نمایش «متهم ردیف چهار» به نویسندگی مژگان شرطی و کارگردانی مهدی هنرسازان از فردا یکشنبه در تماشاخانه سیمرغ واقع در بنیاد بیدل دهلوی روی صحنه می‌رود.این نمایش با موضوعی اجتماعی به معضلات و مشکلات پیش روی بانوان در عرصه اجتماعی و کار می‌پردازد که فاطمه عبدالرحیمی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. علاقه‌مندان به دیدن این نمایش می‌توانند ساعت ۲۰:۳۰ به تماشاخانه سیمرغ واقع در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان اردلان، بنیاد بیدل دهلوی مراجعه کنند.

متهم ردیف چهار copy

 

آثار بیست هنرمند خوش‌نویسی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان تا ۳۰ آبان در گالری کوشک باغ هنر در معرض نمایش است. در این نمایشگاه آثار خوش‌نویسی از سبک‌های مختلف از جمله نستعلیق، نستعلیق شکسته و نسخ روی دیوار رفته است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۱۹ تا ۳۰ آبان‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ به گالری کوشک هنر واقع در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، بزرگراه شهید حقانی غرب به شرق، بلوار کتابخانه ملی مراجعه کنند.

 

نهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ جامی با سخنرانی  قدرت‌الله طاهری با عنوان «شعر در خدمت تبیین؛ استفاده‌ جامی از ظرفیت‌های تبیین‌کنندگی شعر در شرح اصطلاحات عرفانی در لوایح» چهارشنبه ۲۴ آبان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند ساعت 16 به خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم مراجعه کنند.

 

هم‌زمان با هفته کتاب و کتابخوانی، کتاب‌های کانون پرورش فکری موجود در سایت دیجی‌کانون با تخفیف ۲۰درصدی عرضه می‌شود.علاقه‌مندان می‌توانند از ۵۵۰ عنوان کتاب موجود در سایت digikanoon.ir کتاب‌های مورد نظر خود را با تخفیف خریداری کنند. سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

 

دو اثر جدید در حال دوبله و آماده‌سازی برای پخش در شبکه‌های مختلف سیماست. مستند «سیاره ماقبل تاریخ» در گونه حیات وحش، محصول 2022 انگلیس، قرار است از شبکه چهار سیما پخش شود. در مجموعه مستند «سیاره‌ ماقبل از تاریخ» به 66میلیون سال قبل سفر می‌کنیم، زمانی که دایناسورهای باشکوه و موجودات خارق‌العاده در خشکی، دریاها و آسمان پرسه می‌زدند. مجری و راوی اثر ریچارد آتنبوروست. همانند آثار قبلی آتنبورو با مجموعه‌ای طرفیم که با تحقیق و پژوهشی کامل و دقیق، بخشی از تاریخ پنهان کره زمین را با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های تصویری در بازسازی جانوران، به مخاطب ارائه می‌کند. کیفیت بالا و چشمگیر جلوه‌های ویژه و بازسازی دنیای دایناسورها بسیار قابل‌توجه است. روایت جذاب و داستانی هر قسمت از جمله نکته‌های مثبت دیگر مجموعه است. همچنین فیلم «کلاسیکو» با گویندگی 25 نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد. این فیلم سینمایی در گونه کمدی محصول 2022 فرانسه، قرار است از شبکه سه سیما پخش شود. این اثر درباره سامی نوجوانی سیاه‌پوست و از هواداران تیم مارسی است که از این شهر به پاریس می‌رود تا جام متعلق به تیم مارسی را که گفته می‌شود هواداران تیم رقیب آن را دزدیده‌اند برگرداند.

 

هنگامه پناهی، تهیه‌کننده و بنیانگذار کمپانی «سلولوئد دریمز» که سابقه همکاری با سینماگران سرشناس سینمای ایران و جهان را داشت، در ۶۷سالگی درگذست.هنگامه پناهی که با افرادی چون ژاک اودیار، هیروکازو کورئیدا، ژیا ژانگ‌که و عباس کیارستمی سابقه همکاری داشت، پس از مبارزه با یک بیماری طولانی درگذشته است.پناهی نقش عمده‌ای در تولید مشترک، تامین مالی و فروش حقوق بین‌المللی تعدادی زیادی از آثار سینمایی داشت که از آن جمله می‌توان به «تاکسی» برنده خرس طلایی برلیناله ساخته جعفر پناهی، «پیامبر» و فیلم برنده نخل طلای «دیپان» ساخته کارگردان فرانسوی ژاک اودیار و «خانه دوست کجاست؟» و «کلوزآپ» از عباس کیارستمی اشاره کرد.

هنگامه پناهی copy