ترکش‌های جنگ غزه در «ایدفا»

از روزهای گذشته این موسسه به شرکت‌کنندگان در جشنواره ایمیل زده شد و به آنها پیشنهاد شد در برابر کشتار مردم غیرنظامی غزه پس از حمله غافلگیرانه ۷ اکتبر به اسرائیل توسط حماس بایستند. در‌‌حالی‌که در حمله حماس حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و بیش از ۲۴۰ گروگان گرفته شدند، به گفته وزارت بهداشت حماس، بمباران و تهاجم تلافی‌جویانه اسرائیل بیش از ۱۱هزار فلسطینی را در غزه کشته است.

پیش از این، مراسم شب افتتاحیه ایدفا که بزرگ‌ترین جشنواره فیلم غیرداستانی جهان محسوب می‌شود، با جنجال مواجه شد. در این مراسم ۳ تظاهر‌کننده طرفدار فلسطین سخنان مدیر هنری جشنواره، اوروا نیرابیا، را قطع کردند و روی صحنه رفتند و بنری با شعار جنجالی «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» را به نمایش گذاشتند. این شعار از سوی برخی از اسرائیلی‌ها و هواداران رژیم صهیونیستی در خارج از کشور به عنوان فراخوانی برای نابودی اسرائیل و تحریک به نسل‌کشی تلقی می‌شود.

نیرابیا پس از آنکه تظاهرکنندگان شعار «آتش‌بس» را سر دادند، کف زد و هنگامی که آنها صحنه را ترک کردند هم تشویقشان کرد. او بعدا گفت کلمات نوشته‌شده روی بنر معترضان را ندیده و عذرخواهی کرد و تاکید کرد برای استقبال از آزادی بیان دست زده است.مسوولان جشنواره نیز بابت این اتفاق عذرخواهی و در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که درک می‌کنند این شعار آسیب‌زا بوده و نباید از آن استفاده می‌شد.

پس از عذرخواهی ایدفا، موسسه فیلم فلسطین جشنواره را سرزنش و اعلام کرد که حضور در بازار ایدفا را لغو خواهد کرد. در روزهای اخیر دیگر هنرمندان بین‌المللی نیز به ادامه خشونت در غزه واکنش نشان دادند. کیت بلانشت، بازیگر مشهور استرالیایی و سفیر حسن‌نیت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، سخنرانی خود را در پارلمان اروپا درباره موضوع جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه، با تکرار فراخوان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای «آتش‌بس فوری بشردوستانه و آزادی فوری همه گروگان‌های غیرنظامی» آغاز کرد.

او در میان تشویق اعضای پارلمان اروپا گفت: من سوریه‌ای نیستم. من اوکراینی نیستم. من یمنی نیستم. من افغانستانی، اهل سودان جنوبی، اسرائیلی و فسطینی هم نیستم. سیاستمدار نیستم و حتی کارشناس مسائل سیاسی نیستم. اما من یک ناظر و شاهد هزینه‌های انسانی جنگ هستم. با مشاهده هزینه‌های انسانی جنگ، خشونت و کشتار و بازدید از اردوگاه‌ها در سراسر جهان پناهجویی نمی‌توانم از دور فقط نگاه کنم. وظیفه دوگانه من به عنوان یک هنرمند و سفیر حسن‌نیت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، توجه به شرایط انسان‌هاست‌. بلانشت افزود: این منازعه به قیمت جان هزاران بی‌گناه تمام شده و همچنان ادامه دارد. جنگ‌ها، بلایای طبیعی و ناآرامی‌های سیاسی باعث آوارگی ۱۱۴میلیون نفر در جهان شده است.