نهنگ عنبر؛ 20,000,000,000

دنیای اقتصاد: برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران یک فیلم توانست به رکورد ۲۰ میلیارد تومانی فروش برسد. فیلم کمدی «نهنگ عنبر۲» درکمتر از سه ماه اکران توانست بیشترین رقم فروش تاریخ سینمای ایران را به نام خود ثبت کند و بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر را برای تماشای ادامه «نهنگ عنبر ۱» به سینماها بکشاند.

اهمیت این رکورد از آن جهت بیشتر است که با توجه به لیست فیلم‌های در نوبت اکران، بسیار بعید است که دست کم در یک‌سال آینده شکسته شود. رقبای در حال اکران این فیلم نیز به نظر نمی‌رسد بتوانند رقم‌های قابل‌توجهی در فروش به دست بیاورند. فیلم اکسیدان اگرچه به یکباره مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت اما همچنان فاصله ۱۳ میلیارد تومانی با نهنگ عنبر دارد. فیلم مهران مدیری هم که به یک ثبات نسبی در فروش رسیده، اگر بخواهد رقیب نهنگ عنبر باشد، باید بیشتر از ۱۵ میلیارد تومان دیگر بفروشد. شرایط اکران و استقبال مخاطبان به گونه‌ای نیست که این رقم‌های میلیاردی اتفاق بیفتد. همان‌طور که گفته شد هم لیست فیلم‌هایی که در ادامه سال جاری اکران خواهد شد، کشش و ظرفیت فروش فوق‌العاده را ندارد. باید منتظر ماند و دید که آیا فروش اکران نوروزی سال ۹۷ می‌تواند برای نهنگ عنبر رقیب بتراشد یا خیر. البته پرواضح است با توجه به کاهش مخاطبان امسال سینما در مقایسه با سال گذشته از یکسو و نه‌چندان جذاب بودن لیست اکران در نیمه دوم امسال، به احتمال فراوان در ابتدای سال آینده هم رکورد ۲۰ میلیارد تومانی سر جای خود خواهد ماند. این در حالی است که هنوز اکران «نهنگ عنبر ۲» ادامه دارد و هر روز بر رقم فروشش اضافه می‌شود.

نکته دیگر آن است که بر اساس تخمین‌های مبتنی بر مشاهدات میدانی، یعنی بر اساس کشش بازار مخاطبان، امکانات سالن‌های سینمایی و شرایط اکران فیلم‌ها، می‌توان گفت که رکورد ۲۰ میلیارد تومان (با یک تا دو میلیارد تومان امکان افزایش) سقف فروش در سینمای ایران است. وقتی می‌گوییم سینمای ایران منظورمان ۶۰ شهری است که از مجموع ۱۱۴۱ شهرکشور سینما دارند. در این ۶۰ شهر دارای سینما، حدود ۲۵۰ سالن سینما وجود دارد. این یعنی فیلم نهنگ عنبر۲ در طول زمان اکرانش، به‌طور میانگین در هر سالن ۸۰ میلیون تومان فروش رفته است؛ یعنی هر روز یک میلیون تومان در هر سالن سینما در کشور! آیا هیچ فیلم دیگری می‌تواند به این سطح از فروش برسد؟ یا آیا می‌توان با این سطح از امکانات، تصور فروش بیش از ۲۰ میلیارد تومان را از یک فیلم داشت؟در ادامه فروش همه فیلم‌های در حال اکران را در هفته اخیر از نظر می‌گذرانید.

ساعت ۵ عصر

نخستین فیلم سینمایی مهران مدیری در ابتدای هفته سوم اکران موفق شد به فروش چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی دست پیدا کند و به این ترتیب در صدر جدول فروش هفتگی با فاصله کمی از «اکسیدان» قرار گرفت. در مسیر اکران «ساعت ۵ عصر» سازندگان آن و عوامل تولید با حضور در شهرهای مختلف و تماشای فیلم در کنار مردم زمینه رونق بیشتر اکران را فراهم کردند.مدیری بعد از سال‌ها ساخت سریال برای تلویزیون ودر شبکه نمایش خانگی سراغ ساخت فیلم سینمایی رفت و «ساعت ۵ عصر» را مقابل دوربین برد.

