رویای فروش 1000 میلیاردی

تا زمان محقق شدن این گیشه، یعنی ظهر دیروز، ۱۱میلیون و ۵۲۱هزار نفر به سینما رفتند. از این تعداد، ۱۰میلیون و ۸۰۷هزار مخاطب متعلق به اکران فیلم‌های جدید امسال هستند و ۷۱۴هزار نفر نیز به تماشای فیلم‌های اکران‌شده سال گذشته نشستند. اهمیت رسیدن به این تعداد مخاطب و گیشه، از آن روست که در ۶ ماه نخست سال سه ماهش رمضان و محرم و صفر بود که سینماها در این مدت همیشه با افت فروش روبه‌رو هستند و تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فیلم‌های پرمخاطب، رغبت چندانی برای نمایش آثار خود در این ماه‌ها ندارند. با توجه به چنین مختصاتی، رسیدن به چنین آماری قابل‌توجه است و به نظر می‌رسد تعداد مخاطبان امسال سینمای ایران از ۲۶میلیون و ۶۲۳هزار نفری که در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد هم عبور کند و وضعیت سینما به دوران قبل از کرونا برگردد.

رسیدن به این رکورد در موقعیت خوبی شکل گرفت، چرا که از امروز، فیلم‌های جدیدی روی پرده می‌روند و ترکیب اکران پس از مدت‌ها تغییر می‌کند که این خود می‌تواند به رونق بیشتر سینماها کمک قابل‌توجهی کند. از سوی دیگر قرار است چند فیلم پرمخاطب نیز در شش‌ماهه دوم امسال روی پرده بروند که هنوز زمان اکرانشان مشخص نشده ولی قطعا در ماه‌های آینده به نمایش درمی‌آیند. با چنین مختصاتی، امکان گذر تعداد مخاطبان امسال سینمای ایران از ۲۶میلیون و ۶۲۳هزار نفر سال ۱۳۹۸، وجود دارد که در این صورت، سینماها قادر خواهند بود برای نخستین‌بار، به دوران پیش از کرونا بازگشته و حیات جدیدی را آغاز کنند. این تعداد مخاطب، قطعا فروش سینمای ایران را از مرز ۱۰۰۰میلیارد تومان عبور خواهد داد.

در میان فیلم‌های پرفروش امسال «فسیل» عملکردی خیره‌کننده داشت و موفق شد با گذشتن از تعداد ۶میلیون مخاطب، به گیشه ۲۶۰میلیارد تومانی برسد و چندین رکورد را به نفع خود جابه‌جا کند و یکی از ۳ فیلم پرمخاطب تاریخ سینمای پس از انقلاب ایران لقب بگیرد. «شهر هرت» هم یک‌میلیون و ۵۰۰هزار مخاطب داشت و توانست فروش ۶۴میلیارد تومانی را تجربه کند. «آهنگ دونفره» ۴۵۴هزار مخاطب داشت و به فروش ۱۹میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی رسید.