ورود اسکار به نامزدی مشکوک!

در این فیلم «آندره‌آ ریسبرو» بازیگر زن بریتانیایی در نقش یک برنده بخت‌آزمایی سرسخت بازی کرده که در تلاش برای بازسازی زندگی خود است. انتقادهایی به حضور این بازیگر در میان نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی زن در حالی افزایش یافته که دو بازیگر سیاه‌پوست یعنی «ویولا دیویس» بازیگر «زن پادشاه» و «دنیله ددوایلر» بازیگر «تیل» از گردونه رقابت اسکار کنار گذاشته شدند. هر دو فیلم نیز توسط کارگردانان سیاه‌پوست زن ساخته شده بودند و در چند ماه اخیرا نیز کمپین‌های اسکاری سنتی را در پیش گرفته بودند.

آکادمی اسکار در بیانیه‌ای رسمی با اشاره به حواشی اسکار خیلی سفید در جوایز سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ گفت: «هدف آکادمی این است که اطمینان حاصل کند این جوایز به شیوه‌ای منصفانه و اخلاقی برگزار می‌شود و ما متعهد هستیم که فرآیند جوایز فراگیر را تضمین کنیم. در حال بررسی رویه‌های کمپین در مورد نامزدهای امسال هستیم تا اطمینان حاصل کنیم هیچ دستورالعملی نقض نشده و همچنین تصمیم بگیریم که آیا باید تغییراتی در دستورالعمل‌ها در عصر جدیدی از رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات دیجیتال ایجاد کنیم یا خیر.»

در حال حاضر، تنها نقض احتمالی قوانین آکادمی مربوط به «فرانسیس فیشر» است که در اینستاگرام خود به سایر رای‌دهندگان پیشنهاد می‌کند که «آندره‌آ ریسبرو» را در رتبه اول رای بهترین بازیگر زن خود قرار دهند، زیرا نامزدی «ویولا دیویس» و «ددوایلر» در کنار «میشل یئو» و «کیت بلانشت» قطعی است، اما در نهایت «یئو» و «بلانشت» نامزد شدند. بر اساس قوانین اسکار، اشاره مستقیم هر فرد مرتبط با یک فیلم واجد شرایط از طریق نام بردن عنوان فیلم یا بازیگر، اکیدا ممنوع است. اما سوال این است که فیشر تا چه حد با کمپین جوایز فیلم «به لزلی» مرتبط است. با این حال آکادمی اعلام کرده فردا سه‌شنبه درباره لغو نامزدی این بازیگر تصمیم خواهد گرفت.  

ماجرای پرحاشیه بازیگر ایرانی در اسکار

در ۲۰ فوریه ۲۰۰۴، چهار روز قبل از آخرین مهلت رای‌گیری برای اسکار، یک آگهی در شماره‌ای از روزنامه ورایتی با محوریت نقش‌‌آفرینی شهره آغداشلو در فیلم «خانه‌ای از شن و مه» (۲۰۰۳) منتشر شد. در این تبلیغ از چهار گزیده از اخبار چاپی و تلویزیونی استفاده شده است که در آن از بازی شهره آغداشلو در نقش مکمل زن تمجید می‌شود و سه مطلب از «رنه زلوگر» به عنوان «برنده» و آغداشلو به عنوان کسی که «باید برنده» شود، نام برده بودند.