ویژگی‌های نمایشگاه هجدهم مطبوعات

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی تحسین برانگیز برای نخستین بار مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بن خرید در هشت روز برپایی نمایشگاه بین واجدین شرایط تقسیم کرد که براین اساس می‌توان گفت میزان خرید کل مردم از نمایشگاه به مراتب بالاتر از این رقم بود گروه فرهنگ‌وهنر- اینجا، مصلای امام خمینی(ره) است. یکی از شاهکارهای برجسته هنر معماری امروز ایران که قرار است بعد از اتمام عملیات ساختمان آن به عنوان یکی از نمادهای این دوران برای آیندگان به یادگار بماند. سالن‌های وسیع و تودرتو، دالان‌ها، گذرگاه‌ها و... در زیر سقف‌ها و گنبدهایی که درون و برون آنها هر کدام به شکلی و به سبکی بدیع و بی‌مانند تذهیب شده و روح متعالی فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی دوران ما را چنان زنده و شفاف منعکس کرده است که حداقل در میان سازه‌های معماری این چند دهه اخیر بدیلی بر آن نمی‌توان یافت.

حالا چنین بنای با عظمتی سه دهه تمام در حال ساخت است؛ به طوری که گفته می‌شود تا چند سال آینده تکمیل خواهد شد. این چند سال البته، معلوم نیست که چندین سال به طول خواهد انجامید، اما چیزی که مسلم است این است که بعد از تکمیل تمام و کمال آن، باید آن ساخته‌های چند دهه پیش دوباره ترمیم شود و رنگ و بوی تازگی بر همه ساختمان که محیط آن چندین هکتار مساحت دارد مستولی شود.

مصلی، هر چند که محل عبادت و نمازگزاری است و در فرهنگ دیرینه ما نیز چنان صفتی یافته است، اما بخش‌هایی از بنای باشکوه آن در تهران در این چند سال اخیر به برگزاری یکسری از نمایشگاه‌های فرهنگی از جمله کتاب و مطبوعات تخصیص داده شده که امری پرمعنی است. در چنین فضای آکنده از روح معنویت، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی، از جمله همین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها که اواخر هفته گذشته خاتمه یافت برای اهل فرهنگ و هنر غنیمتی است.

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها که از سوم آبان ماه در محل مصلای تهران برگزار شده بود روز سه شنبه دهم ‌آبان ماه با کارنامه‌ای درخشان به کار خود پایان داد. بخش‌هایی از این کارنامه در شماره گذشته همین روزنامه و همین صفحه منعکس شد، اما یکسری ویژگی‌های این نمایشگاه نیز باید انعکاس یابد.

نمایشگاه هجدهم با چند ویژگی

برحسب آمارهایی که در روز پایانی برگزاری نمایشگاه ارائه شد، نزدیک به یک میلیون نفر در هشت روز از نمایشگاه هجدهم مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازدید کردند. یک سال پیش فقط ۹۰ هزار نفر از نمایشگاه هفدهم بازدید کرده بودند که تفاوت ارقام نشانگر تفاوت فاصله‌ها است. آیا این تفاوت بارز در میان ارقام بازدیدکنندگان از نمایشگاه هفدهم و نمایشگاه هجدهم، بیانگر این نکته روشن نیست که فاصله‌های موجود میان مردم و مطبوعات از طریق اقداماتی از این دست که به مثابه نوعی پل ارتباطی است، می‌تواند کمتر شود؟

کار خوب البته، جواب خوب هم می‌دهد. نمایشگاه هجدهم شاید نشان داده باشد که انباشت تجربه مسوولان برگزاری این نمایشگاه از هفده دوره قبل در اینجا و استفاده از آن تا چه اندازه مفید واقع شده است.

ویژگی عمده دیگر اما که تحسین همگان را برانگیخت، توزیع بن‌های خرید در این نمایشگاه برای واجدین شرایط بود که تاثیر بسیار شگرفی در جنبه‌های مختلف نمایشگاه به جای گذاشت. عاطفه چهره‌گشا خبرنگار ما که در میان بازدیدکنندگان حضور داشت، ضمن صحبت با چند تن از بازدیدکنندگان، از نظرات مردم به کمیت و کیفیت بن‌های خرید آگاه شده و ضمن گزارشی در این رابطه به خرید‌هایی از این طریق از غرفه‌های مطبوعاتی اشاره کرده است که در شرایط معمولی میسر نبود. به عقیده خبرنگار ما، بن‌های خرید کمک می‌کرد که بازدیدکنندگان اکثرا به دنبال مواردی در این نمایشگاه بگردند که ذاتا مورد علاقه آنها بوده است و این نکته بر گشت‌وگذار بیشتر و دقیق‌تر بازدیدکنندگان تاثیر می‌گذاشت.

