای/ خواهم مُرد./ بعضی مرگ‌ها غیرمنتظره است، با اینکه مرگ، غیرمنتظره نیست، هنوز چند روز به پایان سال ۱۳۹۵ مانده، این سال پر مسافر، کبیسه هم هست...» بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این جملات یداللهی را بارها و بارها بازانتشار کردند.

واکنش‌ها به مرگ ترانه‌سرای محبوب

صفحات اینستاگرام هنرمندان در روزهای پایانی سال ۹۵ مملو از تسلیت‌ها و یادبودها شده است. درحالی‌که تقریبا همه هنرمندان و هنردوستان در پیام‌هایی درگذشت علی معلم را تسلیت گفته بودند، بلافاصله با درگذشت افشین یداللهی، ‌ بار دیگر پیام‌های تلخ درگذشت صفحات شبکه‌های اجتماعی را سیاه کرد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین واکنش‌ها خواهیم داشت.

سعید بیابانکی: هرچی آرزوی خوبه مال تو/ هرچی که خاطره داریم مال من... افشین عزیز در این روزهای پایان سال چگونه مرگ ناگهانی‌ات را باور کنم؟ نه، تو هرگز نمی‌میری... با شعرها و ترانه‌هایت در دل‌های ما زنده‌ای تا زندگی زنده است و تا عشق نفس می‌کشد...گریه امانم نمی‌دهد.

پرویز پرستویی: اتفاق بدی دیگر رقم خورد. با خبر شدیم که دکترافشین یداللهی ترانه سرای خوب کشورمون، براثر تصادف جان خود را از دست داد. درگذشت این عزیز را به خانواده محترمش وجامعه هنری بخصوص خانواده موسیقی ایران زمین، تسلیت عرض می‌کنم.روحش شاد ویادش گرامی.»

محمد علیزاده: من چراااا باید این روزا پست از دست دادن عزیزانمونو بذارم. داشتم از مراسم تشییع جنازه استاد معلم برمی‌گشتم تو فکر بی‌تابی همسر و بچه هاش بودم چرااااااا؟؟؟؟؟؟باید خبردار شم که افشین یداللهی رو هم از دست دادیم. چراااااا باید گوهرهای هنر این مملکت بمیرن. اینا نباید بمیرن خیلی زود واسه نداشتنشون. چی بگم که ضعیفم و هیچ کاری از دستم بر نمیاد. دکتر افشین عزیزم من با ترانه‌های شما و با تفکر ادبی شما خاطره‌ها ساختم و دلگیرم از دنیایی که شما رو از موسیقی سرزمینم گرفت. در آغوش خدا آرام بخوابی مرد با احساس.

مهراب قاسم خانی: یعنى این گلچین روزگار امسال رسما گندش رو در آورد… تسلیت میگم.

کوروش سلیمانی: از تشییع على معلم نازنین هنوز برنگشته‌ام که خبرى دیگر مى‌رسد و داغى دیگر بر دل مى نشیند … افشین یداللهى هم پرواز کرد؛ خیلى حیف شد، خیلى حیف … شیفته اشعار و ترانه‌هایش بودم. تنها یکبار ایشان را آن هم هنگام ضبط برنامه رادیو هفت دیدم و گفت‌وگویى با ایشان داشتم و همان یکبار کافى بود که شیفته مرام ایشان هم بشوم … خیلى حیف شد، خیلى حیف … تسلیت به جامعه هنرى و ادبى و موسیقى و پزشکى ایران … تسلیت به شما مردم که گل‌هاى باغ هنر سرزمین‌تان حیف زود مى‌روند و دریغ که زود زود مى‌روند … روحش شاد و قرین رحمت الهى …

امیر مهدی ژوله: پست تسلیت مرحوم افشین یداللهی برای مرحوم علی معلم!عزرائیل جان اوج نگیر عزیزم. باورم نمیشه اصلا. تسلیت

الهام پاوه‌نژاد: دیگه چی بگیم؟ از رنج رفتن کی مویه کنیم، این همه دیدن نابهنگام رفتنِ عزیزان تاوان چیست؟ عزرائیل نفس بگیر ! آقای دکتر عزیز، آقای یداللهیِ نازنین و فروتن ……تصادف؟؟؟ چرا؟ خدایا نگاهمان کن… نگاهمان کن. نگاهمان کن

علیرضا قربانی: افشین جان کجا رفتى برادر جان؟؟؟ به کجا این چنین خیره شدى؟ تو که فکر رفتن نبودى عزیزم! فردین تو رو خدا تو بگو افشین برمیگرده ! افشین جان قراره روز شنبه براى کنسرت چى میشه؟؟؟ وقتى زمین ناز تو را در آسمان‌ها مى‌کشید، مگه تو نگفتى: به سوگ من نشسته‌اى ولى نمرده‌ام هنوز.

رضا رشیدپور: افشین یداللهی. خدای من. چه کرد این سال لعنتی با روح و روان ما. یک روز در میان تسلیت گفتیم. کلام رو گم کردم. اشکم بند نمی‌آد.

احسان خواجه امیری: افشین خواهش می‌کنم جواب بده موبایلت و بگو شایعه است.

برزو ارجمند: باورم نمیشه.دکتر افشین جان یداللهی بدرود، ترانه‌های تو همیشه در خاطراتمان خواهد ماند. بدرود افشین جان.

فرزاد فرزین: متاسفانه دکتر افشین یداللهی ترانه سرا و همکار خوبمون رو از دست دادیم، روحت در آرامش. چقدر تلخ. عجب سالی بود امسال دوست دارم فقط تموم بشه.

هانا کامکار: ‌ای وای، ‌ای وای، ‌ای وای، از صبح ذکر‌ای وای دارم. چقدر حسرت برایم ماند، ‌ای وای.

رضا صادقی: باورم نمیشه، چقدر جهان بی‌ارزش می‌شه به چشمم وقتی عزیزی رو از دست می‌دم. افشین جان کارمون داره تنظیمش تموم میشه. رفیقم. وای.

گاهی مسیر جاده به بن‌بست می‌رود