حراج یک اثر تقلبی با نام بنکسی

دنیای اقتصاد: پس از اینکه یکی از آثار هنری منسوب به «بنکسی»، هنرمند مشهور و ناشناس گرافیتی‌کار، به قیمت ۲۵۰,۰۰۰ دلار فروخته شد، یک هنرمند اهل لیورپول به نام «سایلنت بیل» مدعی شد خالق واقعی این اثر هنری تصویرگر موش است. این هنرمند که سابقه خلق آثار هنری با الهام از «بنکسی» را دارد مدعی شده  که این نقاشی را در سال ۲۰۱۳ خلق کرده است. با این حال این اثر هنری بعد از اینکه در سال گذشته توسط افراد ناشناس از دیواری در خیابان چپل لیورپول برداشته شد، به برنامه تلویزیونی «بزرگ‌ترین حراج‌ها» در «کانال ۴» راه پیدا کرد.

عکس روز بنکسی

در حراج تلویزیونی، تردیدهایی درمورد اصالت این اثر هنری از سوی کارشناسان برنامه مطرح شده بود، اما «رابین بارتون»، فروشنده و خریدار معروف بنکسی، در طول مزایده در رقابت با یک مجموعه‌دار ساکن دبی پیروز شد. اثر هنری که «سایلنت بیل» مدعی خلق آن شده است، موشی را به تصویر می‌کشد که یکی از شخصیت‌های شناخته‌شده آثار هنری بنکسی  است.  خریدار جدید این اثر هنری واکنشی به ادعاهای جدید نشان نداده است. «بنکسی» هنرمند گرافیتی‌کار اهل بریستول است که با نقاشی‌های دیواری و هنر گرافیتی اعتراضی خود، شهرت جهانی دارد، با این حال هنوز هویت اصلی او فاش نشده است.

 

 «ایران تحسین‌برانگیز» در توکیو

دنیای اقتصاد: «ایران تحسین‌برانگیز» نام نمایشگاهی است که این روزها در موزه «ماتسوئوکا» در ژاپن برگزار شده است. نمایشی از ۵۰ اثر تاریخی که از قرن نهم تا سیزدهم میلادی به جای مانده‌اند. این نمایشگاه در شهر توکیو و در موزه‌ای برگزار شده که بنیانگذار آن، «ماتسوئوکا سیجیرو»، آثار آن را از تهران جمع‌آوری کرده و برای مدت محدودی به نمایش گذاشته است. نمایشگاه از دوم اسفندماه ۱۴۰۱ برپا شده و تا ۱۴ خردادماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. سفارت ژاپن در تهران که بر اساس بازدید یکی از دیپلمات‌هایش از برگزاری چنین نمایشگاهی خبر داده، توضیح داده است که خاستگاه تولید این ۵۰ اثر که بیشتر سفال هستند، شهرهای کاشان و نیشابور و در فاصله قرن نهم تا سیزدهم بوده که در بین آن‌ها آثاری با تکنیک زرین‌فام نیز مشاهده می‌شود.

عکس روز کاسه

زرین‌فام یک تکنیک سفالگری است که بدون استفاده از طلا، رنگ طلایی تولید می‌کند. اگرچه بین قرن‌های ۱۰ تا ۱۳ میلادی این روش در ایران و خاورمیانه رایج شد، اما به‌تدریج منقرض شد. با این وجود، در سال‌های اخیر روش اجرای آن به شکلی محدود در ایران احیا شده است. در ژاپن نیز «کاتو تاکوئو» سفال زرین فام را احیا کرده است و فرزند او که این هنر را به ارث برده علاوه‌ بر خلق آثار جدید، به عنوان پل تبادلات فرهنگی بین ژاپن و ایران فعال است.