جزئیات بر‌‌گزاری نمایشگاه کتاب تهران

احمدوند با بیان اینکه نمایشگاه جایگاه ویژه‌ای را در تقویم خانواده‌‌‌‌های ایرانی دارد، گفت: از خانواده‌‌‌‌ها برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌کنم تا از برنامه‌های متعدد فرهنگی که در بخش‌های مختلف بر‌‌گزاری می‌شود، استفاده کنند. امیدوارم میزبان شایسته‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی ناشران ارجمند و مردم عزیز باشیم.

نشانی غرفه‌‌‌‌ها پیش از بر‌‌گزاری

رئیس نمایشگاه کتاب با بیان اینکه تلاش‌شده ضعف‌های مختلف نمایشگاه کاهش پیدا کند و آنها را جبران کنیم، خاطرنشان کرد: برای افزایش سطح رضایت‌‌‌‌مندی مردم از نمایشگاه در زمینه اطلاع‌‌‌‌رسانی و آگاهی دادن، پیش از آغاز نمایشگاه نقشه کامل بخش‌های نمایشگاه تا فردا در دسترس رسانه‌‌‌‌ها قرار می‌گیرد تا به اطلاع مردم برسد. این اتفاق برای نخستین‌بار است که پیش از شروع نمایشگاه کتاب؛ مردم و رسانه‌‌‌‌ها از جزئیات جانمایی ناشران مطلع خواهند شد. او سپس با اشاره به بر‌‌گزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی نیز گفت: برنامه‌های ویژه برای غزه و فلسطین در زمان برپایی نمایشگاه خواهیم‌داشت و نمادسازی برای پاسداشت و مجاهدت مردم غزه تدارک دیده شده‌است، همچنین به دلیل همزمانی دهه‌کرامت و جایگاه زنان و دختران، برنامه‌هایی را  درنظر داریم.

۵۰‌هزار عنوان کتاب خارجی

احمدوند درباره برنامه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب گفت: حدود ۶۰ناشر خارجی در نمایشگاه حاضر خواهند بود و قریب ۵۰‌هزار عنوان عرضه خواهد شد، پیش‌بینی می‌کنیم از لحاظ حجم‌بار دریافتی امسال افزایش داشته و حدود ۷۰‌تن مرسوله خارجی داشته باشیم. امسال روزهای ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت در بخش خارجی، رویدادی درباره نشر ایران خواهیم‌داشت و این رویداد براساس نیاز معرفی بیشتر نشر ایران به ناشران خارجی به‌ویژه ناشران و کارگزاران منطقه‌ای پیش‌بینی شده‌است. امیدواریم این اتفاق، شروع ارتباط ناشران با جامعه‌جهانی نشر باشد.

همچنین علی رمضانی؛ قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب هم با تشکر از ۷۰ دستگاه و نهاد دخیل در بر‌‌گزاری نمایشگاه، اظهار کرد: همه ناشران در بخش مسقف جانمایی شده‌اند و دیگر سازه موقتی نداریم. همچنین عمده کارگاه‌های ساخت‌وساز که محل عبور و مرور بود، جمع‌‌‌‌آوری و محیط بهسازی شده‌است. سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به افزایش ۵‌هزارتایی پارکینگ‌‌‌‌ها، گفت: با این حال از عموم مردم درخواست می‌کنیم، برای بازدید از نمایشگاه از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند؛ شهرداری وعده کرده سرفاصله قطارها را کوتاه‌تر کند. سه درب جدید به مصلی اضافه شده‌است؛ دو درب برای ورود نفرات و یک درب برای ورود خودرو درنظر گرفتیم؛ در واقع از سه جهت خیابان قنبرزاده، خیابان شهیدبهشتی و اتوبان مدرس، ورودی نفررو و خودرو داریم.

یارانه‌‌‌‌های کتابی!

او درباره میزان یارانه اختصاص یافته به دانشجویان، طلاب و استادان دانشگاه نیز گفت: دانشجویان ۷۰۰‌هزارتومان یارانه دریافت می‌کنند که ۴۰‌درصد را وزارت ارشاد و حامیان مالی پرداخت می‌کنند و ۶۰‌درصد دیگر را دانشجویان. همچنین میزان یارانه استادان نیز ۸۰۰‌هزارتومان است که ۵۰‌درصد توسط وزارت ارشاد و حامیان و مابقی توسط خودشان پرداخت می‌شود، یارانه در بخش‌مجازی قابل‌استفاده است تا مردم بدون دغدغه و احساس محرومیت، این دغدغه را نداشته باشند که نمی‌توانند مسافتی را طی کنند.

در ادامه نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران، یاسر احمدوند در پاسخ به سوالی خبرنگاری درباره بودجه‌و درآمدهای نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب، ردیف بودجه‌‌‌‌ای مستقلی ندارد و هزینه نمایشگاه کتاب از محل بودجه‌‌‌‌های حمایت از نشر تامین می‌شود. پیش از استقرار دولت فعلی، بیش از ۶۰‌درصد از هزینه‌های نمایشگاه را دولت می‌پرداخته و درآمدهای نمایشگاه کمتر از یک‌‌‌‌چهارم بوده‌است؛ در واقع فاصله زیادی بین درآمدها و هزینه‌ها بوده‌است. تلاش ما این است، حجم کمک دولت و حمایت نشر در هزینه‌های نمایشگاه کاهش یابد؛ سال‌گذشته حدود ۸۰‌درصد هزینه متکی بر درآمدها، حمایت‌های مالی و تبلیغات بوده و ۲۰‌درصد بر دوش دولت!

وی خاطرنشان کرد: اضافه‌شدن نمایشگاه‌مجازی هزینه‌‌‌‌بر است اما با توسعه کار نمایشگاه میزان اتکای بودجه‌نمایشگاه کاهش‌یافته‌است و حدود ۲۰‌درصد از هزینه نمایشگاه به‌صورت مستقیم توسط دولت تامین می‌شود و مابقی توسط حامیان مالی، اجاره غرفه و تبلیغات بوده که دستاورد بزرگی است. یاسر احمدوند درباره افزایش اجاره‌‌‌‌بهای غرفه‌‌‌‌های نمایشگاه نیز گفت: اگر حساب کنیم هزینه‌ها نسبت به هزینه‌های نمایشگاه اندک است و بالا نیست. درآمد ناشی از اجاره غرفه‌‌‌‌ها، یک‌پنجم هزینه بر‌‌گزاری نمایشگاه را پوشش نمی‌دهد و اگر هزینه بر‌‌گزاری از ناشران اخذ شود، اجاره غرفه‌‌‌‌ها باید ۵ تا ۱۰‌برابر شود.