به مناسبت چهلمین روز درگذشت داریوش مهرجویی امروز سه‌شنبه یادبودی برای این کارگردان سینما توسط انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران برگزار می‌شود. در این برنامه که از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در محل خانه سینمای شماره یک برگزار می‌شود سینمای مهرجویی نقد و بررسی می‌شود. در این نشست جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد و مرتضی فرشباف به تحلیل سینمای مهرجویی خواهند پرداخت. حضور در این جلسه برای عموم آزاد و رایگان است. داریوش مهرجویی کارگردان سینما و وحیده محمدی‌فر همسر وی ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در خانه‌شان به قتل رسیدند.

داریوش مهرجویی

 

نشست رونمایی از مجموعه «متافیزیک شعر» نوشته مهدی مظفری ساوجی توسط مجله بخارا و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی امروز سه‌شنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. میرجلال‌الدین کزازی، بهاءالدین خرمشاهی، مسعود کیمیایی، شمس لنگرودی، احمد پوری، ابوالفضل جلیلی، مهدی مظفری ساوجی و علی دهباشی سخنرانان این نشست خواهند بود. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند ساعت 17 به خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو مراجعه کنند.

 

سلیمان سیسه، یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازان آفریقا، از مهمانان هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» است. سلیمان سیسه که سال ۱۹۴۰ در باماکو (مالی) به دنیا آمد، تحصیلات متوسطه خود را در داکار به پایان رساند، سپس برای تحصیل در دانشگاه VGIK به مسکو رفت. سیسه را بزرگ‌ترین فیلم‌ساز زنده آفریقا می‌نامند. او در توسعه صنعت سینمای آفریقا موثر و از چهره‌های شاخص این سینماست. سلیمان سیسه در جشنواره «سینماحقیقت» در نشستی ویژه درباره سینمای آفریقا صحبت خواهد کرد. هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۷ آذر تا ۲ دی‌ماه در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

 

نمایش «پائولا» به نویسندگی و کارگردانی آزاده شمس از امروز سه‌شنبه تا اول دی، ساعت ۲۰ در سالن جعفر والی تالار ‌محراب، روی صحنه می‌رود. در خلاصه این نمایش آمده است: «پائولا داستانی است عاشقانه از زندگی موزیسین و آهنگساز برجسته یونانی، میکیس تئودوراکیس، تلفیقی است از موسیقی و حرکت.» دنیا یکتا ‌اعتمادی، خورشید معلم، امیرعلی ‌زمانیان، فاطمه ‌معینی، ریحانه ‌شاهرخی‌فر، یاسمن ‌رضایی، یسنا ‌افروزه و یاسمن ‌گرکانی از بازیگران این نمایش هستند.

 

فیلم کوتاه «نقره‌ای» با نام بین‌المللی «Silver» در هفتمین حضور جهانی خود، در فصل جدید جوایز «این دی فست» آمریکا حضور پیدا کرد و حمید صابری نویسنده و کارگردان فیلم، در بخش فیلم کوتاه، جایزه شایستگی این دوره را برای ساخت این فیلم کوتاه دریافت کرد. جوایز ایندی‌فست از برترین آثار و عوامل اجرایی آنها در رشته‌های مختلف با هدف اهمیت دادن به خلق اثر و خلاقیت جاری در آن، قدردانی می‌کند. این رویداد سینمایی در هر فصل برگزیدگان خود را از میان آثار برجسته در حوزه فیلم، تلویزیون، ویدئوگرافی و رسانه‌های جدید می‌شناسد و به آثاری که به معضلات اجتماعی می‌پردازند، نگاه ویژه‌ای دارد. فیلم «نقره‌ای» در ژانر اجتماعی ساخته شده است.