سه‌شنبه‌های طلایی سینما

 روز سه‌شنبه هفته گذشته، ۳۰ خردادماه، شمار مخاطبان سینما از مرز ۲۰۷هزار نفر عبور کرد، تا این روز به عنوان پرمخاطب‌ترین روز سینماها در دوران پساکرونا رکورددار باشد. البته پیش از این در اردیبهشت و فروردین‌ماه امسال هم رکوردهایی ثبت شده بود که در واقع می‌توان گفت در مجموع نشان‌دهنده بازگشت مخاطبان به سینماها و رونق دوباره یا آشتی مخاطبان با فیلم‌های روی پرده است. در دوران پساکرونا بسیاری از فیلم‌ها انگیزه‌ای برای اکران نداشتند، زیرا مخاطبی در بازار نبود و فیلم‌ها یکی پس از دیگری با شکست‌های بزرگ یا فروش‌های کمتر از انتظار مواجه می‌شدند. حالا اما با بازگشت مخاطبان به سینماها، روند اکران فیلم‌ها هم شتاب بیشتری می‌گیرد و به نظر می‌رسد تابستان امسال رشد فروش اکران، به دوران پیش از اسفند ۹۸ بازخواهد گشت.

جزئیات فروش

براساس آمار ثبت‌شده در سامانه سمفا طی روز سه‌شنبه ۳۰ خردادماه، مجموع مخاطبان فیلم‌های روی پرده در سینماهای کشور به آمار ۲۰۷هزار نفر رسید و مجموع فروش فیلم‌های روی پرده هم در حدود ۵/ ۵میلیارد تومان بود. از میان فیلم‌های در حال اکران، همچنان فیلم «فسیل» ساخته کریم امینی، شاهد بیشترین استقبال از سوی مخاطبان است و از میان ۲۰۷هزار مخاطب سینمای ایران در روز سه‌شنبه، سهم این فیلم ۹۶هزار نفر بوده است. در حال حاضر غیر از فیلم «فسیل» فیلم‌های «شهر هرت»، «تصور»، «نگهبان شب»، «مصلحت»، «کت چرمی»، «عروسی مردم»، «سه‌کام حبس»، «یقه‌سفیدها» و... روی پرده سینماها هستند.

نکته مهم درباره رکوردهای ثبت‌شده در استقبال روزانه مخاطبان از سینماها، نقش پررنگ فروش بلیت‌های نیم‌بها در روزهای سه‌شنبه است که این روز را در هفته تبدیل به روزی طلایی برای گیشه‌های سینمای ایران کرده است. روح‌الله سهرابی با اشاره به استقبال از فیلم‌های روی پرده گفت با این استقبال گسترده، رکورد حضور روزانه مخاطبان در سینماها از سال ۱۳۹۸ به این سو شکست و اکثر فیلم‌ها فروش بسیار خوب و امیدبخشی را در کارنامه اکران خود ثبت کرده‌اند.

سه‌شنبه‌های طلایی

نکته جالب و مهم درباره رکورد روزهای پرمخاطب این است که سه رکورد تعداد مخاطبان در سال ۱۴۰۲ هر سه در روزهای سه‌شنبه ثبت شده است. در این روز بلیت سینماها نیم‌بها و در واقع ارزان‌تر است. علاوه بر سه‌شنبه گذشته که رکورد حضور مخاطبان در سالن‌ها شکست، در دو سه‌شنبه دیگر بهار هم اتفاقات قابل‌تاملی روی داد. سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت: پیش‌تر نیز روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه، سینماها مورد استقبال ۲۰۰هزار مخاطب قرار گرفتند که این آمار، پرازدحام‌ترین روز دوران پساکرونا به حساب می آمد. در این روز، ۲۸۲۸ سانس تعریف شد و گیشه به رقم ۵میلیارد و ۲۱۳میلیون تومان رسید.

در آن زمان نیز همچنان فسیل بیشتر از دیگر فیلم‌ها مورد استقبال قرار گرفت، به‌طوری‌که این فیلم ۱۲۸هزار مخاطب داشت و موفق شد طی ۱۰۵۴ سانس نمایش، به گیشه ۳میلیارد و ۳۰۷میلیون تومانی دست یابد. فسیل تنها ۳هزار مخاطب کم داشت تا به رکورد مخاطب روزانه فیلم مطرب برسد. آماری که احتمالا برای روزهای آینده محقق خواهد شد تا این فیلم بتواند با گذر از رکورد مخاطبان روزانه فیلم مطرب، در سودای گذر از آمار ۱۶۰هزار نفری فیلم هزارپا باشد. «سه‌کام حبس» دومین فیلم پراقبال آن روز بود. فیلم سامان سالور با ۲۴۱ سانس نمایش، ۱۴هزار و ۹۰۰ مخاطب جذب کرد و توانست ۴۲۶میلیون تومان بفروشد.«آهنگ دونفره» سومین فیلم پرمخاطب بود. نخستین ساخته آرزو ارزانش طی ۳۱۳ سانس، ۱۲هزار و ۱۰۰ مخاطب داشت و ۳۱۷میلیون تومان نیز فروخت. «جنگ جهانی سوم» نیز با ۱۹۵ سانس نمایش و ۸۵۰۰ مخاطب و البته فروش ۲۴۵میلیونی خود، در رتبه چهارم قرار گرفت.

عروس خیابان فرشته نیز در این روز ۲۱۳ سانس نمایش داشت. این فیلم توانست با جذب ۸۲۵۰ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۱میلیون تومان داشته باشد. سه‌شنبه، هشتم فروردین: سینمای ایران روز سه‌شنبه هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲، موفق شد با جذب ۱۲۹ هزار و ۴۰۰ مخاطب، رکورد مخاطب روزانه را بشکند. این میزان مخاطب بیش از ۳میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان برای سینما آورده داشت. در همان خبر با اشاره به بازه زمانی فعالیت سینماها در ایام پس از عبور از بحران کرونا، تاکید شده بود آخرین باری که سینماها توانستند مخاطبان روزانه بیشتر از این میزان را تجربه کنند، مربوط به سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه سال گذشته بود که ۱۷۷هزار نفر مخاطب سینماها بودند.