حذف ایران از ادامه اسکار

امسال در مجموع ۹۲ فیلم از کشورهای مختلف واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ شده‌ بودند. گروهی از منتقدان با استناد به برخی آمارهای موجود از اسامی اعلام‌شده در اولین فهرست اسکار امسال می‌گویند اولین حضور برخی کشورها در اسکار امسال نشان می‌دهد فعالیت و تلاش آنها قابل‌توجه بوده تا بتوانند بعد از مدت‌ها خودشان را مطرح کنند. هند، مراکش، کامبوج ، ایرلند و آرژانتین امسال می‌خواهند در سینمای جهان عرض اندام کنند. نکته جالب‌توجه در اسکار امسال این است که آلیس دیوپ با فیلم «سنت عمر» از فرانسه، ماری کروتزر با فیلم «کورساژ اتریشی» و مریم توزانی با فیلم «کفتان آبی» از مراکش کارگردانان زنی هستند که آثارشان به این مرحله رسیده است. انتخاب فیلم «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران در اسکار با انتقادات فراوانی روبه‌رو بود؛ اما پرویز شیخ‌طادی سخنگوی کمیته انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۳ گفته بود: شخصا مطمئن هستم این فیلم به لحاظ قوت در موضوع، بازی، کارگردانی فیلم‌برداری و گریم یک اسکار دریافت می‌کند.

شیخ‌طادی توضیح داده بود: میزان توقع ما از آثار هنری باید با واقعیت و توان مجموعه نیرو‌های حاضر و امکانات آن متناسب شود. هیچ تک‌اثری نمی‌تواند یک‌تنه حامل هزاران سال فرهنگ یک تمدن بزرگ باشد. هیچ اثر هنری که بر اساس یک شورش ذهنی خلاقانه به یک نظریه فلسفی دست می‌یابد متضمن ماندگاری آن تا ابد نخواهد بود، فردا یک خلق و تخیل دیگر؛ مهم این است که هنرمند مسیر وهم و بیماری و ابتذال را با عقلانیت و خردورزی اشتباه نگیرد.»

البته در این میان برخی رسانه‌ها، همچون هالیوودریپورتر، در مطلبی با اشاره به ۵ فیلم ازجمله «جنگ جهانی سوم»، از آنها به عنوان شانس‌های غیرمنتظره شاخه بهترین فیلم بین‌المللی ۲۰۲۳ نام برده بودند. در این مطلب آمده بود: «درام پوچ‌گرایانه هومن سیدی داستان کارگری روزمزد را روایت می‌کند که پس از از دست دادن همسرش در یک فاجعه وحشتناک، به‌طور شگفت‌انگیزی برای بازی در نقش آدولف هیتلر در فیلمی ایرانی و آلمانی از جنگ جهانی دوم انتخاب می‌شود. ترکیب کمدی، درام احساسی و تفسیر اجتماعی ظریف، هیات داوران جشنواره فیلم ونیز را برانگیخت، تا جایی که جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) در بخش افق‌ها به این فیلم رسید.» نامزدهای نهایی اسکار روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند و مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.