اولین نمایش فیلم‌های کوروساوا و هیچکاک

«آکیرا کوروساوا» متولد ۲۳ مارس ۱۹۱۰ در حومه توکیو، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس افسانه‌ای سینمای ژاپن بود که در نوجوانی در روزنامه‌های تندرو مقاله می‌نوشت و هم‌زمان استعداد خود را در ادبیات و نقاشی دنبال می‌کرد. فیلم‌نامه‌های نوشته «آکیرا کوروساوا» ـ کارگردان افسانه‌ای سینمای ژاپن و آسیا ـ که هرگز به پرده سینما نیامدند، سرانجام مقابل دوربین قرار خواهند گرفت.

کمپانی فیلم «اسپلندنت مدیا» آمریکا با امضای قراردادی چندساله موفق به خرید حق نمایش تمامی فیلم‌های «آکیرا کوروساوا» در خارج از ژاپن و همچنین ساخت فیلم‌نامه‌های نوشته او شد که هرگز مقابل دوربین قرار نگرفتند.

به گزارش ورایتی، این قرارداد که با رییس کمیته حقوق معنوی کوروساوا به امضا رسید، شامل ۱۹ فیلم‌نامه می‌شود که کوروساوا هرگز نتوانست آنها را به پرده سینما بیاورد و کمپانی «اسپلندنت مدیا» آنها را در قالب فیلم‌های سینمایی خواهد ساخت. همچنین ۲۶ فیلم ساخت این کارگردان معروف ازجمله «کاگه موشا»، «راشامون» و «آشوب» در کشورهای اروپایی و آسیایی نمایش خواهند یافت.

همچنین خبر داده شد که آکادمی اسکار نسخه گم‌شده‌ای از فیلم «سایه سفید» آلفرد هیچکاک را نمایش خواهد داد.

آکادمی اسکار اعلام کرد: در ادامه نمایش سری فیلم‌های کلاسیک و قدیمی هالیوود، فیلم «سایه سفید» که اولین تجربه ارزشمند کارنامه سینمایی «آلفرد هیچکاک» است را نمایش ویژه خواهد داد.این حلقه فیلم گمشده از «آلفرد هیچکاک» که چندی پیش در نیوزلند پیدا شد، متعلق به سال ۱۹۲۰ است و اطلاعاتی درباره سبک دوران اولیه فیلمسازی این کارگردان نابغه را نشان می‌دهد.

به گزارش سایت آکادمی اسکار، این فیلم که برای اولین‌ بار در سال ۱۹۲۴ اکران عمومی شده و به‌ نظر اولین جرقه‌های شهرت هیچکاک در دنیای سینما را رقم زده است، در جریان اجرای پروژه حفظ فیلم‌های کلاسیک آمریکا از سوی بنیاد میراث فرهنگی نیوزلند کشف شد.