اکسیدان

همچنان مخاطبان سینما ترجیح می‌دهند فصل تابستان را با تماشای فیلم‌های کمدی پشت سربگذارند. در همین مسیر است که فیلم‌هایی چون «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی در جریان اکران با اقبال تماشاگران روبه‌رو می‌شود. این فیلم به مجموع فروش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دست یافته است.تهیه‌کننده «اکسیدان» منوچهر محمدی است. ماجرای اکران این فیلم محمدی همچون اغلب ساخته‌های این کارگردان چندان ساده نبوده و با برخی انتقادها و حواشی رو‌به‌رو شده است. جمعی از نمایندگان مجلس در روزهای نخست اکران فیلم محمدی نامه‌ای امضا کردند و خواستار پاسخگویی مسوولان ارشاد و گاه پایین کشیدن فیلم از پرده شدند.

نهنگ عنبر۲

سامان مقدم پیش از این با «نهنگ عنبر» توانسته بود رکوردهای فروش را جا به جا کند و همچنان این روند برای این کارگردان با قسمت دوم «نهنگ عنبر» ادامه دارد. مقدم از کارگردانانی است که اغلب ساخته‌هایش با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو می‌شود و حالا تازه‌ترین ساخته سینمایی او عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرده است. این فیلم با فروش ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی درحالی‌که در صدر جدول فروش فیلم‌های سینمایی قرار گرفته، فاصله چندانی هم با ثبت نخستین فروش ۲۰ میلیاردی در ایران ندارد. در بخش دوم این فیلم سینمایی باز هم ماجرای ارژنگ و رویا با بازی رضا عطاران و مهناز افشار ادامه دارد.

رگ خواب

در کنار کمدی‌ها که مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند، «رگ خواب» ساخته حمید نعمت‌الله هم توانسته فروش نسبتا قابل قبولی داشته باشد. این فیلم تاکنون به فروش سه میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومانی رسیده است. لیلا حاتمی برای بازی در فیلم سینمایی «رگ خواب» توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر دریافت کند. حاتمی در همکاری جدید خود با حمید نعمت‌الله نقش زنی را ایفا کرده که دوران سختی از زندگی را پشت سر می‌گذارد و ورود یک مرد جوان در این روزهای سخت، زندگی را برای او دگرگون می‌کند. کوروش تهامی بازیگر نقش این مرد جوان است؛ نقشی که در کارنامه تهامی نیز متفاوت و تازه به نظر می‌رسد.

زیر سقف دودی

پوران درخشنده همواره در فیلم‌هایش دغدغه‌های اجتماعی را مطرح کرده است و تازه‌ترین ساخته او «زیر سقف دودی»‌ نیز از این مضمون بیگانه نیست. فیلم جدید درخشنده تاکنون توانسته به فروش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برسد.

پا تو کفش من نکن

فیلم سینمایی «پا تو کفش من نکن» ساخته کمدی حسین فرحبخش تاکنون توانسته۱۹۰ میلیون تومان بفروشد. این فیلم سینمایی داستان دو زوج را روایت می‌کند که برای ثبت ازدواج به محضر می‌روند ولی شلوغی محضر عاملی می‌شود برای رخداد اتفاقی غیرمنتظره و در نهایت گره خوردن زندگی این دو زوج به یکدیگر.

۲۱ روز بعد

فیلم سینمایی «۲۱ روز بعد» بعد از حضورهای موفقی که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان و جشنواره فیلم فجر داشت به اکران عمومی رسید. این فیلم سینمایی که تاکنون به فروش۳۰ میلیون تومانی دست یافته، قصه‌ای مربوط به یک پسر نوجوان دارد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می‌شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده‌ها دور و بر لونه‌هاشون جیغ می‌کشیدن. یکی از بچه‌ها قسم می‌خورد خودش دیده خورشید یکی دوبار نورش کم و زیاد شده...»

گذر موقت

کمدی «گذر موقت» به کارگردانی افشین هاشمی ماجرای دو پیرمرد است که در شبی تصمیمی مفرح می‌گیرند. اسماعیل محرابی، مسعود کرامتی، پانته‌آ بهرام، شقایق دهقان، شقایق فراهانی و شبنم فرشادجو بازیگران اصلی این فیلم هستند. فیلم هاشمی تاکنون ۲۳ میلیون تومان فروخته است.