انتقاد بهروز غریب‌پور از آشفتگی‌ در سیاست‌های هنری کشور

بهروز غریب‌پور از لزوم یکسان‌سازی جریان تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ سخن گفت و آن را مهم‌ترین مطالبه حوزه فرهنگ و هنر از دولت آینده دانست. به گزارش «ایلنا»، این کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس خاطرنشان کرد: افراد یا نهادهای غیرمرتبطی طی این سال‌ها توانسته‌اند مجوز کنسرت لغو کنند و جلوی اجرای نمایش‌ها را بگیرند یا نمایش فیلمی را که ارشاد به آن مجوز داده، متوقف کنند. دولت باید به این رشته دخالت‌ها در فرهنگ و هنر پایان دهد و باید یک‌کاسه بودن تصمیم‌گیری در این حوزه اعمال شود.

غریب‌پور تصریح کرد: نکته مهم این است که بازار کار هنرمندان اگر مصون از این دخالت‌ها باشد بسیاری از مسائل صنفی هم به تبع آن می‌تواند شکل درست‌تری بگیرد. وقتی بازار کار یک صنف و گروه را متزلزل کنند عملا هستی و موجودیت آنها و هرچه که مرتبط با این موارد است تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین اولین مساله همین یک‌کاسه کردن نوع تصمیم‌گیری برای فضای فرهنگی و هنری است که من فکر می‌کنم در راس مسوولیت‌های آقای روحانی در دولت جدید است.او با اشاره به مطالبات و انتظارات اهل فرهنگ و هنر از دولت دوازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد آن گفت: در این شکی نیست که هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم جامعه فرهنگی و هنری باید تمام هم و غم خود را براساس بسترسازی برای تعریف بسیاری از هنرها به‌کار بگیرند.

او با اشاره به اینکه «تبیین این مسائل تنها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان‌پذیر نیست» گفت: نهادهای معتدل و درست که به بالندگی فرهنگی جامعه می‌پردازند باید به این موارد آگاه باشند. اما نگاهی که امروز به بسیاری از رشته‌های هنری وجود دارد، غالبا به دور از نیازهای زمان است. تصور می‌کنم که سیاست‌گذاری درباره هنر در اتاق‌های بسته انجام می‌شود؛ اما این بحث باید به فضای عمومی کشیده شود. ‌ای کاش رسانه ملی ما در راس وظیفه‌های خودش، آگاه‌سازی مردم را قرار دهد. اگر هم نشد، از طرق مختلف باید این کار را کرد؛ چراکه این فضاسازی و بسترسازی مهم است.کارگردان نمایش اپرای عروسکی لیلی و مجنون با بیان اینکه «البته قطعا نباید تصور کنیم که درست شدن شرایط فرهنگی و هنری کشور فقط برای جامعه هنرمندان و فرهنگیان مهم است»، گفت: به‌طور مثال وقتی به هنرهای تجسمی اهمیت می‌دهید طراحی مبلمان و اتومبیل و هواپیمایتان هم درست می‌شود. اصلا محدود و جزیره‌ای دیدن هنر غلط است.