ورود به هزارتوی خانه سینما

یعنی ماهیت و ساختار آن براساس معیشت و رفاه اهالی سینما شکل گرفت ولی شاید خیلی کمتر توانست نقش اصلی‌اش را در این سال‌ها ایفا کند. مرضیه برومند خرداد‌ماه گذشته در یک نشست رسانه‌ای به این چالش‌ها اشاره کرد و گفت برنامه‌های مهم خانه سینما در این سال‌ها ناتمام مانده است. او مشکلات ساختاری، بیکاری،  چالش امنیت شغلی و غفلت از امور زیربنایی را ضعف‌های این نهاد صنفی دانست اما در دوران کوتاه کاری‌اش فرصت پیدا نکرد حتی یکی از آنها را حل کند.

حالا علی دهکردی، بازیگر کم‌حاشیه و محجوب سینما، به عنوان چهاردهمین مدیرعامل خانه سینما انتخاب شده و اعضای این نهاد صنفی انتظارات زیادی از او دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های علی دهکردی که می‌تواند در دوره تازه فعالیت‌های سینمایی او، تاثیر مثبت داشته باشد، دوری‌اش از حاشیه است. دهکردی سینماگری است که در تمام دوران بازیگری و فعالیت صنفی، کمتر تن به حاشیه‌ها داده و وسواس ویژه‌ای در اظهارنظر و موضع‌گیری داشته است و همین باعث شده اعضای خانه سینما توقعات زیادی از او داشته باشند.

این خانه بیش از ۶هزار عضو دارد و هزار و یک مشکل. در واقع جامعه صنفی سینمای ایران یکی از پرجمعیت‌ترین اصناف ایران است و اگر به‌صورت میانگین هر عضو خانه سینما تنها سرپرست ۱ نفر باشد نزدیک به ۱۲هزار نفر با آن ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارند. این در حالی است که وضعیت معیشت بخش بزرگی از خانواده سینما وخیم گزارش می‌شود و انتظار دارند در دوران مدیریت جدید برایشان چاره‌ای اندیشیده شود. ایمان کریمیان، رئیس هیات‌مدیره صنف جلوه‌های ویژه خانه سینما، می‌گوید که معیشت و بیمه اعضا یکی از مهم‌ترین مشکلات اعضاست. او گفته با توجه به مشکلات اقتصادی کشور نمی‌توان از خانه سینما توقع ایجاد شغل داشت اما حل کردن مشکل بیمه اعضا مساله‌ای است که باید حل‌و‌فصل شود.

یونس صباحی، مدیر تولید پیشکسوت و بازرس هیات‌مدیره صنف مدیران تولید، هم گفت:‌ «عدم تعامل از اشکالاتی است که در صنوف مختلف وجود دارد،‌ مساله‌ای که باید مدیرعامل جدید در راستای حل‌وفصل آن قدم بردارد. البته جلساتی در این زمینه وجود دارد،‌ اما این تعامل باید به‌صورت روزانه شکل بگیرد، البته خانم برومند در این راستا اقداماتی انجام دادند که به دلیل عدم همراهی هیات‌رئیسه خانه سینما به نتیجه نرسید چراکه باید این اتفاق جزو دستورکار آنها باشد.» دهکردی علاوه‌بر مدیریت مشکلات و بحران‌ها در زمینه تعامل «خانه سینما» با نهاد بالادستی خود یعنی سازمان سینمایی و وزارت ارشاد هم چالش‌های مهمی پیش رو دارد تا خانه سینما دوباره درگیر حاشیه نشود.