اعتراض مهرجویی به یک تصمیم

در ساعت‌های پایانی یکشنبه شب گذشته انتشار یک ویدئوی ۲ دقیقه و ۷ثانیه‌‌‌ای تکان‌دهنده از داریوش مهرجویی فضای شبکه‌‌‌های اجتماعی را قبضه کرد. کارگردان برجسته و محبوب ایرانی که بخش مهمی از ارزشمندترین فیلم‌‌‌های تاریخ سینمای ایران ساخته اوست در این ویدئو به لغو اکران فیلمش در نوروز و همچنین محدودیت‌هایی که برای آثار او در طول سال‌های گذشته ایجاد شده اعتراض کرد. لرزش دست و بدن او در زمانی که مسوولان وزارت ارشاد را خطاب قرار می‌‌‌داد، ‌‌‌ واکنش‌‌‌های بسیار زیادی را برانگیخت. گویا پس از ضبط این ویدئو و پیش از انتشارش، داریوش مهرجویی به واسطه فشار عصبی و ناراحتی از این ماجرا، به بیمارستان منتقل و در بخش آی‌سی‌یو بستری شده است.

فیلم «لامینور» مهرجویی که چندی پیش در فهرست فیلم‌‌‌های اکران نوروزی قرار گرفته و به عنوان یکی از فیلم‌‌‌های نوروزی اعلام رسانه‌‌‌ای شده بود، ‌‌‌به یکباره از این فهرست بیرون کشیده شد. ابتدا در رسانه‌‌‌ها اینطور اعلام شد که پروانه نمایش فیلم او مربوط به دولت قبل است و هم‌اکنون اعتبار ندارد. اعتراض گسترده سینماگران به‌ویژه نهادهای صنفی کارگردانان و تهیه‌‌‌کنندگان موجب شد که مسوولان سازمان سینمایی پاسخگو شوند.  این مسوولان پس از انتقادهای یاد شده اعلام کردند که پروانه نمایش اعتبار ندارد و بنابراین تصمیم‌‌‌شان برای اکران نوروزی تغییر کرده است و فیلم لامینور به‌رغم اعلام قبلی، در نوروز روی پرده سینماها نمی‌رود. این تصمیم یکباره باز هم واکنش‌‌‌های بسیاری برانگیخت. بازیگران و فیلمسازان به این شیوه مدیریت سینما و اکران اعتراض کردند.  در همین گیرودار، ‌‌‌ شورای صنفی نمایش هم اعلام کرد: «درباره فیلم سینمایی «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی به اتفاق آرا اعلام شد ضمن تاکید بر لزوم صدور پروانه نمایش توسط وزارت ارشاد، تصمیم گرفته شد که این فیلم از اکران ویژه عید فطر یا هر موعد دیگر که سازندگان فیلم تمایل داشته باشند، برخوردار شود.»

مهرجویی: حقم را می‌‌‌گیرم

داریوش مهرجویی در ویدئویی که منتشر کرده پروانه نمایش فیلم لامینور را در دست دارد و رو به دوربین می‌‌‌گوید: «من معترضم. این پروانه نمایش فیلم لامینور من است. این شیر نیست، گوشت نیست، که بگویید تاریخش گذشته است. شما به من پروانه نمایش دادید؛ چرا زیر قول خودتان می‌‌‌زنید؟ مرد نیستید. مردانه رفتار کنید. فیلم‌هایم را توقیف کردید. یکی را اصلا مفقود کردید. دو سال، سه سال روی یک فیلم کار کنیم و بعد بیرون بیندازیم؟ من کارشناس فلسفه از بهترین دانشگاه آمریکا هستم. شما کی هستید ؟ چه کاری کرده‌‌‌اید؟ چه چیزی بیرون داده‌‌‌اید؟ پشت پرده مثل اشباح حکم صادر می‌‌‌کنید. دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. من می‌‌‌آیم و به همراه دستیارانم در وزارت ارشاد تحصن می‌‌‌کنم. تا حقم را نگیرم ول نمی‌‌‌کنم. وزارت ارشاد؛ وزیر محترم! به حرف من گوش بده. من دیگر نمی‌توانم. می‌‌‌خواهم بجنگم. بیایید بزنید من را بکشید. این سینه من. من را بکشید ولی من حقم را می‌‌‌گیرم.» این ویدئو در زمان کوتاهی ده‌‌‌ها و صدها بار در شبکه‌‌‌های اجتماعی باز نشر شد.

واکنش‌‌‌ها به اعتراض مهرجویی

با انتشار ویدئوی اعتراض داریوش مهرجویی به تصمیم شورای اکران، ‌‌‌ موجی از حمایت‌‌‌های سینماگران از او و انتقاد به مدیریت سینمایی وزارت ارشاد شکل گرفت. رامبد جوان با بازنشر همین ویدئو در صفحه اینستاگرامش نوشت: «ما سال‌ها و شاید دهه‌‌‌ها به آقای داریوش مهرجویی نگاه کردیم. از فیلم‌‌‌هایش و خودش یاد گرفتیم. او بزرگ سینمای ماست. این حال او، یعنی اندوه عمومی سینماگران ایرانی. این حال او یعنی تزریق ناامیدی به اهل هنر و تمام کسانی که دلی در سینه دارند و بابت ناراحتی کارگردان بی‌‌‌نظیر سینمای ما، غصه می‌‌‌خورند. چه کنیم با زخم‌‌‌های شما، استاد مهرجویی؟ غمگینیم برایتان.»  حبیب رضایی با انتشار استوری دراین‌باره نوشت: این حق مسلم پایمال شده، این استیصال ناجوانمردانه، این لرزش از شدت بی‌پناهی، هر انسانی را ویران می‌کند... البته که «انسانم آرزوست.»

برزو ارجمند هم با یادآوری بخشی از دیالوگ خسرو شکیبایی در فیلم هامون ساخته مهرجویی نوشت: تو می‌خوای من اونی باشم که واقعا تو می‌خوای من باشم؟اگه من اونی باشم که تو میخوای، پس دیگه من من نیست. یعنی من خودم نیستم... شبنم مقدمی هم در پستی اینستاگرامی نوشت: حق دارید عصبانی و دلخور باشین... بایدم باشین... آدم که به حق‌کشی و سانسور عادت نمی‌‌‌کنه هیچوقت! کم نیارین لطفا.

سعید روستایی هم نوشت: برای یک بار هم که شده، ‌‌‌همت کنید و نگاه کنید و این چهره برافروخته را ببینید و این صدای لرزان را بشنوید، اگر بازهم راحت خوابتان برد من شما را مطمئن می‌‌‌کنم شرم که هیچ، انسانیت ندارید.

لامینور ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۹۸، قرار بود در هجدهم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ اکران شود. اما ۵ روز پیش از اکران از لیست نمایش‌ها حذف شد. مهرجویی پس از ۶ سال دوری از فیلمسازی با لامینور به سینما برگشته بود. علی نصیریان، عزت‌الله رمضانی‌‌‌‌فر، علی مصفا، سیامک انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق، امرالله صابری، بهناز جعفری، رضا داوودنژاد، دیبا زاهدی، بیتا فرهی و فریماه فرجامی از بازیگران این فیلم هستند.