نانی مورتی و برادران داردن در کنار اصغرفرهادی

فیلم جدایی نادر از سیمین به‌همراه فیلم‌هایی از نانی مورتی، برادران داردن و برنده شیر طلای ونیز به‌عنوان تاثیرگذارترین فیلم‌های فستیوال‌های جهانی در سال ۲۰۱۱ معرفی شدند. به گزارش ایسنا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۱ میلادی فیلم‌های تحسین‌شده امسال آخرین حضورشان را در فستیوال‌های جهانی تجربه می‌کنند تا در آستانه برگزاری جوایز اسکار‌ گوی سرقت را از یکدیگر بربایند. در سال میلادی که پشت سر گذاشتیم، اگرچه هزاران فیلم در جشنواره‌های مختلف دنیا از کن،‌ برلین‌ و ونیز تا جشنواره‌های بوسان‌، قاهره و هند اکران شدند، اما شاید به تعداد انگشتان دو دست بتوان از فیلم‌های تاثیرگذار و موردپسند مخاطبان نام برد.

فیلم روزی روزگاری در آناتولی از ترکیه ساخته نوری بیلگه جیلان یکی از فیلم‌های تاثیرگذار در جشنواره‌های جهانی بوده است. این فیلم که در جشنواره کن اکران جهانی شد و جایزه بزرگ هیات داوران را کسب کرد، نماینده سینمای ترکیه در جوایز اسکار است که در رقابت با درخت زندگی ترنس مالیک نخل طلا را به وی واگذار کرد.

روزی روزگاری در آناتولی محصول مشترک ترکیه و بوسنی است و با حمایت سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه تهیه شده و داستان کشمکش ۱۲ ساعته میان یک پزشک و یک دادستان را به‌تصویر کشیده است. این فیلم در جشنواره‌های تورنتو، مسکو، ونکوورف هامبورگ، نیویورک، لندن و سائوپائولو نمایش یافته است.

فیلم ما یک پاپ داریم ساخته نانی مورتی از ایتالیا دیگر فیلم تحسین‌شده در جشنواره‌های فیلم در سال گذشته بوده است. این فیلم در جشنواره کن نامزد نخل طلا بود و در جوایز دیوید دوناتلو (معادل جوایز گلدن گلوب آمریکا) جایزه بهترین فیلم را کسب کرد.

مورتی که با این فیلم برای پنجمین‌بار در بخش رقابتی جشنواره کن حضور داشت، آن را طی ۱۵ هفته در رم و فلورانس مقابل دوربین برد و این فیلم کمدی را با بودجه‌ ۱۲ میلیون دلاری ساخت. این فیلم در فستیوال‌های مسکو، بوسان، کارلووی واری، وایادولید، سائوپائولو به روی پرده رفته است. فیلم جدایی نادر از سیمین از ایران ساخته اصغر فرهادی در فهرست آثار برجسته جشنواره‌های جهانی فیلم در سال گذشته میلادی به چشم می‌خورد. این فیلم که برنده جایزه خرس طلا و خرس نقره‌ای بهترین بازیگری از جشنواره برلین است به نمایندگی از سینمای ایران در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان جوایز اسکار ۲۰۱۲ حضور خواهد داشت.

فیلم فاوست ساخته الکساندر سوکوروف از روسیه که در جشنواره ونیز موفق به دریافت جایزه شیر طلا شد در سال جاری میلادی نگاه‌های منتقدین فیلم و تماشاگران سینما را به خود جلب کرد. این فیلم چهارمین و آخرین قسمت از سری فیلم‌های موضوعی‌ سوکوروف درباره تاثیرات مخرب و منفی قدرت سیاستمداران است. این فیلم یک اثر اقتباسی است و شخصیتی در یکی از افسانه‌های قدیمی آلمان است.

فیلم هنرمند از فرانسه ساخته میشل هازاناویکیوس بدون شک بیشترین تاثیر را در جشنواره‌های فیلم در سراسر جهان طی سال جاری داشته است. این فیلم در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر مرد را کسب کرد، هرچند نامزد نخل طلای کن بود و در جشنواره سن‌سباستین جایزه منتخب تماشاگران را گرفت. فیلم پسری با یک دوچرخه ساخته جدید برادران داردن دیگر فیلم سرشناس سال گذشته در جشنواره‌های فیلم بوده است. این فیلم که در جشنواره کن در بخش رقابتی نامزد نخل طلای کن بود و جایزه بزرگ هیات داوران را به خود اختصاص داد، داستان پسر نوجوانی است که تنها رها شده و زنی سعی دارد تا او را نجات دهد.