انتقاد کارگردان اپرای «عاشورا» به برخورد توهین‌آمیز سفارت فرانسه

بهروز غریب‌پور در آستانه سفر به فرانسه از برخورد سفارت فرانسه در صدور ویزا برای گروه تئاتر عروسکی «آران» اظهار تاسف و انتقاد کرد. این کارگردان تئاتر که امروز - ۲۸ شهریورماه - برای اجرای اپرای عروسکی «عاشورا» در جشنواره تئاتر شارل ویله مزیه رهسپار فرانسه می‌شود به ایسنا گفت: متاسفانه با وجود دعوت‌نامه جشنواره شارل ویل مزیه و به‌رغم ارائه تمام مدارک لازم با برخورد توهین آمیز سفارت فرانسه در زمینه صدور ویزا روبه‌رو شدیم و سرانجام با مداخله دفتر ریاست جمهوری فرانسه ویزای گروه تئاتر عروسکی «آران» صادر شد.

غریب پور توضیح داد: پس از تکمیل همه موارد و ارائه مدارک لازم با مشکلی عجیب در سفارت فرانسه روبه‌رو شدیم که برای برگزارکنندگان جشنواره شارل ویل مزیه هم به اندازه ما عجیب بود. سفارت فرانسه از ما تاییدیه کاری وزارت کار فرانسه را خواست و ما متوجه شدیم گروه تئاتر «تی تووک» بندرعباس هم پیش از ما با چنین مشکلی روبه‌رو شده بود. با وجود تمام مشکلات، مدیران جشنواره این نامه را هم ارائه کردند، اما باز هم کنسول‌گری فرانسه در ایران و به ویژه کارمندان محلی‌اش با برخورد بد با نماینده گروه ما رفتار کردند و این‌چنین شد که برگزار کنندگان جشنواره موضوع را با دفتر رییس‌جمهوری فرانسه پیگیری کردند تا رفع مانع شود. بهروز غریب پور اظهار تاسف کرد: تا به امروز برای دریافت ویزا با چنین دشواری‌هایی روبه‌رو نشده بودیم. تاسفم از این بابت است که چرا ارتباط ما با کشورهای اروپایی این همه تحقیرآمیز است و چرا وزارت امور خارجه ما هیچ اقدامی نمی‌کند؟!

کارگردان نمایش‌های «کلبه عمو تم» و «بینوایان» خواستار برخورد مناسب وزارت امور خارجه در چنین مواردی شد و توضیح داد: با همراهی مدیران جشنواره شارل ویل مزیه مشکل حل شد، اما مطمئنم این مشکل ادامه دار است. توقعم از وزارت امور خارجه و همین طور سفیر فرانسه در ایران این است که به این رفتار ناشایست و تحقیرآمیز پایان دهند.

وی یادآور شد: بین تمام کشورهایی که با فرانسه رابطه حسنه دارند تنها کشوری که اتباع آن باید مجوز کار ارائه دهند، ایران است. در حالی که خودشان هم این رفتار را غیر اصولی می‌دانند.

بهروز غریب‌پور اپرای عروسکی «عاشورا» را به مدت ۳ شب در جشنواره شارل ویل مزیه اجرا می‌کند. گروه تئاتر «آران» روز ۲۸ شهریور ماه رهسپار فرانسه می‌شوند. قرار است همزمان با این سفر غریب پور از سالن‌های تئاتر بلژیک هم بازدید کند تا در صورت پیدا کردن سالن مناسب، نمایش‌هایش را در این کشور هم به صحنه ببرد.