تلفیقی از کلاسیک، مدرن غربی و سنتی

نمایش‌های تماشاخانه ایرانشهر پس از پنج روز تعطیلی اجراهای خود را از دیروز چهارشنبه دوم شهریورماه در سالن‌های شماره یک و استاد سمندریان آغاز می‌کنند. نمایش «آقای اشمیت کیه؟» به کارگردانی داوود رشیدی ساعت ۲۱:۱۵ در سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود. داوود رشیدی در اجرای خود لحنی طنزآمیز را برای اجرای نمایشنامه برگزیده است. نمایش دارای نشانه‌های مهمی است که رشیدی به درستی آنها را در راستای پیشرفت اثر خود به خدمت می‌گیرد و از خصلت‌های دراماتیک آنها عبور نمی‌کند. داوود رشیدی کارگردان نمایش در گفت‌وگویی به شکل‌گیری این تئاتر اشاره کرد و گفت: به کمک پسرم در فرانسه در جریان کتاب‌های چاپ شده تئاتر اروپا قرار می‌گیرم. اغلب نمایشنامه‌هایی که به چاپ می‌رسند به دستم می‌رسند که برخی از آنها قابل اجرا هستند و برخی از آنها قابل اجرا نیستند. وقتی «آقای اشمیت کیه؟» را خواندم، حس کردم که می‌تواند با تماشاچی ارتباط برقرار کند.

نمایش «خرده خانم» به کارگردانی کیومرث پوراحمد ساعت ۲۱ در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود. کیومرث پوراحمد کارگردان با سابقه عرصه سینما درباره تصور خود از استقبال مخاطبان از اجرای «خرده خانم» گفت: تصور من این است که مردم از این نمایش خوششان بیاید. امیدوارم مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر با این اثر که نمایشی موزیکال و کمدی است ارتباط برقرار کنند، البته تا اجرا آغاز نشود این موضوع مشخص نمی‌شود.

پوراحمد یادآور شد: ما دو ماه وقت برای اجرای نمایش داریم که با در نظر گرفتن تعطیلات این زمان به ۴۵ روز تقلیل پیدا می‌کند. بخش اعظمی از اجراهای ما نیز در ماه رمضان است که امیدواریم مخاطبان به تماشای این نمایش بیایند.

نمایش «خرده خانم» نوشته اصغر عبداللهی از روز دوشنبه سوم مردادماه ساعت ۲۱ در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفته است. بهای بلیت این نمایش ۲۰ هزار تومان است که برای دانشجویان به صورت نیم بها ارائه می‌شود.

نمایش «زنی از گذشته» به کارگردانی محمد عاقبتی هم ساعت ۱۸ در سالن شماره یک مجموعه تماشاخانه ایرانشهر تا پایان شهریورماه امسال به استثنای روزهای شنبه میزبان علاقه‌مندان است.

محمد عاقبتی کارگردان «نمایش زنی از گذشته» درباره انتخاب متن گفت: از حدود یک سال پیش در تدارک یک کار تئاتر بودم. پس از خواندن این نمایشنامه و انتخاب آن برای اجرا تا بستن گروه ۱۰ روز بیشتر طول نکشید. اجرای زنی از گذشته ۹۹ درصد به متن وفادار است، تنها در بعضی از مواقع آن هم به دلیل مسائل تکنیکی تغییراتی به وجود آمده است.

پانته‌آ بهرام هم مضمون اصلی نمایش را تراژدی ارتباط دانست و یادآور شد: تراژدی از ابتدا به گونه‌های مختلفی مطرح می‌شد تقدیر از مضامین اولیه تراژدی بود اما تراژدی دنیای مدرن تراژدی ارتباط است.

این اثر ارتباط‌ها را زیر سوال می‌برد و از طرفی با زمان شوخی می‌کند و اساسا در پی آن است که بگوید زمان یعنی چه.

بهرام با بیان اینکه این نقش یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی بوده که تا به حال بازی کرده است، خاطر نشان کرد: شخصیت این نمایش را می‌توان به چند روش متفاوت بازی کرد، در لحظاتی شخصیت تبدیل به اسطوره می‌شود که کار بازیگر را بسیار سخت می‌کند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «زیر هشت» با اشاره به اینکه شخصیت‌های نمایش مابه ازای داخلی دارد، عنوان کرد: رسما الگوی من برای ایفای نقش در نمایش «زنی از گذشته» شهلا جاهد بود اگر دقیق بخواهیم به مساله شهلا توجه کنیم هرگز نتوانستیم قضاوت درستی از او داشته باشیم. از شروع تمرینات شخصیت شهلا جاهد الگوی من برای بازی در این نقش بود.

علاقه‌مندان برای تهیه و رزرو بلیت و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخبار و رویدادهای هنری مجموعه تماشاخانه ایرانشهر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی مجموعه به نشانی www.tamashakhane.ir مراجعه کنند.