هرچند که مبلغ بن‌های خرید برای دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان دانشگاه‌ها و اهالی مطبوعات فرق می‌کرد اما هر کدام از این جماعت حسرت خود را به داشتن قدرت خرید بیشتر در نمایشگاه ابراز می‌داشتند. هر کدام از این خریداران علاوه بر مقدار بن، مبلغی نیز از جیب خود خرج می‌کردند تا نشریه مورد علاقه خود را بخرند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که براساس مشاهدات عینی و گفت‌وگوهایی که با خریداران محصولات نمایشگاه مطبوعات انجام یافته است، میزان خرید مردم از این نمایشگاه به مراتب بالاتر از میزان توزیع بن خرید بوده است. با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار در اقدامی قابل تحسین مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان یارانه خرید محصولات فرهنگی این نمایشگاه را در هشت روز برپایی نمایشگاه بین واجدین شرایط تقسیم کرد، می‌توان نتیجه گرفت که میزان خرید کل از نمایشگاه به مراتب بالاتر از این رقم بود که بدیهی است برای مطبوعات بسیار ارزشمند بوده است. از این طریق روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها یا رسانه‌های سایبری به میزان قابل توجهی از تولیدات خود را عرضه کردند و تشویق شدند که برای سال آینده محصولات متنوع دیگر تدارک ببینند. بدیهی است، تداوم این سیاست ارزشمند و بسیار حائز اهمیت دستاوردهای بسیار بزرگی در بر خواهد داشت.

مرد شاخص نمایشگاه

بدون شک زحمات محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی هرچه بهتر هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها فراموش نخواهد شد، به ویژه آنکه وی در طول برگزاری این نمایشگاه مرتبا از این غرفه به آن غرفه و از این سالن به آن سالن می‌رفت و با ارباب مطبوعات یا ارباب رجوع در تماس دائم بود. وی شاید بیشترین تجربه را از این نمایشگاه کسب کرد تا در نمایشگاه آینده به کار گیرد.

اما در طول برگزاری نمایشگاه نیز هم شخصیت‌های مطرح کشور و هم علاقه‌مندان مطبوعات در دیدار خود از نمایشگاه نظراتی ارائه کردند که هم برای کل نمایشگاه و هم برای دارندگان غرفه‌ها واجد اهمیت بود. غرفه روزنامه دنیای اقتصاد که از پربیننده‌ترین غرفه‌ها بود در این فاصله از این نظرات بهره‌مند شد. در دفتر غرفه ما محمد جعفر محمدزاده، جمعی از شخصیت‌های کشوری و حتی لشگری، نمایندگان مجلس، مدیران موفق بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نظرات خود را نوشتند و مردم اما در این نوشتن‌ها، مایه‌ها گذاشتند که توجه به برخی از آنها جالب است.

- با عرض سلام و خسته نباشید حضور دست‌اندرکاران روزنامه دنیای اقتصاد، می‌توان به جرات گفت روزنامه دنیای اقتصاد قوی‌ترین نشریه از این نوع در ایران و بلکه منطقه می‌باشد، امید که روز به روز بهتر باشید.

امضا- محمد معظمی، کارشناس ارشد علوم سیاسی

- برای نشریه دنیای اقتصاد که نقش بسیار موثری در فضای رسانه‌ای کشور به ویژه بحث‌های مهم اقتصادی داشته است آرزوی موفقیت و سربلندی دارم، توجه این نشریه به موضوعات سیاست خارجی کاملا برجسته بوده و مورد نظر دوستان مختلف در عرصه‌های بین‌المللی می‌باشد، امیدوارم همه رسانه‌ها در فضای دیپلماسی عمومی در کنار دستگاه سیاست خارجی یارویاور و همکاران موثری باشند.

امضا- رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه

- هر روز ساعت ۹ صبح روز را با خواندن تیترهای حرفه‌ای شما آغاز می‌کنم. شجاعت نوشتاری و دقت تحلیلی شما را تحسین می‌کنم.

امضا- بهنام برادران

- تنها روزنامه‌ای است که می‌خوانم، لطفا یک ستون پرسش و پاسخ در بخش بورس بگذارید، مردم مشکلات خودشان را در رابطه با بازار و بورس مطرح کنند و پاسخ کارشناسان درج شود.

امضا- ناخوانا

جالب توجه است که عموم کسانی که در دفتر غرفه روزنامه نظرات خود را نوشته‌اند روی نقطه به نقطه و صفحه به صفحه روزنامه نظر داده و مخصوصا در ارتباط با بخش بورس، بانک و بیمه، مسکن و البته صفحات دیگر چنان نظراتی ارائه کرده‌اند که بررسی همه آنها به برداشتی کارشناسانه از نقاط ضعف و قوت روزنامه کمک خواهد کرد.

سلامت اقتصادی و روزنامه دنیای اقتصاد

شخصیت‌های اقتصادی کشور از جمله مدیر عامل بیمه مرکزی،‌ معاون مالی شهرداری، رییس سازمان توسعه صادرات، مدیرعامل بیمه ایران و چند شخصیت اقتصادی دیگر که در محل نمایشگاه با خبرنگار ما گفت‌وگو کرده‌اند به نکته مهمی که اشاره کرده و از آن به عنوان یک ویژگی روزنامه دنیای اقتصاد یاد کرده‌اند، شفافیت اطلاع‌رسانی اقتصاد و خبرهای اقتصادی بوده که به سلامت جامعه کمک می‌کند.

احمد مسجد جامعی که زمانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خود میزبان اهالی مطبوعات در نمایشگاه مطبوعاتی بوده است و اکنون در کرسی نمایندگی مردم تهران در شورای اسلامی شهر حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد، روزنامه دنیای اقتصاد به شدت می‌تواند در سالم شدن فضای عمومی بسیار کمک کند و با یک اطلاع‌رسانی دقیق و تیزبین حافظ سلامت اقتصادی جامعه باشد.

عکس: نگار متین‌نیا