راند پایانی نمایشگاه کتاب

بر اساس آخرین آمارها، علی رمضانی، قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی، درباره میزان فروش بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب تا پایان روز ششم توضیحاتی ارائه داد: «مجموع فروش ۱۴۴میلیارد تومان است که در بخش حضوری ۷ میلیارد تومان مربوط به دستگاه‌های کارت‌خوان رسمی و ۲۰میلیارد تومان کارت‌خوان‌های غیر‌رسمی هستند؛ همچنین در بخش مجازی مجموع فروش ۵۷میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۴۳میلیارد تومان سهم ناشران و ۱۳میلیارد تومان سهم کتابفروشان است.»

با این حساب با در نظر گرفتن مجموع فروش حضوری و مجازی در این نمایشگاه تا کنون بیش از ۲۰۱میلیارد تومان کتاب مبادله شده است که با توجه به روزهای باقی‌مانده، انتظار می‌رود بتواند سرانجام از فروش ۲۱۱میلیارد تومانی سال گذشته، عبور کند و رکورد جدیدی به جا بگذارد. البته در این مقایسه لازم است تورم و بالا رفتن قیمت کتاب را هم در نظر گرفت؛ از این رو ارزیابی دقیق‌تر از کاهش یا استقبال از نمایشگاه باید پس از اعلام نهایی تعداد کتاب‌های فروخته‌شده در پایان دوره، و نه فقط میزان ریالی فروش انجام گیرد. علاوه بر حضور ۲۸هزار ناشر در

۱۸ بخش گوناگون بخش‌های جنبی نمایشگاه از دیگر نقاط پربازدیدکننده این دوره محسوب می‌شوند. تاکنون نزدیک به ۱۶۰ نشست از ابتدای نمایشگاه برگزار شده است که بیش از ۸هزار مخاطب داشته است. همچنین ۱۵ فیلم مستند در سالن سینماکتاب به نمایش درآمده و ۱۳ نشست به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی با موضوع شاهنامه و زبان فارسی برگزار شده است.  

با توجه به سابقه استقبال از روزهای آخر هفته،  احتمال می‌رود مانند هفته گذشته امروز و فردا ساعت کار مصلا یک ساعت تمدید شود و تا ساعت ۲۱ ادامه یابد. با توجه به تجربه روز سه‌شنبه احتمال می‌رود ظرفیت‌های پارکینگ‌های اطراف مصلی امام (ره) در همان ساعات اولیه تکمیل و اتوبان‌های مدرس، شهید سلیمانی، سیدخندان و هفت تیر مملو از ماشین‌های پارک‌شده شود. از این رو مسوولان برگزاری تاکید دارند مخاطبان از طریق وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس برای بازدید از نمایشگاه اقدام کنند. شایان ذکر است در طول خیابان قنبرزاده حدفاصل بزرگراه شهید سلیمانی با خیابان بهشتی، طول خیابان شهید بهشتی حد فاصل قنبرزاده تا پاکستان، خیابان مفتح و خیابان پاکستان نیز ممنوعیت توقف خودروها وجود دارد. همچنین پارکینگ چهل‌سرا در خیابان شهید مفتح و خیابان مطهری برای این منظور در نظر گرفته شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند در صورتی که ظرفیتی برای آن باقی باشد خودروی خود را در این محدوده پارک کنند. سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلی تهران در حال برگزاری است.